Betalen voor inzien tentamen?

Door Brenda van den Broek

Op de voorpagina van gratis dagblad Sp!ts is 30 november 2010 te lezen dat rechtenstudenten van de Universiteit Utrecht (UU) bij sommige vakken moeten betalen om hun gemaakte tentamen te mogen inzien. De faculteit zou €0,50 tot €1 per keer rekenen. Het bericht wordt ook op de website van de krant geplaatst.

De voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) Sander Breur zegt in het artikel dat de UU niet de enige universiteit is die dat doet:  “Ik heb zelfs gehoord van een vak waarbij studenten €2,50 moesten betalen om hun tentamen in te mogen zien.” Ook voorzitter Guy Hendricks van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) komt aan het woord. Hij wijst erop dat hogescholen en universiteiten geen extra geld mogen vragen voor zaken die essentieel zijn voor de studie. SP-Kamerlid Jasper van Dijk noemt het een schande en zegt de staatssecretaris te gaan vragen er onmiddellijk een einde aan te maken: “Dit kan echt niet. Je kunt studenten niet laten betalen voor hun eigen werk.”

Tentamen inzien kan gratis

Eén telefoontje naar de Universiteit Utrecht is genoeg om er achter te komen dat dit bericht niet (helemaal) klopt. Ludo Koks, voorlichter van de UU, legt uit dat leerlingen dertig dagen de tijd hebben om hun tentamen gratis in te zien. Dat is ook vastgelegd in de onderwijs- en examenregeling van de opleiding. Studenten hoeven pas te betalen wanneer ze een kopie van hun tentamen willen. Koks: “We geven de originele tentamens niet mee in verband met fraudegevoeligheid. In eerste instantie kregen de studenten de kopieën kosteloos mee. Maar die werden vaak niet opgehaald en omdat het soms om tentamens van tien pagina’s gaat begon het in de papieren te lopen.” Koks weet verder te vertellen dat de journalist van Sp!ts de Universiteit Utrecht heeft benaderd bij het schrijven van het artikel. ”Maar voordat we konden reageren, stond het de volgende dag al in de krant.”

Fijn voor de studenten

ISO-voorzitter Guy Hendricks bevestigt te zijn gebeld door Sp!ts. “De betreffende journalist vertelde mij toen dat studenten op de Utrechtse universiteit voor het inzien van hun tentamen moeten betalen. De informatie was mij eerder niet bekend, maar ik heb het gewoon voor waar aangenomen. Ik heb vervolgens mijn reactie gegeven en me er verder niet meer mee bezig gehouden. Dat het bericht niet klopt zegt mij verder niet zo veel. Wel fijn voor de studenten natuurlijk.”

Toch vragen stellen

Jasper van Dijk van de SP, weet al dat het bericht niet klopt wanneer FHJ Factcheck hem belt: “Ik heb inderdaad begrepen dat het de studenten enkel geld kost als ze een kopie willen. Toch vind ik het nog steeds een slechte zaak. Soms hebben studenten een kopie nodig om het tentamen te bespreken met een leraar. En dat zou in mijn ogen gratis moeten kunnen.” Om die reden heeft hij de staatssecretaris evengoed vragen gesteld. “Al heb ik ze natuurlijk wel aangepast.” Toch kan van Dijk de UU wel begrijpen: “Ik snap natuurlijk dat het vervelend is als studenten hun kopie niet komen afhalen terwijl de kosten al gemaakt zijn. Maar dat moet de universiteit dan op een andere manier met de studenten regelen. Ik vind dit niet de goede oplossing.”

‘Geen rocket science’

De LSVb was helaas niet in de gelegenheid om te reageren. Schrijfster van het artikel, Margreet van Beem, wel. Haar nichtje tipte haar over het nieuws, zij studeert aan de UU. Van Beem vertelt dat ze inderdaad contact op heeft genomen met de universiteit: “Eerst werd er anderhalf uur niet opgenomen. Toen ik de juiste voorlichter aan de telefoon kreeg werd mij beloofd dat ik een reactie zou krijgen, maar aan het eind van de dag had ik nog steeds niets gehoord. Het lijkt me dat zoiets niet erg moeilijk uit te zoeken is, het is geen rocket science. Ik heb ze de kans gegeven om te reageren en als ze dat niet doen, dan niet.”

Bronnen

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/11/dokken_om_tentamen_in_te_zien.html

Onderwijs- en examenregeling bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid Universiteit Utrecht 2010-2011

Dagblad Sp!ts 30-11-2010

Ludo Koks, voorlichter Universiteit Utrecht (UU)

Guy Hendricks, voorzitter Interstedelijk Studenten Overleg (ISO)

Jasper van Dijk, kamerlid SP

Margreet Beem, journaliste Sp!ts

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

