Broodjes voor gedupeerde treinreizigers?

Door Mark Zaremba

ANP-logoNadat een trein maandag 2 november meer dan vier uur had stilgestaan voor station ’s-Hertogenbosch, meldde persbureau ANP dat ‘de passagiers zijn opgevangen met koffie, thee en broodjes’. FHJ Factcheck was ter plaatse maar zag geen broodjes.

BroodjeHet lijkt een flauw onderwerp, maar als een belangrijk nieuwsmedium vertelt dat de NS knorrende magen vult van vijfhonderd mensen die een dagdeel opgesloten hebben gezeten, terwijl het niet waar is, dan komt de treinenfirma er onterecht goed vanaf. Het bericht werd overgenomen door onder andere de Volkskrant, Nu.nl en BN/DeStem. De vraag is dus: is onze eigen waarneming foutief, of is er iets aan de hand met de berichtgeving van het ANP?

Afhalen
Patrick Selbach van het ANP reageert kribbig voordat hij de hoorn op de haak smijt: “Moet ik hier nou echt antwoord op geven? Onze bron is de woordvoerder van de NS, daar laat ik het bij.” De NS-voorlichter in kwestie heet Meja op ’t Hoog, zij is de aangewezen persoon voor persvragen in het zuiden van het land, waaronder ’s-Hertogenbosch.

“Wij hebben inderdaad broodjes uitgedeeld die middag”, zegt ze. “Gedupeerde reizigers konden ze afhalen bij een van onze Servexvestigingen. Daar vallen bijvoorbeeld Kiosk, De Brooodzaak (geen spelfout, red) en Smullers onder. “Vier NS-teammanagers hebben de vertraagde trein opgewacht en mensen daarover geïnformeerd. Het is waarschijnlijk niet gelukt om de boodschap aan iedereen over te brengen die in de trein zat. Ik weet nog niet hoeveel er gebruik van is gemaakt, die gegevens moeten eerst verzameld worden.”

Sanne van Galen van reizigersorganisatie ROVER heeft geprobeerd te achterhalen wat er die maandag aan de hand was op het station. “Wonder boven wonder blijkt niemand bij ons geklaagd te hebben. Ik heb het zelfs dubbel gecheckt want ik kon het nauwelijks geloven. Helaas was er van ons niemand aanwezig op dat moment. Ik heb dus geen idee of de broodjes er waren of niet.”

Conclusie
Is er een feitelijke onjuistheid bewezen? Het oordeel luidt: nee, er waren wel degelijk broodjes. Toch betekent ‘de passagiers zijn opgevangen met koffie, thee en broodjes’ iets anders dan dat ze die versnaperingen gratis zelf konden halen in de winkel. Bovendien konden de vier NS-medewerkers niet alle vijfhonderd reizigers onderscheppen dus sommige mensen hebben nooit geweten dat ze iets te eten konden krijgen.

Bronnen:
Patrick Selbach, ANP
Meja op ’t Hoog, NS
Sanne van Galen, ROVER

P.S. Patrick Selbach laat weten dat hij ‘broodjesgate’ een ‘non-issue’ vindt. Hij heeft dan ook niet de behoefte om te reageren. Hij is het oneens met de toonzetting van bovenstaand bericht: “Ja ik was kortaf, maar ik stond de verslaggever te woord en antwoordde op alle vragen. Ik heb daarna niet de hoorn erop gesmeten dus moet je dat ook niet schrijven. Jammer en onnodig en het verhoogt mijn enthousiasme voor FHJ Factcheck allerminst.”

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Broodjes voor gedupeerde treinreizigers?

  1. Moet “heeft niet de behoefte” niet “had niet de behoefte” zijn? Aangezien er een reactie erna staat?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s