Dumpprijs of vast tarief?

Door Maarten Hack

Op 3 september schrijft AD-journalist Stijn Hustinx een artikel over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. De hogesnelheidslijn trekt nauwelijks reizigers (ongeveer 75 per rit). Hustinx beweert in zijn artikel dat NS Hispeed (het hogesnelheidsmerk van de NS) kaarten op dit traject op internet tegen dumpprijzen van de hand probeert te doen.

Hustinx schrijft in zijn artikel: ‘NS Hispeed is al geruime tijd bezig om de kaartjes voor dumpprijzen te verkopen.’ Maar hoe duur zijn die kaarten dan? Wat is precies die ‘dumpprijs’? Gaat het zo slecht met de de hogesnelheidslijn dat de NS kaarten ineens bijna gratis weggeeft? Vragen die na het lezen van het artikel blijven hangen.

Super-Discount
Het internettarief waarover het gaat, is het zogenaamde Super-Discount tarief. Dit tarief, volgens de krant ingevoerd wegens het gebrek aan interesse voor de hogesnelheidstrein, is ongeveer de helft goedkoper dan een normaal ticket voor een HSL-trein en iets voordeliger dan een kaartje voor de reguliere trein.

Voor een ‘normaal enkeltje Amsterdam-Rotterdam’ betaal je 13,50 euro. Voor een kaartje met de HSL op hetzelfde traject leg je 21 euro neer. Tenzij reizigers online een Super-Discount ticket kopen. Dat kost 10,50 euro. Scheelt de helft. Daar zitten wel enkele regels gebonden. Het goedkopere tarief is alleen online verkrijgbaar en enkel geldig in de geselecteerde trein. Een uur eerder of later vertrekken is niet mogelijk. Maar nergens op de site valt letterlijk terug te lezen dat het hier om speciale aanbiedingen gaat, als reactie op tegenvallende reizigersaantallen. In dat geval zou je kunnen  spreken van dumpprijzen, zoals het AD schrijft.

Reactie Ronald Stevens (NS)
Dat laatste stuit NS-woordvoerder Ronald Stevens tegen de borst. Volgens hem is de informatie, zoals Hustinx die in het AD opschrijft, feitelijk onjuist. “Het internettarief maakt deel uit van het prijsassortiment zoals dat al bij de start van de dienstregeling (september 2009) werd aangeboden. Er is geen sprake van dumping. Het is gewoon een vast tarief. Het Algemeen Dagblad suggereert dingen die niet waar zijn.”

Reactie Stijn Hustinx
Journalist Hustinx begrijpt de commotie rond zijn artikel niet zo. “Ik weet bij dit onderwerp precies waar het om gaat. De NS biedt op internet een goedkoper tarief aan. Het opvallende aan de zaak is dat die prijs ver onder de officiële prijs voor zo’n treinticket ligt. Iedereen kan dat op de site van de NS zo opzoeken. Ik heb zonder bijbedoeling voor de term dumpprijs gekozen. De één gebruikt de term uitverkoop, ik schrijf toevallig dumping. Maar ik snap meneer Stevens wel. Dumping klinkt wellicht wat negatiever. Dat past misschien niet binnen de bedrijfsstrategie van een organisatie als de NS.”

Conclusie

De term ‘dumping’ is, hoe onschuldig bedoeld dan ook, wel wat ongelukkig gekozen. Door het gebruik van dit woord wordt bij de lezer de schijn gewekt dat de NS kaarten bewust bijna gratis van de hand doet. Iets wat niet zo is, omdat sinds de invoering van de hogesnelheidslijn al hetzelfde, vaste tarief voor een HSL-ticket wordt gerekend. Daar is in dit artikel geen melding van gemaakt.

Bronnen:
http://onlineboeken2.nshispeed.nl/
Ronald Stevens – woordvoerder NS
Stijn Hustinx – verslaggever Algemeen Dagblad
http://www.treinreiziger.nl/

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Dumpprijs of vast tarief?

  1. David

    Jammer dat jullie niet ook navraag hebben gedaan naar de reizigersaantallen en de vraag gesteld hebben of die echt zo tegenvallen. In dat geval was de lage prijs misschien inderdaad als dumpprijs te omschrijven. Nu is dat niet te beorodelen en de NS zal dat niet beamen..

  2. Beste David, ik geloof dat dit wel degelijk is gebeurd. Er staat toch niet voor niets al in de inleiding dat er gemiddeld 75 reizigers per trein gaan. Of denk jij soms dat de schrijver van dit stuk dat aantal uit zijn duim heeft gezogen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s