Sinterklaas shopt, maar met welke cijfers?

Door Thomas Kusters

adlogoTraditioneel lezen we elk jaar met Sinterklaas en Kerst in de krant dat er nog meer gekocht is dan het jaar ervoor. Zo ook op maandag 1 december in het Algemeen Dagblad: ‘Sinterklaas shopt er op los’. Kun je dat baseren op het gegeven dat er 8.6 miljoen pinbetalingen (meer dan het jaar ervoor) zijn gedaan in het weekend voorafgaand aan Sinterklaas? Het gemiddelde pinbedrag daalt volgens Currence namelijk al jaren.

Vorig jaar was het gemiddelde bedrag dat een Nederlander per transactie pinde zo’n 43,75 euro.  Nu is dat ongeveer 40 euro volgens Bob Gouwloze van Currence, het bedrijf dat over de omvang van de pinbetalingen gaat. Maar het totaal aantal pinbetalingen steeg wel naar zo’n 8.6  miljoen volgens Marcel Woutersen van Equens, het bedrijf dat over het aantal pinbetalingen gaat. De ‘sinterklaastoename’ was wel kleiner dan de autonome groei van zo’n 2 a 3 procent van het aantal pinbetalingen, aldus Woutersen.

Kleine bedragen 
Dat aantal groeit volgens de Equens-woordvoerder omdat zowel winkeliers als Equens zelf aanmoedigt om ook kleinere bedragen te pinnen. Dat verklaart volgens Gouwloze ook waarom het gemiddelde bedrag afneemt. Deze cijfers zeggen nog niets. Want het gemiddelde pinbedrag is harder gedaald (zo’n 8 procent) dan dat het aantal pinbetalingen is toegenomen (ongeveer 2 procent).  Daarbij zijn de contante betalingen buiten beschouwing gelaten.

De enige cijfers die ons wat zeggen, zijn de omzetcijfers van de Raad Nederlandse Detaihandel. De directeur van de branchevereniging laat in het AD-artikel weten dat de omzet in de sinterklaasweek zo’n 2 miljard was. Dat is 500 miljoen meer dan een ‘normale’ week. Maar hoeveel meer is dat ten opzichte van een sinterklaasweek in 2007 of 2006? Navraag door FHJ Factcheck bij de RND leert ons  dat er vorig jaar voor 1,96 miljard geshopt is  en in 2006 voor 1,92 miljard. Die cijfers laten pas echt een toename zien. Maar die komen niet naar voren in het AD.

Ervaring
“Je hebt gelijk, het aantal pinbetalingen zegt niks over de contante betalingen”,  zegt Eduard Voorn, de auteur van het artikel.  Hij beroept zich op zijn ervaring: “Ik volg deze cijfers al jaren, als het aantal pinbetalingen toeneemt dan neemt de omzet ook toe. Want de totale PIN-omzet van Currence stijgt ook altijd. Anders liegen zij mij voor.”

Overigens wordt ook voor Kerstmis een groeiend aantal pintransacties verwacht. Oplettende journalisten weten nu dus dat dat nog niet automatisch hoeft te betekenen dat ook de Kerstman erop los shopt.

Bronnen:
Algemeen Dagblad
Currence
Equens
Raad Nederlandse Detailhandel

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Sinterklaas shopt, maar met welke cijfers?

  1. Dave

    Goed gecheckt!

    Alleen is er volgens mij helemaal geen sprake van een toename van de uitgaven deze Sinterklaas. Als we uitgaan van iets meer dan 2% hogere omzet volgens de RND en van een soortgelijk percentage voor de inflatie en loonstijging over 2008 (check CBS), dan komen we dus uit op precies detzelfde omvang van de omzet als in 2007.
    Het valt mij op dat de inflatie vrijwel nooit wordt meegenomen in de presentatie van omzetcijfers en dergelijke in de pers. Het geld wordt minder waard, dus is niet 1 op 1 te vergelijken met bedragen van voorgaande jaren.
    Maar ja, probeer dat je lezers / kijkers maar eens uit leggen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s