Maandagmorgenfile door goedkoop tanken?

Door Geert Oosterwijk

Benzinepompketen Tango bestaat tien jaar. Om dat te vieren mocht heel Nederland op zondag 11 april van 14.00 tot 17.00 tanken voor de prijs van tien jaar geleden. Op een volle tank scheelt dat al snel enkele tientjes. Reden voor veel mensen om massaal naar een Tangopomp te rijden. Volgens een artikel in De Telegraaf stond er wel 350 kilometer file. Het ANP stuurde deze informatie ook de wereld in, maar schreef het toe aan een zegsman.

Die zegsman blijkt Edwin van Walsum. We bellen hem op om te vragen hoe Tango de lengte van de file heeft bepaald. ‘We hadden verkeersregelaars ingehuurd bij de benzinepompen. Zij hebben geschat hoeveel auto’s er stonden bij een pomp. Daarna hebben we gekeken naar de gemiddelde lengte van een auto en de gemiddelde ruimte tussen auto’s. Uit die berekening kwam 350 kilometer.’

Hebben er die zondagmiddag echt files gestaan met een totale lengte van 350 kilometer? We bellen de Verkeersinformatiedienst. ‘Dit lijkt me hoogst onwaarschijnlijk’, zegt woordvoerder Patrick Potgraven. ‘Ik weet er helemaal niets vanaf. Is het geen verlate 1 aprilgrap? Voor de zekerheid zou je het de ploeg die zondag dienst had nog kunnen vragen.’ Een mailtje naar de zondagdienst levert het volgende antwoord van Alfred de Boer op: ‘Er is wel een melding binnengekomen dat van een actie bij een tankstation waar je goedkoper kon tanken maar er is geen grote verkeersdrukte door ontstaan.’

Tango-woordvoerder Van Walsum erkent dat de 350 kilometer geen erg betrouwbaar getal is. ‘Het blijft een grove schatting. We zouden het ook liever zuiver meten, maar die middelen hebben we niet.’ Is het niet gewoon een publiciteitsstunt van Tango? ‘De hele actie was natuurlijk een publiciteitsstunt. Dit dus ook.’ Een simpel rekensommetje laat zien dat er voor 350 kilometer file gemiddeld per filiaal 350/121= 2,89 kilometer file zou moeten staan. Dat zou heel misschien nog kunnen bij een filiaal in een grote stad als Amsterdam, maar niet in een dunbevolkt gebied als Bolsward in Friesland (inwonersaantal 9916). Om te bewijzen dat de megafile toch klopt stuurt Van Walsum ons een luchtfoto van een file bij een benzinepomp. We schatten dat er zeker vijfhonderd meter aan file staat. De file loopt nog door buiten de foto, dus we matsen Tango en maken er een kilometer van. Dat is nog steeds geen 2,89 kilometer. En we gaan er maar van uit dat Tango niet een foto opstuurt van de rustigste pomp.

‘Leuke nieuwtjes’
Waarom heeft de redactie van De Telegraaf niet zelf even nagedacht voor ze dit groot brachten in de kop van het artikel? We bellen op donderdag 15 april met de krant. ‘We werken hier liever niet aan mee, want het is op dit moment erg druk’, zegt een redacteur van de binnenlandredactie. Een logische verklaring, want het Nederlandse luchtruim is net gesloten in verband met de aswolk. Maandag 19 april proberen we het nog een keer. ‘We werken hier niet aan mee. We besteden onze tijd liever aan het vinden van leuke nieuwtjes.’ Maar zou het niet fijn zijn als die nieuwtjes ook echt kloppen? Het kost maar vijf minuten om iemand een reactie te laten geven. ‘Nogmaals, we werken niet mee. Ik wens je nog veel succes met je opleiding.’ Dat was het dan voor wat betreft De Telegraaf.

Het ANP schreef de informatie over de 350 kilometer file toe aan zegsman Van Wansum. In een reactie schrijft chef binnenland Rennie Rijpma: ‘De vergelijking met een doorsnee maandagochtendfile is inderdaad van de woordvoerder van Tango en is ook aan hem toegeschreven. Het ANP heeft dit gebruikt omdat het de situatie typeerde. Het was niet te controleren omdat files op binnenwegen nergens centraal worden geregistreerd. Het verklaart waarom de Verkeersinformatiedienst het niet had geregistreerd, zij richten zich met name op de snelwegen.’ De melding is bij de Verkeersinformatiedienst echter wel degelijk binnengekomen, maar er bleek geen grote verkeersdrukte te zijn. Daarbij had de journalist van het ANP ook even de simpele rekensom kunnen maken van 2,89 kilometer bij ieder filiaal.

Conclusie
Het was die zondag erg druk bij de Tangopompen. Verschillende media zijn met camera’s naar de benzinestations gegaan en hebben daar lange rijen vastgelegd. Het is echter klinkklare onzin om te stellen dat er 350 kilometer file zou hebben gestaan. De redacties van De Telegraaf en het ANP zijn vergeten om even na te rekenen of het ook echt mogelijk is dat er zo’n lange file zou staan. Daarbij hadden ze er rekening mee moeten houden dat de informatie kwam van een partij die een belang heeft. Tango wil publiciteit genereren en hoe langer de file, hoe meer publiciteit.

ANP bericht van 11 april 2010:

RIJSWIJK (ANP) – Duizenden automobilisten hebben zondag getankt bij de zelfbedieningsstations van Tango, dat zondagmiddag het 10-jarig bestaan vierde door tussen twee en vijf voor de brandstof prijzen van 10 jaar geleden te rekenen. Dat heeft een woordvoerder laten weten. Een liter euro 95 kostte bijvoorbeeld 1,16 euro tegen 1,58 volgens de huidige adviesprijzen.

Bij alle 121 filialen stonden rijen wachtenden, met bij elkaar volgens de zegsman over een lengte van ongeveer 350 kilometer vergelijkbaar met een gemiddelde maandagochtendspits. ,,Bij 90 procent van de zaken was dat geen probleem maar bij enkele filialen waren er verkeersproblemen. Die zijn met hulp van de politie opgelost.” Drie filialen gingen vanwege overweldigende drukte dicht.

Tango had zelf 250 verkeersregelaars ingehuurd om de koopjesjacht in goede banen te leiden. Het bedrijf had zondagmiddag in totaal 35.000 tot 40.000 klanten.

Bronnen:
Edwin van Walsum (woordvoerder Tango)
Patrick Potgraven (Verkeersinformatiedienst)
Alfred de Boer (Verkeersinformatiedienst)
De Telegraaf
Rennie Rijpma (ANP)

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Maandagmorgenfile door goedkoop tanken?

  1. Twan

    Uit het ANP-bericht blijkt toch sowieso al dat 350 kilometer onzin is?

    Een gemiddelde auto is 4-5 meter lang. Tel daar 1-2 afstand tussen auto’s bij op en je komt op een maximale lengte van 40.000x(5+2)=280.000m=280km uit. Dan ga je er ook nog eens vanuit dat alle auto’s er tegenlijkertijd stonden en dat is natuurlijk niet zo.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s