“Persberichten dienen altijd wel een belang”

Door Jesper Remmen

SpitsLogo_zs
Toeval of niet? Sp!ts van 7 september vertelt ons dat letterkleur de mening van de lezer beïnvloedt. Het bericht is in een grijs kader geplaatst met daaronder ook nog een fel rode advertentie. Is het artikel  zelf geen verkapte advertentie?

Het onderzoek waar Sp!ts aan refereert, is uitgevoerd door computerbedrijf HP. De conclusie is dat lezers op een groen gekleurde tekst positiever reageren dan op een zwarte of rode tekst. Om precies te zijn reageerde 53 procent positief op de groene tekst, terwijl op dezelfde tekst in het zwart maar 40 procent positief reageerde. Rode letters leiden tot drie keer meer extreme reacties, zowel positief als negatief.

1Dat HP een onderzoek doet naar kleuren is opvallend. HP maakt ook printers en andere randapparatuur voor computers. Gekleurde teksten en printers hebben het een en ander met elkaar te maken. Dus wellicht heeft HP baat bij media-aandacht naar aanleiding van een zelf opgezet onderzoek?

Dat blijkt ook zo te zijn, leert navraag bij het door HP ingeschakelde PR-bedrijf Edelman in Amsterdam. “HP doet vaker onderzoek naar dit soort onderwerpen, je genereert er ook ‘free publicity’ mee”, aldus Ellen Bruens van Edelman. “We hebben een persbericht opgesteld over dit onderzoek, dit hebben we vrijdag 4 september aan Sp!ts gegeven en maandag 7 september algemeen vrijgegeven.”

Het bericht is alleen door het Algemeen Dagblad en Het Parool overgenomen, de andere kranten lieten het links liggen. Al krijg iemand die het artikel zoekt nu een melding bij AD.nl dat het artikel verwijderd is.

Edelman gaf Spits al eerder het bericht omdat het PR-bureau die krant een geschikte overbrenger van het nieuws vindt. “Die krant wordt op maandagochtend door een groot publiek gelezen”, zegt Bruens.

Het onderzoek houdt in dat tweeduizend mensen uit negen verschillende landen bloot werden gesteld aan teksten die emoties oproepen. De teksten zijn: “Mei is mijn favoriete maand van het jaar” en “Vandaag voel ik me geinspireerd.” De teksten werden aan verschillende mensen tussen 16 en 55 jaar in verschillende kleuren voorgelegd. Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk webresearch bedrijf Toluna tussen 6 en 10 april 2009.  De uitkomsten uit het onderzoek komen overeen met de resultaten die in de Sp!ts zijn te lezen.

De uitslag van het onderzoek was al eerder bekend, getuige een artikel op de website van een Belgisch ICT blad. Datanews had het  ‘nieuws’  al op 24 augustus.  “Dat klopt. Normaal gesproken geven we voor België en Nederland persberichten tegelijk uit, dat is nu echter niet het geval geweest”, aldus Bruens.

De redactie van Sp!ts heeft alleen het persbericht bewerkt en niet het echte onderzoek opgevraagd. In het persbericht staat onder meer dat de uitkomst handig is voor klanten van HP, omdat ze met printen en het bewerken van teksten nu beter op de kleur kunnen letten. Daarbij is het dus duidelijk dat HP een bedoeling heeft met het onderzoek.

Magriet van Beem is de schrijfster van het kleine stukje op pagina 3. “Ik heb het van het persbericht overgenomen. Ik vond het wel een leuk nieuwtje voor de lezer. Sp!ts ligt in de trein en mensen lezen om half acht ’s ochtends en dan is het wel leuk om te lezen. Het is geplaatst in een kader en de lezer begrijpt ook wel dat het geen ingrijpend nieuws is. Bovendien dienen uitgegeven persberichten altijd een belang voor iemand. Met een artikel over een persbericht genereert altijd wel iemand free publicity, dus dat is geen argument.”

Bronnen:
Ellen Bruens – Edelman Amsterdam, Pr bedrijf voor HP)
Persafdeling van HP
Magriet van Beem – Journalist bij Sp!ts
Onderzoek HP
LexisNexis
Cindy van Summeren, docente onderzoek Fontys Hogeschool Journalistiek.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s