Zappen door het persbericht

Door Astrid van den Hoek

Misschien is het u ontgaan, maar blijkbaar dacht ‘men’ altijd dat de man thuis de baas is over de afstandsbediening. Vandaar dat De Pers, Sp!ts, Dag, Nu.nl, Aktueel.nu en ook de Belgische krant Het Nieuwsblad op 10 en 11 september het nieuws brachten dat uit onderzoek van KPN blijkt dat juist de vrouw de controle heeft over het apparaatje. Hoewel Dag het heeft over een afstandbediening (in de Dikke van Dale staat het toch echt met een tussen-s) lijkt er verder weinig mis met de berichtgeving. Alleen wordt er weinig tot niets verteld over het onderzoek zelf. Hoe ging dat in zijn werk?

Bij het lezen van alle artikelen over dit onderwerp, rijst eigenlijk al meteen de vraag: ‘waar gaat het onderzoek nou eigenlijk over?’. Er wordt van alles aan de lezer meegedeeld: de vrouw is de baas over de afstandsbediening, de meeste mensen kijken zo’n drie tot vier uur televisie per dag, één op de drie mensen kijkt maar naar maximaal vijf zenders, Pauw en Witteman zijn het favoriete tv-duo bij bijna een kwart van de ondervraagden en ga zo maar door.

Simone Boitelle van KPN: “Wij hebben het onderzoek onder andere laten uitvoeren omdat we wilden weten hoe bekend mensen zijn met digitale televisie. Daarnaast is het voor ons als aanbieder van enkele tv-producten ook goed om te weten wat het kijkgedrag van mensen is en naar welke zenders ze graag kijken. Daar kunnen wij ons productaanbod dan eventueel weer op aanpassen.”

Persbericht
Dagblad De Pers weet te vertellen dat het onderzoek onder duizend Nederlanders is gehouden, maar verder staat deze informatie in geen van de andere berichten. In het officiële persbericht staat dit ook niet vermeld. Daarom wil FHJ Factcheck toch graag het onderzoek van KPN lezen, dat werd uitgevoerd door Blauw Research.

Helaas, het onderzoek is niet openbaar en ook de media mogen het niet inzien. “Dit omdat er nog meer informatie in staat waar ik misschien later nog een persbericht over wil maken voor regionale pers”, zegt Boitelle.

Alleen de informatie uit het persbericht is dus verspreid en van de genoemde media geeft slechts een enkeling wat aanvullende informatie. Dat viel de woordvoerster van KPN ook al op. “Ik heb inderdaad een aantal verzoeken gehad om meer informatie. Ook zag ik dat meer journalisten dan anders het bericht hebben overgenomen zonder erover te bellen. Blijkbaar sprak het voor zichzelf.”

Het onderzoek is inderdaad, zoals De Pers schrijft, onder duizend Nederlanders gehouden. De ondervraagden zitten in een online panel van Blauw Research, waren 18 jaar of ouder en hebben minimaal 1 televisie in huis

Kijkonderzoek
Om wat meer te weten te komen over hoe dergelijke onderzoeken uitgevoerd worden, raadpleegde FHJ Factcheck de Stichting Kijkonderzoek (SKO). Deze organisatie registreert jaarlijks de kijktijd. Er zijn dit jaar (nog) geen cijfers over hoeveel uur per dag de Nederlander tv kijkt. Uit onderzoek van SKO uit 2007 blijkt dat de gemiddelde kijktijd drie uur en zes minuten per dag bedroeg, dus dat verschilt niet veel van de resultaten van KPN over 2008.

SKO deed zelf geen onderzoek gedaan naar wie de baas is over de afstandsbediening. De Stichting doet geen uitspraak over in hoeverre een onderzoek onder duizend mensen representatief is. Zelf maken maakt SKO gebruik van een panel met 2700 personen.

Conclusie
Geen van de journalisten heeft het onderzoek ingezien en de reporters vertrouwen dus blind op een persbericht van een commerciële organisatie. Dagblad De Pers heeft als een van de weinige media de moeite genomen om aanvullende informatie op het persbericht te zoeken.

Bronnen

          Vrouw is thuis de baas over de afstandbediening, Dag 11 september 2008.

          Vrouw de baas over afstandsbediening, Nu.nl 10 september 2008.

          Vrouw baas over afstandsbediening, http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=9720A1D2_2, 11 september 2008.

          Vrouw baas over afstandsbediening, http://aktueel.nu/vrouwen_baas_over_afstandsbediening.html?a=304, 10 september 2008.

          Simone Boitelle, woordvoerster KPN.

     Stichting Kijkonderzoek.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s