Runderknaks met kalkoenvlees

Door Nienke van Heukelingen

Factchecken, maar dan net een beetje anders. Op nieuwsbank.nl vind je als journalist een grote selectie persberichten. We zochten de opmerkelijkste uit en gingen na of de informatie klopte. Afwachten maar. Zou het ergens worden gepubliceerd?

We maakten het onszelf niet makkelijk door te kiezen voor snel scorende berichtjes van het kaliber ‘meerderheid Nederlanders gelooft in ware liefde’. Nee, het FHJ-factcheckteam koos voor een serieus persbericht van Foodwatch, een organisatie die misstanden van voedselfabrikanten aan het licht brengt. Foodwatch beweert dat de runderknakworsten van Unox voor een groot deel, 35 procent, uit kalkoenseperatorvlees bestaan.

Vol ongeloof, maar onbevangen zijn we rond gaan bellen. De bron, Foodwatch, was als eerste aan de beurt. Bart van Opzeeland staat ons te woord. “Heel simpel. Het staat in kleine lettertjes op het etiket op het blikje.”

Maar als het op het blikje staat vermeld, waarom moet de consument dan via een bericht in de media op de hoogte worden gebracht? Het is onderdeel van de nieuwe campagne ‘Misleid’. Op die manier vraagt Foodwatch aandacht voor de sluwe marketingstrategie van de levensmiddelenindustrie. Van Opzeeland: “We willen dat ze transparanter communiceren naar de klant. Unilever zegt runderknakworsten te verkopen, maar dat is niet zo. Ze verkopen runderkalkoenknakworsten.” Wettelijk gezien is Unox overigens niet fout bezig. Je mag als organisatie, als er ergens maar een flintertje rundvlees in zit, zeggen en schrijven dat het is gemaakt van rundvlees.

En inderdaad, op een blikje Runderknaks van Unox staat dat de runderknakworsten 35 procent kalkoenseperatorvlees bevatten. Dit vlees wordt verkregen door kalkoenbotten waar nog restjes vlees aan zitten te centrifugeren in een zogenaamde separator. De overblijfselen, waaronder kleine stukjes bot, verwerkt Unilever in de Runderknaks.

Agd.nl, de nieuwssite van het Agrarisch Dagblad, nam op 20 maart een korte versie van het persbericht over. John Ramaker, journalist van het dagblad, gaf via de mail tekst en uitleg. “Het is slechts een kort berichtje geworden op de AGD-website. Verder geen onderzoek of navraag gedaan.” A
Als we vragen of dit wel nieuws is, krijgen we het volgende antwoord: “De inhoud van het blikje wordt nieuws omdat Foodwatch Unilever/Unox ervan beschuldigt dat het consumenten nept met kalkoenschraapvlees terwijl de worsten worden gepromoot als de beste kwaliteit rundervlees. Het feit betreffende de inhoud mag dan al wel bekend zijn, maar de beschuldiging is nieuw.”

Als we Unilever de kans geven om te reageren, worden we afgewimpeld. “Waar bent u van?”, vraagt de telefoniste. Als we vertellen dat we studenten zijn, wordt ons uitgelegd dat alleen ‘echte’ media toegang krijgen tot de persvoorlichter.

Feitelijk gezien klopt het bericht, maar FHJ Factcheck is verbaasd dat een website als AGD een dergelijk bericht klakkeloos overneemt. Ze publiceren iets wat elke consument met een simpele blik op een blikje knakworsten zelf ontdekt. Is dat nieuws? Volgens ons is het eerder een duidelijk voorbeeld van hoe snel je journalisten iets op de mouw kunt spelden.

Bronnen:
John Ramaker, Agrarisch Dagblad
Karin Kraaijenbrink, Agrarisch Dagblad
Bart van Opzeeland, Foodwatch
Het blikje Runderknaks van Unox uit de supermarkt
Aflevering Kassa op 20 maart

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s