Run op ‘total bodyscans’ blijkt mee te vallen

Door Miriam Knoops

spits-logoSteeds meer Nederlanders laten hun lichaam doorlichten op ernstige ziekten met een ‘total bodyscan’. Gratis dagblad Spits opende op maandag 1 december met het bericht dat er een heuse run op deze scans is ontstaan, doordat deze vanaf 1 januari 2009 niet langer zakelijk fiscaal aftrekbaar zijn. Uit onderzoek van FHJ Factcheck blijkt dat het aantal bodyscans ook in 2009 gestaag zal toenemen. Het blijkt nogal mee te vallen met die ‘run’.

Veel Nederlanders die met vage klachten bij hun huisarts komen, voelen zich daar niet serieus genomen en nemen vervolgens liever het zekere voor het onzekere. Mede daardoor worden de kosten, die rond de 1100 euro bedragen, niet vergoed door de zorgverzekeraars. Bij CZ zijn volgens een woordvoerder geen exacte cijfers beschikbaar over cliënten die navragen of een bodyscan vergoed wordt.

Voor Spits-verslaggeefster Eveline Bijlsma was het signaleren van de tendens dat het aantal bodyscans fors toeneemt voldoende informatie om er dit artikel over te schrijven. Zij wil niet vertellen hoe zij aan deze informatie komt. Volgens haar is er op de valreep van 2008 sprake van een flinke stijging in het aantal cliënten dat een ‘total bodyscan’ laat uitvoeren.

MRI-scans
In Nederland zijn er slechts twee bedrijven die deze scans aanbieden: Privatescan in Enschede en Prescan Nederland in Hengelo. Zij laten deze MRI-scans uitvoeren in het buitenland, vooral in Duitsland, omdat dit medisch onderzoek in Nederland volgens de Wet op Bevolkingsonderzoek aan teveel eisen moet voldoen.

Frank Hefiti, directeur van Privatescan, wil uit concurrentieoverwegingen geen exacte mededelingen doen over het aantal cliënten dat zich aanmeldt voor een Total Bodyscan. Wel ziet hij in de afgelopen twee maanden een stijging in verband met de belastingaftrek die binnenkort verdwijnt. “Dit is echter slechts een verschuiving van het moment waarop men dit doet”, aldus Hefti. “Deze mensen waren doorgaans sowieso al van plan een Total Bodyscan te ondergaan en hebben het alleen maar iets vervroegd.” Voor 2009 verwacht Privatescan een verdere toename van cliënten die een Total Bodyscan ondergaan ten opzichte van 2008, waardoor de ‘run’ dus eigenlijk een beetje uit zijn verband gerukt lijkt te zijn.

Ook Eddy van Heel, directeur van Prescan Nederland, geeft aan dat er sprake is van een stijging. Maar ook hij wil geen concrete cijfers prijsgeven uit concurrentieoverwegingen. Daarmee krijgt de lezer des te meer het gevoel dat niet verder vooruit is gekeken dan december 2008, en de cijfers voor 2009 dus buiten beschouwing zijn gelaten.

Conclusie: er wordt door twee bedrijven (die baat hebben bij free publicity) beweerd dat er sprake is van een toename van het aantal bodyscans. Cijfers worden daarbij ‘uit concurrentieoverwegingen’ niet geleverd. Tegelijk is de verwachting dat het aantal bodyscans in 2009 ook zal blijven toenemen. Van een ‘run’ is dus geen sprake.

Bronnen :
Zorgverzekeraar CZ
Frank Hefiti (Privatescan)
Eddy van Heel (Prescan)
Eveline Bijlsma (Sp!ts)

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Run op ‘total bodyscans’ blijkt mee te vallen

  1. Een run is een stormloop. Of die nog dagen, weken of maanden duurt, doet niets af aan het feit dat een stormloop een begin heeft. Aan het einde van het jaar constateren beide klinieken een fikse stijging, die de stormloop inluidt. Daarom vind ik ´run´ een adequate term voor de situatie.

    Ik verbaas me over de opmerking dat ik niet wil vertellen waar mijn informatie vandaan komt. Hiermee wordt gesuggereerd dat ik informatie ´geheim´ wil houden, terwijl ik Miriam Knoops aan de telefoon precies heb uitgelegd hoe dit artikel tot stand is gekomen en waar mijn beweringen op gebaseerd zijn.

  2. Ik hoor steeds meer positieve verhalen over bodyscans van Prescan. Veel mensen vinden het wel degelijk fijn om te weten of ze al dan niet ernstige aandoeningen hebben.

  3. Pas bij Privatescan geweest. Nu had ik al vaker een Total Body Scan gedaan. Ik doe dit om de twee jaar. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat Privatescan mij op alle fronten verbaasd heeft doe staan. Geweldige service en gastvrijheid. Bovendien wordt er veel meer onderzocht. Ik kan er weer twee jaartjes tegen. Dus Kim ik kan je dit onderzoek bij Privatescan echt aanbevelen. Worth every penny!

  4. Ruud

    Ik zit er ook hard over te denken dit eens te doen

  5. Kwam laatst deze site tegen, http://www.totalbodyscan.nl (klik op m’n naam) waarom iets meer informatieve en iets minder commerciele informatie stond over een total body scan.

  6. Vandaag de Total Bodyscan gedaan bij Privatescan. Geweldig in 1 woord. Bloedonderzoek, hartonderzoek en een aantal MRI scan onderzoeken gehad. Alles was gelukkig goed. Jullie zien mij over 2 jaar weer. Meer informatie op http://www.bodyscan.nl/total-bodyscan

Geef een reactie

