Handelde El Al laks na de dood van een passagier?

Door Mark Reuvers

logo-de-telegraaf1
‘Het bericht over de overleden El Al-passagier op de website van De Telegraaf van vandaag klopt niet.’ Met deze zin opende freelance journalist Dick Aanen zijn mail aan FHJ Factcheck. In het bewuste artikel op de website van de krant staat dat de bemanning van El Al geenszins adequaat handelde na het overlijden van een van zijn passagiers tijdens een vlucht van Tel Aviv naar Amsterdam. De geciteerde bron in het artikel van De Telegraaf is een 43-jarige passagier.

De lead boven het Telegraaf-artikel leest als volgt: Tijdens een El Al-vlucht van Tel Aviv naar Amsterdam is deze week grote commotie ontstaan na het overlijden van een Nederlandse passagier. Volgens inzittenden deed de bemanning minutenlang niets en werd verzuimd een noodlanding in te zetten.

Dick Aanen kreeg een reactie binnen van F. Weisz: “Mijn vrouw en ik zaten twee meter van het gehele voorval vandaan. Het El Al personeel was meteen ter plaatste en binnen een minuut was er ook een dokter bij de patiënt. Er was absoluut geen paniek in de tent en het slachtoffer is ook niet naar voren gebracht want hij lag al helemaal vooraan toen hij in elkaar zakte. Net voor de landing hebben ze de patiënt uit het gangpad gedraaid voor de stoelen van de eerste rij en de dokter bleef bij hem zitten. Er is ook geen deken over hem heen gelegd. Kortom het is triest dat een oude persoon die al hartpatiënt was tijdens de vlucht overleden is, echter het El Al personeel treft in deze geen enkele blaam.”

“Complete onzin”
FHJ Fatcheck kreeg zelf het verhaal te horen van mevrouw C. Eitje, eveneens passagier van de bewuste vlucht. ,,Het verhaal van De Telegraaf is complete onzin. Ik kende de overleden persoon in hoogsteigen persoon. Ongeveer drieënhalf uur na het opstijgen moest meneer naar het toilet, vervolgens viel hij over de stoel van zijn vrouw heen. De stewardessen waren meteen ter plekke, evenals de dokter van dienst. Ik vermoed dat men meneer wel vijftig minuten heeft proberen te reanimeren. Het voorval speelde zich net voor onze landing af dus konden we sowieso geen noodlanding meer maken. We zaten met zestien personen, inclusief de overleden man in de Business Class. Van deze zestien personen kende ik er elf persoonlijk. Buiten de Business Class had men waarschijnlijk de commotie alleen kunnen meekrijgen wanneer het gordijn omhoog wapperde. Toen ik uitstapte hoorde ik van een vriendin van me die niet in onze ruimte zat dat zij het schandalig vond hoe de bemanning reageerde. Ik denk dat het juist dit soort roddels zijn die een eigen leven zijn gaan leiden. Het zou zomaar kunnen dat de persoon die op De Telegraaf is afgestapt een rancuneus iemand is die El Al een hak probeert te zetten. Ook de nabestaanden van de overleden man zijn overigens niet boos op El Al.’’

Mevrouw Eitje behoorde tot een groep van veertig Israelgangers die vloog met touroperator Oppenheim. Oppenheim kreeg in totaal vier verontwaardigde reacties binnen over de berichtgeving in De Telegraaf. Ook El Al zelf ontving inmiddels de nodige verontwaardigde reacties. Saillant is dat de website van het Algemeen Dagblad het bericht van De Telegraaf overnam.

Hoor en wederhoor
FHJ Factcheck vroeg de journalist van het Telegraaf-artikel, Ronald Veerman, zijn kant van het verhaal te vertellen. Vervolgens kregen wij de volgende reactie: ,,Ik heb hoor en wederhoor toegepast. Ik heb passagiers gesproken en ik heb El Al gesproken. Maar waar zijn jullie van? FHJ Factcheck? Daar werken wij nooit aan mee.’’

El Al wilde zelf geen commentaar geven op de kwestie. Men wil geen slapende honden wakker maken en extra aandacht voor de publicatie van De Telegraaf zou alleen maar leiden tot het genereren van overbodige focus op de zaak, aldus de general manager van de organisatie.

Concluderend: het lijkt erop alsof De Telegraaf eenzijdig is afgegaan op het verhaal van een bron en dat de feiten vervolgens niet zijn gecheckt. Ofwel was de beleving van het voorval in de Business Class totaal anders dan hoe de passagiers ‘achter het gordijn’ het hebben ervaren.

Bronnen:
Dick Aanen
El Al
Ronald Veerman (De Telegraaf)
C. Eitje, passagier

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Handelde El Al laks na de dood van een passagier?

  1. Pingback: Les journaux hollandais à l’épreuve du fact-checking - Media Trend

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s