AutoRai en rookverbod: goede timing

autorai

Door Ingmar van den Berg

Het ANP zond op donderdag 26 maart het bericht: ‘Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in de auto’ de wereld in. Uit onderzoek was gebleken dat 59 procent van de bevolking een dergelijk verbod wil. Het betrof een peiling van marktonderzoeksbureau MSI-ACI, in opdracht van de AutoRai. Goeie timing, want op woensdag 1 april begint deze Amsterdamse Autobeurs. Maar is dit nieuws?

RAI

De organisator van het evenement, Amsterdam RAI, zegt dat het een representatieve steekproef heeft laten doen. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 800 Nederlanders van 18 jaar en ouder.  In de onderzoeksresultaten, die FHJ Factcheck op verzoek kreeg toegestuurd, staat dat deelnemers de volgende stelling kregen voor gelegd: ‘Stel dat het roken in de auto verboden wordt omdat het gevaarlijk en onverantwoord is. Bent u het hiermee eens of oneens?’. 25 procent van de geënquêteerden was het hier ‘helemaal mee eens’. Nog eens 34 procent zei het hier ‘mee eens’ te zijn. Bij de rokers lagen deze cijfers op respectievelijk 15 (helemaal mee eens) en 9 procent (mee eens).

Woordvoerder Pim van Houten van de RAI steekt niet onder stoelen of banken dat het bericht gratis promotie is voor de AutoRAI. Naast ‘de discussie aanzwengelen’ is ook ‘publiciteit’ rondom de AutoRAI een doel. Het moment van publicatie is volgens hem daarom niet geheel toevallig gekozen. “Het is mooi als en passant onze naam wordt genoemd.”

“Over  de vraagstelling heb ik niet zo gek veel te vinden”, reageert van Houten. Wel laat hij weten dat deze door de toevoeging ‘omdat het gevaarlijk en onverantwoord is’ niet suggestief is. “Het haakt in op de actualiteit”, wil hij er wel nog over kwijt.

MSI-ACI

Verantwoordelijk onderzoeker Paul Ansems van MSI-ACI zegt dat het onderzoek online heeft plaatsgevonden onder 800 Nederlanders. Maar hoe weet je dan of iemand wel opgeeft die hij zegt te zijn? Na een korte denkpauze reageert Ansems: “Maar dat weet je nooit, dat weet je bij een telefonisch onderzoek ook niet.”
De steekproef is volgens hem weldegelijk representatief. Volgens Ansems is er een grote pool met Nederlanders die aan heeft gegeven aan dergelijke onderzoeken mee te willen doen. Hieruit is vervolgens een representatieve selectie gemaakt. Aan ‘een veelvoud’ van de 800 respondenten is de enquête verstuurd. Er is dus een non-repons geweest.

ANP

Bij het ANP heeft journalist Robert Verkerk het bericht geschreven. Deze wil niet direct reageren en verwijst door naar de hoofdredactie. Na telefonisch contact reageert chef binnenland redactie Rennie Rijpma per e-mail. Om te toetsen of het om een representatief onderzoek gaat, kijkt het persbureau altijd naar het aantal deelnemers, en of de enquete is uitgevoerd ‘door een erkend onderzoeksbureau’.

Volgens Rijpma is bewust gekozen voor de bewoordingen ‘voelen wel wat voor een rookverbod, omdat dit minder stellig is dan dat de deelnemers bijvoorbeeld vinden dat het rookverbod er moet komen’.  

Conclusie

Dit onderzoek is er een uit de pr-hoed. Bedrijven en organisaties grijpen graag onderzoeken aan om extra publiciteit te genereren. De feiten kloppen, maar of de resultaten anders zouden zijn geweest bij een neutralere vraagstelling weten we niet. Maar wat is nu eigenlijk de nieuwswaarde?

Bronnen:

Pim van Houten, woordvoerder AutoRai

Onderzoek AutoRai

Rennie Rijpma, chef binnenland redactie ANP

Paul Ansems, onderzoeker MSI-ACI

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “AutoRai en rookverbod: goede timing

  1. Natuurlijk wel zonde als al het rook de auto’s een beetje dof zouden maken. Dan zijn ze na een dagje autorai wel klaar voor de sloop!:)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s