‘Als het niet klopt, ligt niemand daar wakker van’

Door Abe Kuijl

Een onderzoek naar de populariteit van het ontbijt, uitgevoerd in opdracht van… Kellogg’s. Dat gegeven alleen al doet meteen de alarmbellen rinkelen van de factchecker. Maar gebeurde dat ook bij het Algemeen Dagblad?

Op 4 oktober verscheen er op de website van het AD een bericht onder de kop ‘Nederlands gezin wil meer quality time in de ochtend’. Wat hiermee bedoeld wordt, is dat gezinnen vaker gezamenlijk zouden willen ontbijten, vanwege de gezelligheid. Maar is die behoefte werkelijk zo groot?

Liever TV kijken
Uit het onderzoek – dat gericht was op Nederlandse gezinnen met jonge kinderen (t/m 15 jaar) – blijkt dat ontbijten in de top drie van favoriete ochtendactiviteiten staat, bij zowel ouders als kinderen. Uit de onderzoeksgegevens die FHJ Factcheck heeft mogen inzien (helaas weigerde het onderzoeksbureau de volledige gegevens openbaar te maken), komt naar voren dat ‘televisie kijken’ door kinderen als populairste ochtendactiviteit wordt gezien. Met 38% van de stemmen scoort de TV bijna twee keer zo hoog als het ontbijt (20%). Bij de ouders wordt gemeld dat 26% douchen ziet als favoriete bezigheid in de morgen, maar onduidelijk is hoe dit gegeven zich verhoudt tot andere activiteiten. Uit de voor FHJ Factcheck beschikbare gegevens was de volledige top drie van ouders en kinderen niet terug te vinden. En dat zegt misschien wel het meeste over het hele onderzoek. Want als ontbijten bij beide doelgroepen op nummer één of twee had gestaan, dan had er niet gesproken hoeven te worden over een ‘top drie’.

Ontbijten, omdat…?
Het onderzoek gaat ook in op de redenen waarom mensen ontbijten. Daarbij wordt puur gekeken naar de motivatie van de ouderen (althans, in de gegevens die wij paraat hebben). In het lijstje worden genoemd: ‘omdat het gezond is’ (58%), ‘het is de belangrijkste maaltijd van de dag’ (37%), ‘het geeft energie’ (33%), en ‘het is een voorbeeldfunctie voor kinderen’ (28%). Opvallend: de optie ‘ voor quality time met het gezin’, uit de kop van het AD-artikel, vinden we nergens terug.

Letterlijk overgenomen
Het persbericht en de cijfers die FHJ Factcheck, alsmede de (internet)redactie van het Algemeen Dagblad, heeft in kunnen zien, roepen vragen op. Maar in tegenstelling tot het beantwoorden van die vragen, koos het AD ervoor om tot publicatie over te gaan. De feiten werden niet gecontroleerd. Het persbericht van Kellogg’s werd – op enkele minimale details na – letterlijk overgenomen en op internet geplaatst. Hoe kan dat? “We hechten niet veel waarde aan dit soort onderzoekjes”, verklaarde Bart Franssen, chef van de internetredactie bij het AD. “Het zijn gewoon leuke berichtjes om mee te pikken. Als hier dingen in zouden staan die niet zouden kloppen, ligt niemand daar wakker van. De regering gaat er niet door vallen. Er is ook niemand die zich af zal vragen: is dit wel gecontroleerd?”

Dubieus
Al met al kan gerust worden beweerd dat de conclusies die Kellogg’s heeft getrokken uit de beschikbare gegevens dubieus zijn. De cijfers die uit het onderzoek in het persbericht worden gemeld, leveren geen betrouwbaar bewijs om te claimen dat de gemiddelde Nederlander meer tijd met het gezin door wil brengen aan de ontbijttafel.

Bronnen:
Bart Franssen – Chef Internetredactie Algemeen Dagblad
Nienke Smit – TNS Nipo
Michiel de Vries – Communicatiebureau Maas De Vries
Kellogg’s Persbericht ‘Wake Up Call’
Kellogg’s Factsheet TNS Nipo ‘Wake Up Call’

Advertisements

1 reactie

Opgeslagen onder Algemeen Dagblad (AD), Internet

Een Reactie op “‘Als het niet klopt, ligt niemand daar wakker van’

  1. Niek Willems

    Dat van die chef ga je niet menen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s