Het verband tussen licht en schoolprestaties

Door  Birgit van Rooij

 Op de website van De Telegraaf stond 13 oktober te lezen dat de concentratie van basisschoolleerlingen met achttien procent stijgt bij het gebruik van een lichtsysteem van Philips, genaamd SchoolVision. “Lichtsterkte en kleurtemperatuur hebben een positieve invloed op de concentratie, motivatie en het coöperatieve leervermogen van basisschoolleerlingen”, concluderen de Universiteit van Twente en Philips.

Bij het testen werd gebruik gemaakt van het lichtsysteem SchoolVision, waarbij het licht in de klas kan worden aangepast aan de werkvorm. Zo zijn er knoppen voor ‘standaard, rust, energie en concentratie’ . Volgens Philips draagt de variatie in sterkte en kleur van het licht bij aan concentratie, gedrag, het welbevinden en de motivatie van kinderen op de basisschool.

Het systeem werd getest op een basisschool in Noord-Brabant in de plaats Wintelre en vervolgens in een experimentele laboratoriumstudie in een nagebootst klaslokaal op de Universiteit van Twente. Het onderzoek is dus uitgevoerd onder een kleine groep leerlingen.

Het onderzoeksrapport wil de Universiteit van Twente niet opsturen. Hun percentages/bevindingen zijn dus ook niet helemaal te controleren. Wel kunnen de uitkomsten van het onderzoek naast andere onderzoeken gehouden worden. Soortgelijke onderzoeken tonen aan dat er samenhang is tussen (afgestemd) licht, concentratie, prestatie en gedrag.

In Nederland is er over dit onderwerp niet veel gepubliceerd in boeken, vakbladen en op internet. Wel zijn er een aantal Engelse en Amerikaanse studies terug te vinden. Meerdere psychologen zijn van mening dat er een correlatie is tussen afgestemd licht en concentratie/prestatie/gedrag. Dr. G. van Boxtel is daar een voorbeeld van. Hij is werkzaam als docent psychologie aan de Universiteit van Tilburg.

Dr. G. van Boxtel legt uit: “De gegevens in het artikel zijn zeer zeker correct in de zin dat speciaal afgestemd licht cognitieve prestaties kan beïnvloeden. Iets soortgelijks wordt overigens ook gevonden voor muziek: onder bepaalde muziek – Mozart schijnt hier bijzonder goed te werken – kunnen cognitieve prestaties verbeterd worden. Verder kun je door middel van neurofeedback cognitieve prestaties beïnvloeden. Dat is een techniek waarbij mensen informatie krijgen over bepaalde aspecten van hun hersenactiviteit. Hoe dit in de hersenen allemaal exact werkt is nog niet precies bekend. Wel is het duidelijk dat de hersenen het beste lijken te functioneren in een specifieke staat. Denk er als volgt over na: als de hersenen te weinig actief zijn, dan kun je niet goed presteren omdat je niet het juiste aandachts- en concentratieniveau hebt. Als de hersenen te actief zijn, dan kan dat ook niet omdat alles uit de omgeving verstorend werkt. De hersenen zijn dan als het ware hyperactief. De beste prestaties krijg je als de hersenen precies juist geactiveerd worden.”

Het onderzoek ‘Lighting and discomfort in the classroom’, gepubliceerd in ‘Journal of Environmental Psychology’, legt uit dat er bewijs is dat (bepaalde) verlichting in een klaslokaal belangrijk kan zijn voor het leergedrag van kinderen. Een aantal studies bewezen dat het gedrag van kinderen verandert bij het afstemmen van licht.

Meerdere media en programma’s  hebben het onderwerp overgenomen. Onder meer NOS, Jeugdjournaal, Spits en Nu.nl berichtten over dit onderwerp. Zij gebruiken dezelfde cijfers in de berichtgeving. Op de website van De Telegraaf zijn eerder dit jaar (31 maart) voorlopige cijfers van dit onderzoek gepubliceerd. Uit het bericht van 13 oktober blijkt dat de percentages gestegen zijn en er dus op langere termijn verbetering te zien is bij het gebruik van dit lichtsysteem.

De specifieke cijfers van de Universiteit van Twente kunnen dus niet gecontroleerd worden, omdat we niet aan het onderzoeksrapport kunnen komen. Wel kan aan de hand van onze research geconcludeerd worden dat (bepaald afgestemd) licht positief kan bijdragen aan prestaties.

Bronnen:

Telegraaf, bron van het artikel: http://www.telegraaf.nl/binnenland/7920375/__Schoolprestaties_beter_door_speciaal_licht__.html

James R. Benya, National Clearinghouse for Educational Facilities

Onderzoek: Journal of environmental Psychology –Lighting and discomfort in the classroom

Faculty of Education, University of Cambridge

Universiteit van Twente: http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=77036

Philips: http://www.lighting.philips.nl/lightcommunity/trends/dynamic_lighting/dl_for_school.wpd

http://www.youtube.com/watch?v=KWLQ6JURuDQ

Dr. G. van Boxtel, psycholoog/docent aan de Universiteit van Tilburg

D. van Vlokhoven, student psychologie aan de Universiteit van Tilburg

M. van Dijk, student psychologie aan de Universiteit van Utrecht

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s