De essentie in de Gelderlander

Door Jeroen Kraak

In de Gelderlander van woensdag 1 september is te lezen dat de gasrekening lager kan met een ‘slimme’ cv-thermostaat. In het artikel wordt vooral aandacht gegeven aan energieleverancier Essent. Naast het artikel staat een paginagrote advertentie van het bedrijf. Toeval?

De slimme thermostaat is een temperatuurregelaar die automatisch kan detecteren of er iemand aanwezig is in huis. Als er niemand thuis is, stelt de thermostaat automatisch de temperatuur naar beneden bij.

Volgens het artikel in de Gelderlander zou het product tien tot vijftien procent op de gasprijs besparen. Dat komt uit een onderzoek van TNO, volgens de site van Essent. De medewerkers bij het onderzoeksbedrijf weten niets van het onderzoek af. Toch zegt de persvoorlichter Maarten Lörtzer dat het onderzoek een relatie kan hebben met TNO. Het zou bijvoorbeeld door een dochteronderneming gedaan kunnen zijn.  Helaas werkten Essent en ICY niet mee aan de bekendmaking van het onderzoek. Wel zegt Essent voorlichter dat het zelf onderzoek heeft gedaan naar de thermostaat.

De kop van het artikel is op het eerste gezicht niet zo opvallend: ‘’Gasrekening lager met ‘slimme’ cv-thermostaat’’. Het blijkt dat de ‘slimme’ thermostaat minimaal sinds januari 2009 bestaat. Profnews.nl baseerde een internetbericht op een artikel uit Installatie en Sanitair Magazine. Het blijkt over het type ICY1845 te gaan. Dat is dezelfde waar het artikel van de Gelderlander op doelt. Dat bericht gaat over een aanbieding van Essent met die thermostaat. Die biedt hem namelijk aan vanaf 15 september. De temperatuurregelaar kon al eerder bij leveranciers besteld worden, meldde Profnews.

Advertentiecampagne
De kop is niet eens het meest bijzondere. Dat is namelijk dat het artikel vooral ingaat op de nieuwe campagne die Essent voert. In de tekst van het bericht wordt de naam van het bedrijf acht keer genoemd. Aan het woord over de thermostaat komt marketingdirecteur van de energieleverancier, Dorkas Koenen. Ook vertelt de verslaggever veel over de nieuwe campagne van Essent. Zo schrijft hij dit in het artikel: “Beide nieuwe producten maken onderdeel uit van de campagne ‘Essent levert’ die vandaag van start gaat. Daarin profileert Essent zich niet als ‘kilowatturenknaller’ met de laagste stroomprijs, maar als bedrijf dat meehelpt om de jaarlijkse energienota van de klanten (Essent heeft er twee miljoen), zo laag mogelijk te houden.”

Het is verrassend dat Essent zegt de energierekening zo laag mogelijk te willen houden, aangezien het bedrijf per 1 juli de gasprijs heeft verhoogd met zeven procent. Dat terwijl prijsvechters het gastarief gelijk hebben gehouden. Het artikel over de thermostaat meldde deze informatie niet.

Het bericht zou in relatie kunnen zijn met de advertentieverkoop van de krant. Naast het artikel staat een paginagrote advertentie van het bedrijf. Twee bladzijdes later staat er nog een advertentie van Essent ter grootte van een halve pagina. De energieleverancier zou gevraagd kunnen hebben om de advertentie naast het artikel kunnen plaatsen of ze zouden gevraagd hebben om een bijpassend artikel in de krant. Welgeteld gaan 12 van de 46 regels over de thermostaat. Een kleiner berichtje over de ‘slimme’ thermostaat is ook te vinden in het Brabants Dagblad. Hierin komt het er op neer dat Essent de temperatuurregelaar aanbiedt. Ook in die krant staat een anderhalve pagina advertentie van Essent.

Reactie Essent
Jeroen Brouwers, persvoorlichter van Essent, ontkent dat de tekst en de advertentie met elkaar te maken hebben. “We hebben de advertentieruimte al maanden geleden ingekocht. Dat dit bericht vandaag geplaatst is, is de keuze van de journalist. We hebben alleen een paar dagen van te voren aangegeven dat onze campagne op het punt stond om te beginnen. Hierop heeft hij een interview gehad met onze marketingdirecteur.” De journalist zou volgens de persvoorlichter zelfs verkeerde informatie in het bericht gezet hebben. De thermostaat zou gemiddeld twintig procent besparen.

Over het onderzoek naar het gebruik van de thermostaat wil Brouwers niet veel prijsgeven. “Het onderzoek is gedaan onder klanten en personeel van Essent. De research is vertrouwelijk.” De persvoorlichter vindt het niet raar dat journalisten het onderzoek niet kunnen inzien. Het bedrijf zou volgens hem geen belang hebben om cijfers te veranderen. “We kunnen het ons niet veroorloven om verkeerde informatie te verspreiden. Het risico voor negatieve gevolgen is te groot.”

Reactie Gelderlander
Redacteur Chris van Alem van de Gelderlander heeft de cijfers in het artikel gebaseerd op een persbericht van Essent. Hij kon het onderzoek van Essent niet achterhalen omdat ze dat niet prijsgaven. “Als het wel kon, had ik het onderzoek wel opgevraagd. Bij zulke cijfers moeten we er dus vanuit gaan dat het klopt.” Toch worden dit soort berichten volgens hem altijd geplaatst. “We vinden de nieuwswaarde van dit soort berichten belangrijker dan de commerciële belangen. Het onderwerp is ook goedgekeurd door de eindredactie. ”

Volgens hem heeft de keuze van dit artikel dan ook niet te maken met advertentieverkoop. “Ik heb wel contacten bij Essent, maar dat is alleen voor nieuwsgaring. Het is toeval dat de advertentie er naast staat.” De commerciële afdeling van de Gelderlander bevestigt dat het toeval was dat de advertentie van Essent naast het artikel staat. Toch merkt de medewerkster wel op dat advertenties eventueel naast een artikel geplaatst kunnen worden, mits de adverteerder bereid is om meer te betalen en het mogelijk is.

Bronnen:

–          De Gelderlander van 1 september

–          Profnews.nl

–          Gelderlander.nl

–          Maarten Lörtzer – woordvoerder TNO

–          Jeroen Brouwers – woordvoerder Essent

–          Chris van Alem – journalist de Gelderlander

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “De essentie in de Gelderlander

  1. ErikvH

    Indeed, Bart…, indeed.

  2. Adam Samsa

    Ik vond vooral “Bij zulke cijfers moeten we er dus vanuit gaan dat het klopt” een schokkende uitspraak voor een journalist.

    Toevallig ken ik geheim onderzoek waaruit blijkt dat de Gelderlander wordt gedrukt op giftige inkt. Kijk uit dat je die krant niet aanraakt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s