Duitse treinen niet (allemaal) spoorloos

Door Harry Weerts

metroGrote vervoersproblemen op de Duitse spoorwegen. Metro meldde maandag 27 oktober op pagina 9 in een kort stukje dat alle ICE hogesnelheidstreinen van het type ICE-T werden teruggeroepen. Bij FHJ Factcheck meldde een tipgever dat het fotobijschrift bij het stuk een onjuistheid bevat. In dat bijschrift staat: “Bijna alle ICE-treinen zijn teruggeroepen door DB”. Ook de kop “Deutsche Bahn roept zijn HSL-treinen terug” is volgens de tipgever onjuist. Verder zou er een verkeerde foto zijn gebruikt van een ander type ICE-trein.

Wat is er nu juist en fout aan het bericht? Navraag bij de NS leert dat de Duitse spoorwegen vijf verschillende type ICE-treinen gebruiken. Het type ICE-T, waarvan er in Duitsland zeventig in omloop waren, werd bijna in zijn geheel van het spoornet verwijderd. Aanleiding hiervoor was een ontsporing bij Keulen, door een asbreuk. Dat komt dus overeen met de berichtgeving in Metro.

treinMaar het klopt niet niet met de kop boven het stuk en het bijschrift, waarin wordt gesuggereerd dat alle ICE-treinen zijn teruggehaald. De vraag rest wat het ANP als bron voor Metro schreef. De betrokken journalist Laurens Scholten was bereid inzage te bieden in zijn oorspronkelijke stuk dat naar alle kranten ging (zie hieronder). Daarin wordt consequent gesproken van ICE-T treinen.

Voor wat betreft de foto: even zoeken op internet maakt duidelijk dat de afgebeelde trein inderdaad de ICE-1 is. De ICE-T heeft een andersvormige voorkant.

De conclusie is dat Metro bij het maken van de kop enigszins ongenuanceerd was. En ook bij de foto niet goed checkte. Maar dit zijn detailfouten. De kern van het artikel klopt. De trein op de foto is echter van een ander type: de ICE-1 en die trein rijdt nog vrolijk in het rond.

Oorspronkelijke ANP-bericht:
Deutsche Bahn roept hogesnelheidstreinen terug (2)
BERLIJN (ANP) – De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn roept bijna alle ICE-T hogesnelheidstreinen terug. De Duitse krant Die Welt meldde zaterdag dat de veiligheid van de circa zeventig treinen niet gewaarborgd kan worden.
Volgens een woordvoerder van de NS hebben de problemen in Duitsland geen gevolgen voor de Nederlandse dienstregeling. Het besluit van Deutsche Bahn volgt op de ontsporing van een ICE-trein bij het station van Keulen enkele maanden geleden. Een van de assen onder de trein bleek te zijn gebroken. Bij het onderzoek naar de oorzaak van de asbreuk kreeg Deutsche Bahn echter onvoldoende medewerking van Siemens, Alstom en Bombardier, de bedrijven die de trein produceren, aldus de directeur van Deutsche Bahn.
Het bedrijf vreest dat de massale operatie zorgt voor grote hinder op de hogesnelheidslijnen in Duitsland. ICE-T is het nieuwste type van de InterCity Express (ICE), de hogesnelheidstreinen in Duitsland.

Bron:
Metro, maandag 27 oktober 2008, pagina 9
ANP, Deutsche Bahn roept hogesnelheidstreinen terug
Laurens Scholten (ANP)
NS

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s