En nog steeds is Coke spoorloos

Door Nick Struik

Door de jacht op drugsbaas Christopher ‘Dudus’ Coke in Kingston, Jamaica, ontstonden er zware vuurgevechten. Daarbij vielen meer dan tweehonderd doden. Dat stelt de Volkskrant op donderdag 27 mei op de buitenlandpagina in het artikel ‘En nog steeds is Coke spoorloos’.

Een saillant detail is dat verderop in het bericht een dodenaantal van ‘ruim boven de vijftig’ wordt gegeven. Reden voor FHJ Factcheck om uit te zoeken hoe het nou echt zit met het aantal doden in Jamaica.

Door middel van de berichtgeving te controleren met andere kranten en nieuwsmedia wil FHJ Factcheck kijken of het aantal van tweehonderd doden klopt of dat het dichter bij de vijftig ligt. De berichtgeving die gecontroleerd wordt, komt uit zowel binnenlandse- als buitenlandse media.

Landelijke media
Volgens De Telegraaf is het dodenaantal op 28 mei, een dag later dan het bericht in de Volkskrant, opgelopen tot meer dan 73 slachtoffers.

Het Algemeen Dagblad meldt op 28 mei dat het dodenaantal meer dan 73 personen is.

NRC Handelsblad meldt op 25 mei dat er bij de bestorming van de drugswijk in Kingston 31 doden zijn gevallen. Dit is twee dagen voor het bericht in de Volkskrant waarin staat dat er meer dan tweehonderd doden zijn geteld. Een simpel rekensommetje leer dat er in twee dagen ongeveer honderdzeventig doden moeten zijn gevallen. Zelfs bij een grote aanslag in Irak is dat nog een enorm hoog aantal.

In het dagblad Parool staat op 27 mei dat er al zeker 49 mensen zijn omgekomen door het geweld in de stad.

In Trouw staat dat er op 27 mei het dodental is opgelopen tot 73.

Buitenlandse media
Groot-Brittannië kent een aantal dagbladen waaronder The Independent. Deze krant meldt dat er bijna vijftig mensen zijn omgekomen door het geweld in de stad.

Op de website van de krant The Times staat dat er ten minste zestig doden zijn gevallen.

In The Daily Telegraph staat op zaterdag 29 mei dat er 73 doden zijn gevallen als gevolg van de politie-actie.

Volgens de Amerikaanse krant The Wall Street Journal zijn er ten minste zeventig doden gevallen onder de supporters van Dudus Coke.

Vrijdag 28 mei stond er in USA Today dat er 73 doden zijn gevallen tijdens de rellen.

The New York Times meldt op 26 mei dat niet minder dan 44 doden zijn geteld.

In The Washington Post kan niet het hele artikel worden gelezen, maar in de kop staat op 27 mei dat er minstens 44 doden zijn gevallen.

In de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung staat op 26 mei dat er zestig doden zijn gevallen.

De Italiaanse krant La Repubblica meldt op 27 mei dat er 44 burgers zijn omgekomen.


Reactie Volkskrant

De cijfers verschillen nogal van elkaar. Veel kranten meldden 44 doden, een ander deel meldt een dodenaantal van 73. In ieder geval komt het dodenaantal niet boven de tweehonderd uit.

Daarop besloot FHJ Factcheck contact op te nemen met redacteur Iñaki Oñorbe Genovesi van de Volkskrant. Hij zegt: “Het dodental in de sub-kop is helaas niet juist. In de tekst staat het juiste aantal, ruim boven de 50. De dagen erna is dat aantal nog eens verhoogd tot officieel 73. De vergissing in de sub-kop is gemaakt door de eindredactrice in de avond”.

Over hoe de fout heeft kunnen ontstaan zegt Oñorbe Genovesi: “De eindredactie van die avond heeft de fout gemaakt, zij maken de koppen en introteksten. De eindredactie heeft de cijfers van doden en gewonden door elkaar gehaald. Ik heb ze nog dezelfde dag van publicatie op de fout gewezen”.

Om te weten hoe de fout is ontstaan heeft FHJ Factcheck de eindredactie opgebeld om een verklaring te vragen, Bert Lanting sprak namens de eindredactie. “We hebben inderdaad een fout gemaakt. Waar staat dat er meer dan tweehonderd doden zijn moet er eigenlijk staan dat het gaat om meer dan tweehonderd gewonden. Het is dus een vergissing van de eindredactie”, aldus Lanting. Volgens hem is de fout gemaakt door de drukte die er op dat moment heerste op de redactie. “We hadden het die dag erg druk en vandaar dat we de cijfers hadden omgedraaid. Het is een vergissing geweest”. De fout is niet gerectificeerd in de krant van de volgende dag zegt Lanting: “Volgens mij hebben we de fout niet gerectificeerd omdat hij volgens ons duidelijk genoeg was. In de subkop staat de fout maar in de rest van de tekst valt het goede aantal te lezen. Wij dachten dat onze lezers die fout wel zouden begrijpen en hebben dus geen rectificatie geplaatst”.

Conclusie
De fout is slordig, zeker aangezien de goede aantallen van het aantal doden en gewonden in de rest van de tekst staan. Dat de drukte op de redactie als een excuus wordt gebruikt klinkt logisch. Op momenten van stress laten mensen meer steekjes vallen dan wanneer er genoeg tijd is om alles op het gemak na te lezen. Toch mag de persoon die deze kop gemaakt heeft het zich aanrekenen. De koppen worden immers bedacht door de eindredactie en juist van hun zou je verwachten dat ze goed met stress en drukte om kunnen gaan en zich er nauwelijks door laten beïnvloeden.

Advertisements

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “En nog steeds is Coke spoorloos

  1. Pingback: 3.2.G Bronnen en persbureaus Marijn | Fhjgroep17's Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s