Playboy Nicolette Kluijver vindt wel aftrek

Door Geert Oosterwijk


Donderdag 8 april was het dan zover: de Playboy met een naakte Nicolette Kluijver lag in de winkels. Een dag later wist Albert Verlinde al in RTL Boulevard te melden dat het nummer met Kluijver één van de slechtst verkopende ooit was. Hoe wist Verlinde dat al zo snel? Had hij misschien andere motieven om dit ‘nieuws’ te melden?

De aflevering van RTL Boulebard is hier terug te kijken (vanaf 33:45). Hier een transscript van wat Verlinde zei:

Winston Gerschtanowitz : ‘De Playboy is niet weg te geven’
Albert Verlinde: ‘Daar ben ik zo blij om. Die ontzettende, beetje ranzige, Nicolette Kluijver van BNN staat erin. Die heeft altijd geroepen dat ze niet wilde, maar daar staat ze. Ze heeft nog ontkend dat ze in de Playboy zou staan toen ik dat een maand geleden meldde. En nu blijkt dat het één van de slechtst verkopende Playboys ooit is. We hebben een paar zaken opgebeld en die zeggen: ‘Wij merken niet heel veel aftrek’. Playboy heeft gezegd dat ze er 25.000 minder hebben laten drukken dan van Patricia Paay.’

Na de uitzending namen diverse media het bericht klakkeloos over, zoals De Telegraaf en het Algemeen Dagblad.

Zelf kiosken bellen

Hoe weet Verlinde een dag nadat het tijdschrift in de winkels ligt al dat de Playboy met Kluijver één van de slechtst verkopende ooit is? Dinsdag 13 april maakte FHJ Factcheck zelf een ronde langs tien kiosken in verschillende steden. We vroegen hoe de Playboy met Kluijver verkoopt in vergelijking met andere nummers. Dit is de uitkomst:

– Rotterdam: hetzelfde als normaal
– Den Haag: hetzelfde als normaal
– Utrecht: beter dan normaal
– Eindhoven: beter dan normaal
– Groningen: hetzelfde als normaal
– Breda: beter dan normaal
– Amsterdam: hetzelfde als normaal
– Almere: beter dan normaal
– Hilversum: beter dan normaal
– Tilburg: hetzelfde als normaal

Uit deze steekproef blijkt dat de Playboy in de helft van de gevallen normaal verkoopt en in de helft van de gevallen zelfs beter. Hoe komt RTL Boulevard dan aan de informatie dat hij slecht verkoopt? ‘We hebben gebeld met een aantal zaken en daarnaast gebeld met Playboy’, vertelt een redacteur (wil niet met naam op ons weblog). ‘Playboy bevestigde dat het nummer veel slechter verkoopt dan die met Patricia Paay.’

Maar Patricia Paay stond in het kerstnummer, traditioneel het best verkochte nummer van het jaar. Dat is toch geen eerlijke vergelijking? ‘Daar ben ik het wel mee eens. Dat het om één van de slechtst verkopende ooit gaat is dan ook een mening van Albert. We zijn niet alleen een feitelijk programma, maar ook opiniërend.’

Verkoopcijfers zijn toch geen mening, maar een feit? Is dit geen afrekening van Verlinde met BNN na aanleiding van de zaak met de verborgen microfoon (BNN reikte een trofee uit aan Verlinde waar een verborgen microfoon in bleek te zitten. Ze wilden de methoden van Verlinde aan de kaak stellen en dreigden de opnames uit te zenden. Verlinde kon dit voorkomen doormiddel van een kort geding)? ‘Dat zul je mij niet horen zeggen. Maar Albert staat wel bekend om zijn kleine valsigheden.’

Die uitspraak intrigeert. Tijd om Verlinde zelf te bellen. Hoe komt hij aan de wijsheid om het nummer met Kluijver één van de slechtst verkopende ooit te noemen? ‘Dat heb ik toch niet gezegd? Wel? Oh. Nou, wij hebben verschillende kiosken gebeld en daar bleek het geen hit te zijn.’ Maar toen FHJ Factcheck belde met kiosken bleek het nummer wel redelijk tot goed te lopen. ‘Misschien zagen die mensen mij bij Boulevard praten over de Playboy en dachten ze: ohja, de Playboy ligt weer in de winkel, die ga ik kopen.’ Waarom noemde Verlinde in het programma Kluijver ranzig? Heeft het iets te maken met de vete met BNN? ‘Nee absoluut niet. Ik heb een hekel aan jokkebrokken en nadat ik het nieuws bracht dat Nicolette in de Playboy zou staan, ontkende ze dat glashard. Dat vind ik niet kunnen.’

‘We verlagen ons niet tot het niveau van Verlinde’
Bij Playboy snappen ze niets van de berichtgeving. Het tijdschrift stuurde een officiële verklaring uit: ‘Met verbazing heeft Playboy kennis genomen van de berichtgeving afgelopen vrijdag in RTL Boulevard over de ‘slechte verkoopcijfers’ van de editie met Nicolette Kluijver. Het is onmogelijk na twee verkoopdagen een reële inschatting te maken van het uiteindelijke resultaat. Officiële cijfers zijn pas twee weken na retourzending van de overgebleven exemplaren beschikbaar. In geval van deze editie is dat rond 10 mei. Wij betreuren dan ook dat dit ongefundeerde bericht in serieuze media wordt overgenomen, zonder Playboy om een reactie te vragen.’

We bellen nog even met Playboy voor een persoonlijke reactie. Heeft Playboy tegen Boulevard bevestigd dat het nummer slecht verkoopt? ‘Nee, dat hebben we zeker niet gedaan’, zegt productmanager Jochem Dielemans. ‘Boulevard wil de vergelijking trekken met het kerstnummer met Patricia Paay, maar dat kan niet. Dat is het best verkochte nummer van het jaar. Natuurlijk laten we er daar meer van drukken.’ Denkt Playboy dat Albert Verlinde persoonlijke motieven had om zo van leer te trekken tegen Kluijver? ‘Daar kunnen we slechts naar gissen. Wij maken er geen woorden aan vuil, want dan verlagen we ons tot niveau van Verlinde. Als iemand uit is op een negatief stuk dan is er altijd wel wat te vinden.’

Conclusie
De Playboy met Nicolette Kluijver is niet één van de slechtst verkopende nummers ooit. Dat blijkt uit een steekproef van FHJ Factcheck. En mocht het wel zo zijn dat het één van de slechtst verkopende is, dan is dat niet al na twee dagen te zeggen. Boulevard verdedigt zich door te zeggen dat het programma niet alleen feiten brengt, maar ook opiniërend is. Verkoopcijfers zijn alleen een feit en niet een mening. Dat de redacties van De Telegraaf en het Algemeen Dagblad het bericht klakkeloos overnemen zonder contact op te nemen met Playboy is ook teleurstellend. Het Algemeen Dagblad heeft maandag 12 april nog wel een bericht besteed aan de officiële reactie van Playboy. Toen was het leed echter al geschied.

Bronnen:
Redacteur RTL Boulevard
Albert Verlinde
Jochem Dielemans (Productmanager Playboy).

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s