Huurders Amsterdam vaker ontevreden?

Door Pim Brugman

logospitsEen eigen interpretatie van het nieuws. Zo noemt Ramon Donicie van Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag het artikel over ontevreden huurders in Amsterdam dat op donderdag 10 september in dagblad Sp!ts verscheen. Volgens het artikel, gebaseerd op een ANP-bericht, zijn huurders in Amsterdam vaker ontevreden, maar uit de jaarverslagen van het meldpunt is dat nergens terug te vinden.

Aan het artikel an sich mankeert weinig. De vermelde feiten kloppen, alleen zou enige nuance op zijn plaats geweest zijn. Het aantal meldingen van huurders is in het jaar 2008 flink gegroeid in vergelijking met het jaar daarvoor. De hoeveelheid meldingen steeg van 412 in 2007 naar 541 vorig jaar.

 Deze cijfers doen inderdaad vermoeden dat huurders in onze hoofdstad vaker ontevreden zijn. Wie echter het jaarverslag van Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag goed doorleest, komt al snel tot de conclusie dat voor deze grote stijging enkele simpele oorzaken bestaan. Twee redenen voor de explosieve stijging worden al in het artikel genoemd. Zo was een enkele huisjesmelker al verantwoordelijk voor ongeveer zestig meldingen.

Wat het artikel echter niet meldt, is dat de sterke toename voor een groot deel komt door de oprichting van enkele Wijksteunpunten Wonen. ‘Hierdoor is de ondersteuning voor huurders en de interne samenwerking en afstemming verder verbeterd’, meldt het verslag.   ‘Via goede contacten, korte lijnen, goede afstemming en een afgestemd registratieprogramma kan het Meldpunt efficiënter werken én betere hulp bieden aan de huurder. De sterke toename van het aantal meldingen is dan ook deels te verklaren door het verbeterde signaleringssysteem.’

De meldingen over ongewenst verhuurgedrag blijken in belangrijke mate afkomstig van de wijksteunpunten. Dat is dus een belangrijke verklaring voor de sterke toename van het aantal meldingen, maar in het artikel wordt er niet over gerept.

En zijn de huurders nu echt meer ontevreden? Het zou kunnen, maar uit het jaarverslag komt dat niet naar voren.  Daar is immers geen onderzoek naar gedaan, noch door Spits, noch door het meldpunt. In het verslag komt alleen het aantal meldingen per stadsdeel naar voren. Om op basis van die stijging te concluderen dat de Amsterdamse huurders ontevredener zijn, is wat kort door de bocht.

Onduidelijk

Het artikel vermeldt tevens dat de meldingen kwamen van huurders die woekerprijzen moesten betalen of werden geïntimideerd door hun huisbaas. Volgens het bericht zouden er dus twee redenen zijn voor klachten. Uit het rapport blijkt echter dat er veertien verschillende redenen bestaan. De intimidatie en de absurd hoge huurprijzen scoren hierbij wel het hoogst.

Sp!ts-redacteur Lotte Vlaar laat in een reactie weten dat de gratis krant het ANP-bericht letterlijk heeft overgenomen zonder er naar om te kijken, zoals dat bij het merendeel van de ANP-berichten gebeurt. Op de vraag of er geen behoefte bestond om het jaarverslag door te nemen, bleek het antwoord simpelweg ‘nee’. Blijkbaar levert het ANP dermate betrouwbare artikelen dat een gedegen ‘factcheck’ onnodig is.

Robbert Blokland van het ANP meldt dat het persbureau een compleet andere titel aan het persbericht had gegeven dan dat er uiteindelijk in de Sp!ts stond. ‘Meer meldingen fout verhuurgedrag Amsterdam’ staat met dikke letters boven het ANP-bericht. Geen enkele aanwijzing dus dat de huurders vaker ontevreden zouden zijn. De fout moet dus zijn gemaakt bij Sp!ts.

Vlaar weet echter geen duidelijk antwoord te geven op de vraag waarom Sp!ts voor deze kop heeft gekozen. ‘Waarschijnlijk moesten we de titel passend maken en laten uitlijnen. Maar zeker weet ik het niet, want ik was niet bij dat overleg. Dan zou je bij de avondploeg moeten zijn. Maar de kans dat zij nog weten waar het over ging, acht ik klein.’
Weinig duidelijkheid dus. Maar zeker is: Sp!ts heeft via de kop boven dit stukje de lezer op een verkeerd spoor gezet. Die krijgt ten onrechte het vermoeden dat de Amsterdamse huurders vaker ontevreden zouden zijn.

Donicie maakt zich niet druk om de onvolledigheid van het artikel. ‘De cijfers zeggen niets over het feit of de huurders nu werkelijk meer ontevreden zijn dan in het vorige jaar. Het enige wat wij vast kunnen stellen is dat het aantal meldingen is toegenomen. Maar ach, het blijft een eigen interpretatie.’

Bronnen
Ramon Donicie (Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag)
Lotte Vlaar (Sp!ts)
Robbert Blokland (ANP)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s