Dertig-kilometerzones gevaarlijker. Of toch niet?

Door Perry van Wesel

neddagblHet aantal ernstige ongelukken in dertig-kilometerzones zou tussen 2002 en 2007 flink zijn toegenomen. Het Nederlands Dagblad bracht dit nieuws op zaterdag 14 februari. Op zondag en maandag volgden diverse andere media, waaronder de Volkskrant, met hetzelfde bericht. Volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) steeg het aantal ernstige ongevallen van 979 in 2002 naar 1398, vijf jaar later. Dat is een toename van 42,9 procent in vijf jaar tijd, een forse stijging. FHJ Factcheck concludeert na onderzoek echter: er is nauwelijks sprake van een toename!

Cijfers van het SWOV
FHJ Factcheck vroeg bij SWOV de cijfers op. Daaruit blijkt dat er inderdaad sprake is van een toename tussen 2002 en 2007.

Maar wie ook de cijfers van andere jaren ernaast legt, moet vaststellen dat het aantal ongevallen in dertig-kilometerzones sinds 2004 stabiel is. In 2003 waren er 1078 ongevallen in de woonerven, in 2004 1377 en vervolgens volgde 2005 met de meeste ongelukken: 1484. In 2006 was het aantal 1333 en in 2007 1398.
Met die cijfers in de hand kan er met de beste wil van de wereld niet worden geconcludeerd dat 2007 een jaar was met (extreem) veel ongelukken. Sterker: uit de cijfers kan ook de conclusie gehaald worden dat het aantal ongevallen sinds 2005 is gedaald.

Maar zelfs als er al sprake zou zijn van een stijging, zou dat niet het gevolg kunnen zijn van een groei van het aantal dertig-kilometergebieden? “Wij kunnen niet precies schatten hoeveel gebieden er zijn, maar wel hoeveel weglengte er aan dertig-kilometerzones is”, aldus ingenieur Atze Dijkstra van het SWOV. De weglengte blijkt de achterliggende vijf jaar jaren fors toegenomen van 23.698 kilometer in 2002 naar 31.785 in 2007. Dat is een stijging van 34,1 procent.

Kijkend naar het aantal ernstige ongevallen per weglengte valt zelfs de toename sinds 2002 (een jaar met extreem weinig ongelukken) mee. In 2002 was het aantal ernstige ongevallen per weglengte 0,041 en in 2007 0,044. Dat is een stijging met 0,003. De jaren daartussen is het aantal ongevallen redelijk stabiel gebleven. Het ging van 0,039 (2003) naar 0,048 (2004) naar 0,050 (2005) en 0,043 (2006).

Nog geen conclusies
Ingenieur Han Tonnon, hoofd informatie en communicatie bij SWOV, zegt dat er nog weinig te zeggen valt over deze cijfers. “We hebben het onderzoek nog niet afgerond. Pas als we alle cijfers gebracht hebben, kunnen we er iets over zeggen.”

Volgens hem hebben diverse media weliswaar gebeld met de stichting, maar zij vroegen alleen of de cijfers kloppen. “En die kloppen, maar meer kan ik er niet over zeggen”, aldus Tonnon. “Ik verwijs ze bovendien allemaal door naar een factsheet op onze website over dertig-kilometerzones.” Tonnon bevestigt echter dat geen enkele medium gevraagd heeft naar de cijfers die FHJ Factcheck heeft: de cijfers over andere jaren en per weglengte.

Artikel Nederlands Dagblad
Het begon allemaal met een artikel in het Nederlands Dagblad. Dit ging grotendeels over het nut van drempels, maar de krant plaatste wel een artikel op de voorpagina over het feit dat de veiligheid niet of nauwelijks gestegen is in dertig-kilometerzones. FHJ Factcheck belde met de verantwoordelijk journalist, Rudi Buis van de GPD. “Mijn verhaal gaat in principe over het nut van drempels, daarnaast heb ik een klein nieuwsbericht gemaakt over de veiligheid in dertig-kilometergebieden.” Buis zegt dat hij niet wist dat er een onderzoek gaande was. Tijdens een interview met onderzoeker Dijkstra, vertelde deze over de dertig-kilometerzones. “Hij zei niks over een onderzoek. Hij begon toevallig over de cijfers. Het ANP heeft vervolgens mijn bericht overgenomen.”

Reactie ANP
Het bericht van het ANP verscheen in diverse media. De journalist die voor het persbureau het artikel schreef, Robbert Blokland, meldde FHJ Factcheck dat hij na het lezen van het bericht in het Nederlands Dagblad contact opnam met het SWOV. Volgens hem zijn de conclusies die hij aanhaalt in zijn artikel “de conclusies die het SWOV blijkbaar nu al heeft durven trekken en in de media naar buiten heeft willen brengen”. Opmerkelijk, omdat de woordvoerder van het SWOV FHJ Factcheck eerder wist te vertellen dat het nog te vroeg was om conclusies te trekken. “De conclusies zijn dingen die ze in het Nederlands Dagblad geroepen hebben en tegenover het ANP hebben bevestigd. Ik meld ook nadrukkelijk, dat het onderzoek later dit jaar verwacht wordt”, zegt Blokland. Het ANP en het SWOV zeggen dus allebei het tegenovergestelde. De Volkskrant, Algemeen Dagblad en NOS.nl namen het bericht van het ANP over.

Bronnen:
Nederlands Dagblad (14 februari 2009)
Volkskrant (16 februari 2009)
AD (16 februari 2009)
NOS.nl (15 februari 2009)
Atze Dijkstra (senior ingenieur, SWOV)
Han Tonnon (hoofd informatie & communicatie, SWOV)
Rudi Buis (journalist GPD)
Robbert Blokland (journalist ANP) 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s