Brengen websites je aan de drank?

Door Dominica Groenleer

metro_logo_new_big2‘Drankreclame op internet weg’, zo meldt dagblad Metro op dinsdag 6 oktober. In het artikel lezen we dat jongeren die vaker websites van drankmerken bezoeken ook meer alcohol drinken. Het artikel is gebaseerd op een onderzoek van STAP, het Nederlandse Instituut voor Alcoholbeleid. FHJ Factcheck wilde weten of je van het bezoeken van websites echt vaker naar de fles grijpt.

 
Het onderzoek van STAP toonde aan dat jongeren die vaker drankwebsites bezoeken, vaker overmatig alcohol gebruiken. FHJ Factcheck is vooral benieuwd of dat echt zo geconcludeerd kan worden of dat het meer een aanname is. Uit het artikel valt niet op te maken hoe het onderzoek gehouden is. Het artikel meldt alleen dat het onderzoek gedaan is onder jongeren tussen de 12 en 17 jaar. Hoeveel jongeren deden mee en wat was de vraagstelling? En hoe kom je aan de conclusie dat jongeren die vaker sites van alcoholmerken bezoeken ook zwaardere drinkers zijn?

Cijfers naast elkaar gelegd
Het onderzoek mocht FHJ Factcheck gerust inzien. Daarin is een stuk gewijd aan de conclusie die Metro groot op zijn voorpagina heeft staan: jongeren die meer alcohol drinken bezoeken ook vaker websites van drank. In het onderzoek is te lezen dat er voor deze uitspraak cijfers naast elkaar zijn gelegd en dat die cijfers met elkaar correleren. “Jongeren die al meer drinken blijken dus sneller naar websites van drank te gaan. Omdat de sites zo ‘opgeleukt’ worden blijven de jongeren langer hangen en daardoor gaan ze weer meer drinken. Maar dat laatste is een aanname. Dat is niet echt te onderzoeken”, zegt Esther van den Wildenberg van STAP.

Of het onderzocht kan worden willen we nog wel eens navragen bij Jellinek. Die organisatie geeft veel voorlichting over alcoholgebruik. Roel Kerssemakers van Jellinek denkt ook dat de bewering dat jongeren die vaker sites van alcoholmerken bezoeken zwaardere drinkers zijn, niet echt te onderzoeken is. “Ik vraag me dan toch wel een beetje af hoe ze dat gedaan hebben. Is het dan niet zo dat die jongeren die toch al veel drinken sowieso al meer geïnteresseerd zijn in drank en daardoor meer die sites gaan bezoeken?” Hij vindt het een beetje een onbeantwoordbare vraag. “Ik weet niet of je dat wel toe kunt schrijven aan die sites.”

Database
Over het onderzoek kan Esther van den Wildenberg ons ook meer vertellen.  Het onderzoek is gedaan door internetonderzoeksbureau PanelClix. PanelClix beschikt over een grote database met personen die benaderd kunnen worden voor een onderzoek. De personen die binnen de doelgroep vielen voor dit onderzoek hebben zij hiervoor benaderd. Uiteindelijk werkten 527 jongeren mee aan het onderzoek. Volgens Esther van den Wildenberg was de groep ondervraagden ook representatief voor de Nederlandse jongeren. ”Achteraf  heeft STAP het internetgebruik van deze jongeren vergeleken met cijfers uit een eerder gedaan onderzoek naar internetgebruik onder jongeren.  “Daaruit bleek dat onze jongeren ook niet extreem veel internetten.”

Metro-journalist Klaas Boomsma heeft het onderzoek wel gelezen voor hij het stuk ging schrijven.  “De conclusie die eigenlijk getrokken wordt is dat jongeren die deze sites bezoeken zwaardere drinkers zijn. Het is niet zo ver gezocht dat jongeren die meer interesse vertonen in alcohol drankmerken ook zwaardere drinkers blijken te zijn.” Verder is hij erg tevreden over het artikel.  “Wat in dit artikel anders had gemoeten is de onderkop waarin de conclusie niet tussen aanhalingstekens is geplaatst. Waar gehakt wordt vallen helaas spaanders.”

Bronnen:
Klaas Boomsma, Metro
Esther van den Wildenberg , STAP, Nederlands instituut voor alcoholbeleid
Roel Kerssemakers, Jellinek

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s