AD trapt in 1 april grap

Door Ingrid Lemmens

Dat het gisteren 1 april was is bijna niemand ontgaan. Vele grappen passeerden de revue. De Nederlander Mart Nooij zou weer bondscoach van Mozambique worden en Didier Drogba van Chelsea zou niet naar het WK gaan met Ivoorkust. Bij de website van het AD lette een redacteur echter even niet goed op, stelt FHJ Factcheck vast.

Ook in Mozambique houden ze van 1 april-grappen. In de krant Noticias verscheen het bericht dat de Nederlander Mart Nooij toch bondscoach van Mozambique blijft, maar de trainer wist van niets. “Dat moet een 1 aprilgrap zijn”, liet de bondscoach weten tegenover de GPD. “De afgelopen drie jaar is het iedere keer raak geweest op 1 april. In 2007 brachten ze het nieuws dat ik bondscoach van Senegal werd, in 2008 ging ik naar Angola en in 2009 naar Nigeria. En nu dus dit.” Nooij heeft drie jaar lang het nationale voetbalelftal van Mozambique onder zijn hoede gehad. Twee maanden geleden, na het toernooi om de Afrika Cup, liep zijn contract af.

Ook bij de redactie van www.roadto2010.nl houden ze wel van 1 april grappen. Als ludieke actie plaatste de Nederlandse site, die alle informatie over het Afrikaanse voetbal bundelt, het bericht dat Chelsea-aanvaller Didier Drogba niet naar het WK zou gaan omdat de sterspeler van Ivoorkust is teleurgesteld dat de voetbalbond Sven-Göran Eriksson heeft aangesteld als bondscoach: ‘Ik heb altijd gezegd dat ik met Hiddink naar het WK wil gaan.’ De site baseert zich op een radio-interview met Drogba, woensdagavond in Abidjan.

Verzonnen
Volgens stagiaire en fhj-student Jesper Remmen is het interview echter verzonnen. “Wij hebben een 1 april-grap uitgehaald. Binnen een paar uur belde Dagblad Spits om het verhaal te checken, maar AD.nl plaatste het bericht zonder twijfel op hun site.” De website http://www.roadto2010.nl plaatste later ook een bericht op hun website dat het om een 1 april-grap ging.

Bij het AD trapte internetredacteur Mark Caldenhoven in de 1 grap, gisteren baalde hij als een stekker, maar nu kan hij hard om zijn fout lachen. “We zijn er gewoon ingetrapt. Ik zag het bericht staan en omdat de website http://www.roadto2010.nl vaak goed geïnformeerd is wat betreft het Afrikaanse nieuws heb ik het bericht overgenomen. Ik ben wel nog op een website in Ivoorkust gaan kijken, maar daar stond het niet op. Zo zie je maar: je moet altijd twee bronnen hebben.” Caldenhoven kwam er door zijn kinderen achter dat het een 1 april-grap was. ,,Mijn kinderen hadden het thuis over 1 april en toen dacht ik ‘hey er klopt iets niet’ en wist ik dat ik er met open ogen was ingetrapt’.

Het bericht heeft bij het AD slechts drie kwartier online gestaan, maar is nog altijd vindbaar bij google news. ,,Dat is het nadeel en het gevaar van internet. Iedereen neemt alles van elkaar over en het blijft nog ontzettend lang vindbaar. Op de website van het AD zul je het niet meer terugvinden, maar bij google news duurt het wat langer voordat berichten verwijderd worden.”

Caldenhoven prijst het project FHJ Factcheck. “Ik vind het een ontzettend leerzaam project. Zowel voor jullie als studenten als voor mij. Het houdt mij als internetredacteur scherp en nu weet ik weer dat ik altijd twee bronnen moet hebben. Het is ontzettend lullig en stom dat het mij is gebeurd, maar je weet dat het altijd kan gebeuren. Zeker op 1 april. Ik heb er gisteravond nog hartelijk om gelachen. Het kan de beste overkomen.”

Bronnen:
Jesper Remmen (www.roadto2010.nl)
Mark Caldenhoven

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

