16 klachten. Maar waarover eigenlijk?

Door Inge de Bresser

‘Gemeente Halderberge krijgt 16 klachten binnen.’ Een kort artikel in BN/deStem op vrijdag 9 april. Misschien wel iets te kort. Het zou een bericht zijn waar je snel overheen leest, maar het riep bij FHJ Factcheck wel een aantal vragen op. Om welke klachten ging het? Wat was de verhouding tot andere jaren? Of was dit ‘gewoon’ een berichtje van de gemeente dat gemeld moest worden?
Kortom: hoe klein het berichtje ook, het ontbrak aan context.

Via de website van de gemeente Halderberge kwam FHJ Factcheck bij de klachtenregistratie terecht. Daar staat uitgelegd wat de inwoner van Halderberge kan doen als hij een klacht heeft:

‘Als u vindt dat u door de wijze van optreden van een bestuursorgaan, een individuele bestuurder, een gemeentelijke afdeling of een medewerker van de gemeente niet naar behoren bent behandeld dan kunt u hiertegen een klacht indienen.’

Een telefoontje naar de klachtencoördinator van de gemeente Halderberge maakte de achtergrond duidelijk. De gemeente is sinds vijf jaar verplicht een klachtenregistratie te handhaven. “Een klacht kan heel uiteenlopend zijn”, legt de coördinator uit. “Een ambtenaar die een brief te lang laat liggen, een bezwaarschrift dat volgens iemand onvoldoende informatie bevat. Of als iemand al twee keer iets gevraagd heeft of een melding heeft gegeven, kan er al een klacht worden ingediend. Zestien klachten valt dus heel erg mee.”

Wij waren ook benieuwd naar klachten van andere jaren. Hoeveel waren het er toen? Exacte cijfers kan de coördinator ons niet geven. “Maar”, vertrouwt hij ons toe, “ik weet dat het er twee keer ongeveer tien waren, twee keer kregen we vijftien klachten en tot slot registreerden we een jaar zestien klachten.”

Had de schrijver van het artikel, Frank Timmers, deze informatie ook? Hij stuurde zijn bron – het persbericht van de gemeente – toe. Daar stond niet veel meer in dan het uiteindelijke artikel in de krant. Wij vroegen ons af of er bij hem geen vragen naar boven kwamen. “Het was geen vreemd nieuws en er waren niet bijzonder veel klachten.” Timmers legt uit waarom hij niet dieper op de klachten in was gegaan. “Een serviceberichtje”, zo noemt hij het. “Een berichtje om lezers op de hoogte te brengen hoe het met de klachten gaat. Ik kan me herinneren dat ik vorig jaar ook een soortgelijk berichtje heb gemaakt en deze was niet veel anders dan de voorgaande.”

Het nieuws was dus niet opzienbarend genoeg om er diep op in te gaan. Er zou iets opvallends tussen kunnen zitten, waar de gemeente geen aandacht aan besteedde in het persbericht.

Volgens Timmers komt de gemeente niet met de aard van de klachten naar buiten, vanwege mogelijk gevoelige informatie. “Het is wel iets dat we moeten melden natuurlijk en dat wilden we kort even doen.”

Bijzondere klachten of niet, het bericht zou minder vragen oproepen als de informatie in een context geplaatst was. Kort vermelden hoe het met het aantal klachten vorig jaar zat en de aard van de betreffende klacht.

Bronnen:

Frank Timmers (BN/deStem)

Gemeente Halderberge

Klachtencoördinator gemeente Halderberge

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s