Hoe perspapegaaien de Daily Mail overtikten

Door Nasrah Habiballah en Viola van de Sandt

Daily_MailGa eens naar Google en type de zoekwoorden ‘thee verjaagt nachtmerries’ in. Ziedaar, op het scherm verschijnen tientallen berichten over een onderzoek van wetenschappers. Bovendien zijn alle berichten bijna geheel identiek. Doe hetzelfde met de woorden ‘mannen liegen zes keer per dag’ en je krijgt een vergelijkbaar resultaat. Het gemakzuchtige ‘copy-paste-gedrag’ lijkt een veelgebruikte methode onder nieuwsmedia.

Waar is de bron?
Op dinsdag 15 september stond op de website van het Algemeen Dagblad het opmerkelijke bericht dat thee de kans op het krijgen van nachtmerries vermindert. Theedrinkers zouden vijftig procent minder kans hebben op angstige dromen die de nachtrust verstoren. Deze resultaten kwamen van een onderzoek onder duizend Japanse mannen en vrouwen. Het onderzoek werd uitgevoerd door de Nihon universiteit in Tokyo.

Na het lezen van dit bericht was FHJ Factcheck uiteraard nieuwsgierig naar het onderzoeksrapport. Op naar Japan dus. We spraken na lang zoeken een medewerker van de internationale faculteit die redelijk Engels sprak. Volgens de medewerker had het niet veel zin om ons door te verbinden met de medische faculteit omdat daar geen Engels werd gesproken. ,,Het onderzoek is waarschijnlijk ook in het Japans opgeschreven”, vertelde hij.

Om het rapport toch in handen te krijgen namen we contact op met het Algemeen Dagblad. De redactie van die krant vertelde ons dat het AD het onderzoek niet in had gezien en dat ze het bericht over hadden genomen van de website van de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Ook die krant kond ons niet verder helpen omdat ook zij het onderzoek niet in hun bezit hadden. Ook zij hadden een bericht van een andere site als bron gebruikt, namelijk de website van de Daily Mail.

Check je bron
De Daily Mail lijkt een veelgebruikte bron. Het bericht over mannen die liegen werd op het internet ook overgenomen van de Britse tabloid. De krant bracht het nieuws dat mannen zes keer per dag liegen als eerste. De Telegraaf, het AD, NU.nl en vele andere nieuwswebsites namen het nieuws over en waren slordig met de bronvermelding. Ene Richard Newman, die in de Nederlandse berichtgeving als onderzoeker werd vermeld, blijkt in de berichtgeving van de Daily Mail slechts een expert op het gebied van lichaamstaal die achtergrondinformatie bij het onderzoek geeft. Ook geeft de Daily Mail als eerste aan van wie het nieuws afkomstig is. Filmmaatschappij 20th Century Fox bracht de resultaten van een peiling onder tweeduizend Britten naar buiten om de verkoop van een televisieserie over liegen te stimuleren. Fox geeft geen gehoor aan onze pogingen het onderzoek onder ogen te krijgen.

Op de vraag of de Daily Mail dan wel de bron heeft gecontroleerd kwam geen duidelijk antwoord. ,,Aangezien er boven het bericht ‘door een Daily Mail reporter’ staat, is het bericht hoogstwaarschijnlijk direct overgenomen van het persbericht”, aldus een woordvoerster van de Britse krant. Deze auteursvermelding staat overigens ook boven het artikel over thee en nachtmerries.

Conclusie
Een persbericht dat niet nagetrokken is door journalisten vindt zo dus ongehinderd zijn weg naar internationale nieuwswebsites die het bericht van Daily Mail klakkeloos kopieerden. Die conclusie wordt nog eens bevestigd door de reactie van Andy King, journalist van de Telegraph. Hij geeft toe het originele onderzoek van Fox niet gevonden te hebben en adviseert ons contact op te nemen met Fox. Iets wat hij wellicht zelf had moeten doen? 

Wat maken deze twee voorbeelden duidelijk over de werkwijze van de media? Het is natuurlijk erg gemakkelijk om een bericht letterlijk over te schrijven en maar te hopen dat het klopt. Een journalist moet zijn handen in het vuur durven steken voor wat hij publiceert. Nu staan er tientallen dezelfde berichten op internet en niemand die weet waar het nieuws vandaan komt en of het wel klopt.

Bronnen:
Algemeen Dagblad
Daily Mail,
Medewerker van Nihon universiteit in Tokyo,
Andy King (Telegraph)

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Hoe perspapegaaien de Daily Mail overtikten

  1. Pingback: Drie weken factchecken « Viola van de Sandt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s