Ook factcheckers maken fout

Door Daan de Hulster

Tevreden ging ik gistermiddag na een dag factchecken naar huis. Mijn artikel over het ANP dat berichtte over een onderzoek dat niet was in te zien, stond eindelijk op het weblog. Vanmorgen bleek echter dat ik niet alleen een fout blootlegde, maar er zelf ook één had gemaakt. Rennie Rijpma, chef redactie binnenland van het ANP, is geen man maar een vrouw.

 De passage waarin de fout staat:

 “We vroegen het aan Rennie Rijpma, chef Binnenland van het persbureau. Hij geeft toe dat het ANP-stuk alleen gebaseerd is op het persbericht van het Voedingscentrum.”

 Een pijnlijke fout. Zeker omdat wij als factcheckers elke dag bezig zijn fouten op te sporen in de media en daar verslag van doen. Dan behoor je zelf foutloos te zijn.

 Hoe kon dit gebeuren?

Per e-mail stelde ik vorige week vragen over een ANP-artikel aan chef nieuws Patrick Selbach. Een paar dagen later kreeg ik per e-mail antwoord van chef redactie binnenland, Rennie Rijpma. Het was een duidelijke reactie die geen extra vragen opriep. Het antwoord verwerkte ik in mijn artikel. Het ging mis bij het parafraseren van Rijpma’s woorden. Ik had nog nooit van de voornaam Rennie gehoord en ging er zonder na te denken van uit dat dit een mannelijke naam was.

En nu?

Het reglement van FHJ Factcheck stelt: een factchecker die vaststelt dat hij een fout beging, komt daar voor uit en meldt dat op het weblog.
Op het fout spellen van een naam (personen, straten, organisaties) staat een straf. De auteur is in dat geval verplicht op eigen kosten een taart te kopen en deze persoonlijk bij de benadeelde te brengen. Dit is om op een ludieke manier te laten zien dat redacties wel degelijk iets kunnen doen aan het fout spellen van namen. 

Excuses

De naam Rennie Rijpma staat correct op het weblog, maar ik heb onterecht geschreven dat ze een man is. Daar bied ik haar mijn excuses voor aan.

In mijn verdere journalistieke carrière zal ik vanaf nu altijd voornamen die ik niet ken controleren.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Ook factcheckers maken fout

  1. J Bos

    Past u wel op, ook Jan of Jantje en Frans en Fransje, of Hans en Hansje kunnen zowel jongens als meisjesnamen zijn. En bij Friese namen bijvoorbeeld wordt de verwarring alleen maar groter (bij mij tenminste).
    Op mijn cv staat een foto om vergissingen te voorkomen, en ondertekenen doe ik met dhr J…. want er is al ooit een klant teleurgesteld dat ik geen vrouw bleek te zijn.
    PS een komma tussen twee werkwoorden die niets met elkaar te maken hebben, leest prettiger (… ken, controleren.)

  2. Pingback: Onjuistheden in de media « Daan de Hulster

  3. willem reinartz

    ik heb vier kronen met brug van vier tanden allen in een protheese verwerkt [tanden af gehaald]dus alleen [goud]wat is de waarden en
    hoe weet ik of de prijs eerlijk is?
    en waar ken ik het verkopen? ik woon in breda.
    in verwacht een antwoord,
    met vriendenlijke groet.Willem.

Geef een reactie

