Nederlandse boezem groter dan Belgische?

Door Thijs Hartveld

Ha, borsten! Altijd leuk’, moeten het AD, Sp!ts en Nu.nl hebben gedacht toen ze het persbericht van webwinkel Vente Exclusive lazen. In dat bericht stond dat de boezem van Nederlandse vrouwen groter is dan die van Belgische vrouwen. Een conclusie op basis van verkoopcijfers van beha’s door de webwinkel zelf, die zowel in Nederland als in België actief is. De twee kranten zetten het op dinsdag 20 april in de krant. Nu.nl kwam er 19 april al mee. Maar klopt het wel? FHJ Factcheck dook in de borstenwereld.

Bericht uit Spits 20-04-2010

Vente Exclusive beweert meer dan 500.000 ‘leden’ te hebben, waarvan 45 procent uit België en 55 procent uit Nederland. De webwinkel merkte op dat van de ruim 15.000 beha’s, verkocht vanaf begin dit jaar, 40 procent van de Nederlandse vrouwen een beha met cupmaat D of groter kocht. Bij Belgische vrouwen was dat ‘slechts’ 28 procent. Reden om een persbericht de deur uit te doen. En reden voor FHJ Factcheck om de webwinkel op te bellen. Volgens Peter Burin, woordvoerder van Vente Exclusive, zijn de gegevens betrouwbaar: “Mensen moeten lid worden als ze iets willen kopen bij ons. Daar hoort dus ook een geldig adres bij, want anders kunnen we niet bezorgen. Op basis van die gegevens kunnen we perfect zien waar de bestellingen naartoe gaan. Accurater dan dat krijg je de gegevens niet. Maar let wel, het is geen marktonderzoek.”

Zoeken naar bevestiging
Tijd om er een deskundige bij te halen. Iemand die het verhaal kan bevestigen of juist ontkrachten. Moet toch te vinden zijn, een onderzoeker die zich bezighoudt met borstomvang. Dat bleek niet zo gemakkelijk. Een zoektocht van twee dagen leverde niets op. Gelukkig werden we op het juiste pad gezet door Peter Burin zelf. “De Belgische media hebben het ook opgepakt. De journalisten van De Standaard hebben het een gynaecoloog en een lingerieproducent gevraagd. Ons verhaal wordt door hen bevestigd.” Het artikel op de website van De Standaard bevestigde de beweringen van Vente Exclusive inderdaad. Philippe Vertriest, designdirecteur van alle lingerielijnen van lingerieproducent Van de Velde, noemde het ‘herkenbaar’. Van de Velde produceert onder andere de bekende beha-merken Prima Donna en Marie-Jo; een betrouwbare bron dus. “De verkoop van Prima Donna, een speciale lijn voor vrouwen met een zwaardere boezem, is de jongste jaren het sterkst gegroeid in Nederland”, zei Vertriest tevens tegen De Standaard.

Een telefoontje naar Hunkemöller bevestigde ook dat meer Nederlandse vrouwen dan Belgische beha’s met een grote cupmaat kopen. Myrthe Beek van Hunkemöller had de gegevens snel paraat. “Bij ons kopen 37 procent van de Nederlandse vrouwen een cupmaat D of groter. En 29 procent van de Belgische vrouwen. Een verschil van 8 procent dus.” De cijfers komen aardig overeen met die van Vente Exclusive. Het is dus niet verkeerd om aan te nemen dat Nederlandse vrouwen inderdaad grotere borsten hebben.

Oud nieuws
De tweedaagse zoektocht naar een deskundige leverde natuurlijk niet helemaal niets op. We zochten ook referentiemateriaal om te kunnen kijken of Vente Exclusive het bij het juiste eind had. Al snel bleek uit de zoekresultaten van Google dat er al eerder onderzoek gedaan was naar de omvang van de Nederlandse vrouwenbuste. GfK Fashion*Scope deed er in 2006 al een onderzoek naar. Dit in opdracht van Bodyfashion Promotion, een non-profit instantie die zich richt op voorlichting en promotie van lingerie, nacht- en badmode. Uit het onderzoek bleek dat de Nederlandse vrouw zich in de top drie van Europa mag scharen, als het gaat om borstomvang. Engeland en Denemarken gingen Nederland voor. Recentere gegevens zijn er niet, volgens Sandra Wolters van GfK Fashion, maar het is aannemelijk dat er niet veel is veranderd. Kortom, Vente Exclusive bracht oud nieuws. AD, Spits en Nu.nl stuurden dit de wereld in.

“Daar was ik niet van op de hoogte”, zegt Peter Burin, als we hem terugbellen om onze bevindingen voor te leggen. “Wij werken samen met grote merken, dus we koppelen ook graag informatie terug. Vandaar dat wij het een en ander onderzoeken. Deze gegevens vielen ons op. Enerzijds is het gewoon leuke informatie; het is een leuk weetje. Anderzijds brengen we natuurlijk informatie naar buiten om te laten zien dat mensen ook bij ons lingerie kunnen kopen. Dat is logisch.”

Bedoeld voor de ‘leuk’
Journalist Caspar Naber, die het bericht schreef voor het AD, wist ook niets van het eerdere onderzoek. Dat zijn bericht door het eerdere onderzoek oud nieuws is klopt maar ten dele, laat hij weten via e-mail. “Het klopt in theorie. Praktijk is dat 2006 te lang geleden is, waardoor je niet kunt veronderstellen dat lezers zich dat onderzoek nog herinneren.” Naber geeft toe vanaf het begin al sceptisch te zijn geweest over het bericht. “Het persbericht is ons gestuurd door de webshop; daarbij wegen we altijd af of het niet gewoon ordinaire reclame is. Dat was het in onze ogen wel, reden waarom we het item niet groot hebben gebracht maar als ‘breker’. We vonden het onderwerp te leuk om te laten liggen – vooral omdat we deel uitmaken van een Belgische uitgeverij – maar het was op het randje.”

Naber had ook zijn twijfels over de gegevens. “De verkoopcijfers, ruim 15.000 beha’s in drie maanden tijd, zijn natuurlijk totaal niet representatief voor alle Nederlandse vrouwen.” Hij checkte het bericht wel, maar zoals zo vaak in de huidige krantenwereld speelde tijd een rol. “Ik heb de baas van de webshop gesproken en gevraagd waarop hij zijn conclusie baseerde. Het bewijs was wel dunnetjes, maar ik had geen tijd andere bronnen te raadplegen. Bovendien zou dat teveel tijd kosten voor zo’n klein bericht, dat bedoeld was voor de ‘leuk’.”

Naber prijst overigens het Factcheckproject, maar geeft wel een kanttekening. “Ik waardeer dat jullie berichten checken maar jullie doen dat vanuit de theorie. In de dagelijkse praktijk van een krant spelen zoveel andere factoren mee die bepalen of een stuk wel of niet wordt gepubliceerd en hoe groot. Is dat niet interessant voor een onderzoekje?” Freelance-journalist voor Nu.nl Pauline van Lintel was alleen via de mail te bereiken, maar liet niets weten.

Conclusie
Hoewel de cijfers van Vente Exclusive niet echt betrouwbaar lijken, klopt het wel dat Nederlands vrouwen meer beha’s met een grotere cupmaat kopen dan Belgische vrouwen. Daarmee is de stelling dat Nederlandse vrouwen een grotere boezem hebben dan Belgische vrouwen nog niet exact aangetoond. Het maakt het wel erg aannemelijk. Het ‘nieuws’ van Vente Exclusive bleek echter wel oud nieuws te zijn, maar de ‘leuk-factor’ van het bericht woog zwaarder waardoor het toch in de kranten kwam.

Bronnen
Peter Burin (Vente Exclusive)
Myrthe Beek (Hunkemöller)
Sandra Wolters (GfK Fashion)
Caspar Naber (AD)
Spits
Nu.nl

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s