Het persbericht blijkt voldoende

door Perry van Wesel

telegraaf2De  gemiddelde Nederlander zou in 2008 acht procent langer online zijn geweest dan in 2007. Dat concludeert Intomart Gfk volgens een artikel in De Telegraaf op 3 maart. De grootste groei qua internetgebruikers wordt geconstateerd bij de 50-plussers (van 59 naar 63 procent). Bij de groep van 13 tot 34 jaar is het internetgebruik bijna 99%. FHJ Factcheck vroeg zich af of inderdaad een groot gedeelte van de Nederlanders  ’s avonds zit te surfen of dat er hier iets anders meespeelt.

Intomart verrast
FHJ Factcheck belde met het onderzoeksbureau Intomart GfK om alle relevante cijfers te achterhalen. Het bureau reageerde verrast. Het persbericht is immers niet van Intomart afkomstig, maar van de Stichting Internetreclame (STIR). STIR wordt in het hele artikel van de Telegraaf niet genoemd. Volgens Intomart verzamelen zij alleen de gegevens en verwerkt STIR ze vervolgens in een rapport, dat jaarlijks wordt uitgebracht.

Jaarlijks onderzoek
Peter Wiegman, coördinator bij STIR, vertelt meer over het onderzoek. ‘Het is onder 2000 mensen gehouden. Maar het is niet een nieuw onderzoeksgebied geweest. Ieder jaar verzamelt Intomart de gegevens en wij publiceren dan ook een rapport met deze cijfers.’ Als FHJ Factcheck naar de cijfers vraagt, zegt  Wiegman dat hij deze niet kan geven. ‘We hebben het rapport nog niet afgerond. Dat is pas over twee maanden, zo rond eind april, klaar.’ Dit is zeker verrassend, omdat er dus een persbericht is uitgegaan zonder dat iemand naar de rest van de cijfers kan informeren. ‘Dat doen we zo ieder jaar al,’ aldus Wiegman.

Geen andere navraag
Buiten FHJ Factcheck hebben ook Radio FunX en De Volkskrant de coördinator benaderd. ‘Maar zij wilden niets van het rapport weten en vroegen alleen toelichting over de cijfers,’ zegt Wiegman.

De Telegraaf heeft dus geen telefoontje gepleegd naar de STIR. Heeft die krant dan klakkeloos het persbericht overgenomen, zonder de inhoud van het onderzoek tot zich te nemen? Helaas is het ons niet gelukt antwoord te krijgen op deze vragen. 
Als FHJ Factcheck immers probeert om een reactie te krijgen van de grootste krant van Nederland, wordt ons duidelijk gemaakt dat De Telegraaf  niet meer wil samenwerken met de factcheckers. ‘We zijn gestopt met jullie reacties te geven. We hebben gemerkt dat daar heel veel tijd in gaat zitten om uit te zoeken welke redacteur wat geschreven heeft. We beginnen er dus niet meer aan.’
 

Bronnen:
De Telegraaf (3 maart 2008)
Intomart GfK
Peter Wiegman (coördinator STIR)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s