“Mag het ook een keer leuk zijn?”

Door Niels van den Hoven

AD‘Vrouwen hebben liever lange affaires’, meldt de website van AD.nl op maandag 26 oktober. AD.nl trekt die conclusie aan de hand van een onderzoek van Second Love, een datingsite voor mensen die willen vreemdgaan. Hebben we hier te maken met een representatief onderzoek of met verkapte reclame? FHJ Factcheck zocht het uit.

Uit het bericht van AD.nl valt op te maken dat de kop en het artikel in tegenspraak zijn met elkaar. Het bericht heeft het namelijk over ‘…als een vrouw vreemdgaat, duurt zo’n geheime relatie vaak langer. Gemiddeld langer dan een half jaar.’ Waar de kop van het artikel nog spreekt van een wens, ‘hebben liever’, heeft het artikel het over de daadwerkelijke duur van vreemdgaan.

FHJ Factcheck was benieuwd hoe Second Love aan deze gegevens kwam en belde naar de datingsite. Erik Drost, mede-eigenaar van de website, legt uit: “In augustus hebben wij een enquête gehouden onder onze leden. Die was niet voor iedereen toegankelijk, pas na inloggen konden bezoekers bij de vragenlijst. De enquête stond gedurende drie weken online.”

Van de, naar schatting van Drost, 40.000 bezoekers in drie weken, vulden twaalfhonderd mensen de enquête in. Ongeveer zeventig procent daarvan was man en dertig procent vrouw. “Ook dit is een schatting”, zegt Drost. Exacte cijfers heeft hij niet.

Persbericht
Second Love schakelde persbureau Thinc in om een persbericht te maken over de enquête. “Volgens mij was dutchcowgirls.nl de eerste die publiceerde over ons onderzoek,” zegt Drost. Op de website van Dutch Cowgirls staat inderdaad een nieuwsbericht over de bevindingen van Second Love. De redactie van Cowgirls nam het persbericht, dat FHJ Factcheck ook kreeg, één op één over. AD.nl deed dat niet en pikte het voor hen belangrijkste nieuws eruit. Het verkeerde nieuws, want uit het persbericht van Second Love bleek nergens dat vrouwen liever langere affaires ‘willen’, wel dat ze het hébben. 39% Van de ongeveer driehonderzestig vrouwen die de enquête invulden, antwoordden namelijk op de vraag ‘hoelang duurde je laatste affaire?’ met langer dan zes maanden.

Tweede conclusie
In het bericht van de AD-site staat nog een tweede conclusie. Namelijk: ‘De voornaamste reden om vreemd te gaan voor vrouwen is een gebrek aan aandacht in de huidige relatie’. Dat is niet waar. Want in het persbericht van Second Love staat het volgende: ‘De grootste motivatie voor vreemdgaan is het uitproberen van (geheime) fantasieën. De tweede reden is voor de mannen dat de seks in hun huidige relatie niet meer is wat het was, versus vrouwen die gebrek aan aandacht ervaren in hun huidige relatie.’ Een foutje dus van het AD.

FHJ Factcheck belde met de redactie van het AD. “Als er een fout in staat, moet dat eruit gehaald worden”, zegt Bart Franssen van het AD. Kort na ons telefoontje liet Franssen de foute tekst veranderen naar het volgende: “De bezoekers van Second Love rijden vooral een scheve schaats om (geheime) fantasieën werkelijkheid te maken. Als tweede reden is voor de mannen dat de seks in hun huidige relatie niet meer is wat het was, versus vrouwen die gebrek aan aandacht ervaren in hun huidige relatie”.

Erik Drost van website Second Love is niet benaderd door een journalist van het AD, zegt hij. “De informatie uit het persbericht is blijkbaar fout overgenomen”, aldus Drost. Het onderzoek is zeker niet ingezien door het AD, want ook FHJ Factcheck mocht het niet bekijken. “In het onderzoek staat nog een aantal leuke feitjes die we op een later tijdstip willen publiceren”, verklaart Drost de geheimhouding van het onderzoek.

Gratis publiciteit
Drost geeft toe dat het onderzoek en het persbericht gemaakt zijn om gratis publiciteit te generen voor zijn datingsite. Waarom plaatst het AD het bericht dan toch? “Wij zien ook dat dit reclame is. Maar moeten onderzoeken altijd wetenschappelijk zijn?,” vraagt Franssen zich af. “Mag het ook een keer leuk zijn? Dit soort onderzoekjes zijn geen wereldnieuws, je vindt ze ook niet terug op de eerste zes pagina’s van een krant. Maar ze zijn wel leuk om te lezen en om op onze site te plaatsen. Dat er dan een merk achter zit, vinden wij niet zo erg.” Het AD krijgt vaker van dit soort persberichten. “We kunnen het onderzoek opvragen, maar dat is wel erg veel werk voor zo’n berichtje. Dus gaat het vaak zo mee.” Maar heeft de lezer van AD.nl wel in de gaten dat het hier om reclame gaat? “Dat mag ik hopen van wel”, zegt Franssen.

Representatief
Second Love kreeg dus twaalfhonderd reacties van de naar schatting 40.000 bezoekers in drie weken. Franssen vindt dat representatief genoeg om over te berichten. “Tijdens mijn studie leerde ik dat bij een respons van zeshonderd je kan spreken van een representatief onderzoek”, zegt hij. FHJ Factcheck vroeg Cindy van Summeren, docente aan de Fontys Hogeschool Journalistiek en specialiste in statistieken en onderzoeken, naar het onderzoek te kijken. “Standaard wordt er van uitgegaan dat bij een populatie van 50.000 een respons van ongeveer 380 het onderzoek representatief is.” In dat opzicht is het onderzoek van Second Love representatief.

Feit blijft wel dat het onderzoek is verricht onder vrouwen die al interesse hebben in vreemdgaan. De kans dat die langere affaires hebben dan ‘de gemiddelde Nederlandse vrouw’, zoals AD er van maakt, valt te verwachten. Alsof je in het Feyenoord-stadion vraagt wat de beste voetbalclub van Nederland is. Op basis daarvan kun je niet concluderen dat ‘de Nederlander’ Feyenoord de beste voetbalclub van Nederland vindt.

“Daarnaast”, merkt Van Summeren op, “in het persbericht komt naar voren dat 41% van de mannelijke respondenten het vaak bij een one night stand houdt en 39% van de vrouwelijke respondenten gemiddeld langer dan een half jaar vreemd gaat. Maar 41 en 39% van wat … kortom, hoeveel van de 1200 respondenten zijn man en hoeveel zijn vrouw? In het persbericht kom je niets te weten over de samenstelling van de 1200 respondenten … wie zijn die mensen: sekse, leeftijd etc.?”

Conclusie
Second Love houdt vaker dit soort onderzoeken onder haar leden. Zoals Drost al aangeeft: voor reclamedoeleinden. Het AD neemt dit soort ‘leuke’ onderzoeken graag mee in haar berichtgeving, ook als er een merk achter zit. Daarbij neemt het AD, volgens Franssen, vaak niet de tijd om het onderzoek op te vragen en te bekijken. In het geval van Second Love was dit ook niet mogelijk, omdat de datingsite later nog wat uitkomsten van hun onderzoek wil publiceren. Een telefoontje had echter geen kwaad gekund, FHJ Factcheck belde tenslotte ook met de makers van het onderzoek en kwam daardoor onder andere te weten hoe het onderzoek is afgenomen en wie allemaal toegang had tot de enquête.
Als het onderzoek niet is in te zien, zou een journalist volgens FHJ Factcheck eigenlijk niets moeten publiceren. De journalist is immers niet in staat een oordeel te vormen over de betrouwbaarheiod van de onderzoeksmethode. Publiceren ze toch, dan moet de journalist er voor zorgen dat conclusies over een specifieke groep niet gepresenteerd worden als een algemeen feit , zoals AD dit in dit geval wel deed. Kortom: de berichtgeving in het AD rommelde aan alle kanten.

Second Love gaat in de toekomst meer publiceren over het onderzoek, wederom voor gratis publiciteit. Neemt AD dit dan weer mee? Franssen: “Als de resultaten een beetje leuk zijn, mag Second Love altijd een persbericht sturen”.

Bronnen:
Erik Drost, mede-eigenaar Second Love.
Bart Franssen, Algemeen Dagblad.
Cindy van Summeren, docente Fontys Hogeschool Journalistiek.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op ““Mag het ook een keer leuk zijn?”

  1. Patrick

    Interessant artikel, zo zie je maar dat een beetje dubbelchecken belangrijk is…!

  2. Pingback: Evaluatie Factchecken. Beoordeling: goed « Niels studeert af

  3. Juweel

    Second Love is een site vol met Fakers volgens mij. Daar moet eens goed onderzoek naar gedaan worden.
    Erik Drost is volgens mij niets meer dan een zakkenvuller.
    Echter niemand is er trots op dat men ingeschreven staat bij second love.
    Ergo de heer Drost kan lekker zijn zakken vullen met fake profielen zonder dat hij daar last van krijgt. Heel slim. Laat de heer Drost maar eens het tegendeel daarvan bewijzen. Doorbreek het laatste taboe maar en ga een goed onderzoek doen naar deze site en soortgelijke sites.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s