De vijf populairste zoektermen van Nederland

Door Sanne Brand
Volgens een nieuwsbericht van het ANP dat op 9 december verscheen, zochten Nederlanders in 2010 via Google’s zoekmachine  het meest op de woorden: Hyves, YouTube, Google, Marktplaats en Facebook. Klopt deze top 5 van populaire Google zoekresultaten wel?

Ertan Basekin, verslaggever economie van het ANP, legt uit dat het nieuwsbericht is geschreven naar aanleiding van Google’s eindejaarsrapport. In dit rapport, genaamd Google Zeitgeist, zijn de meest populaire zoektermen van 2010 opgenomen. “Wij hebben het artikel geschreven op basis van het officiële persbericht van Google. Daarop zijn ook de resultaten van de top vijf gebaseerd. De gegevens in het persbericht komen overeen met het artikel. Het stuk is bovendien voor publicatie voorgelegd aan Google.”

In het nieuwsbericht dat overigens in verschillende media op donderdag 9 december verscheen, wordt gemeld dat social media en aanbieders van e-mailaccounts dit jaar goed scoren in de top tien van de meest gezochte zoektermen door Nederlanders. Als we kijken naar het persbericht van Google over Google Zeitgeist, dan klopt dit inderdaad. De bewering dat Hyves de meest gezochte zoekterm is, klopt ook. De Zeitgeist top tien ziet er als volgt uit:

1. Hyves
2. YouTube
3. Google
4. Marktplaats
5. Facebook
6. Hotmail
7. TV
8. You
9. Weer
10. ING
(Bron: Google Zeitgeist 2010)

Google Insights for Search laat op 9 december een andere top 5 zien. Met Google Insights for Search kunnen gebruikers inzicht krijgen in landelijke, historische, wereldwijde en actuele zoektrends. De top 5 zag er die dag als volgt uit:

1. Hyves
2. Online
3. YouTube
4. Google
5. Facebook
(Bron
: Google Insights for Search)

Hoe kan het dat de Google Insights for Search een hele andere top 5 laat zien dan de top 5 in het Google Zeitgeist rapport? Mark Jansen van Google legt uit dat het kan kloppen dat er hier en daar verschillen zijn. Volgens Jansen valt dat simpelweg te verklaren door het feit dat de lijst van Google Insight for Search een dynamische lijst is. “Het is nog niet het einde van het jaar en we hebben de data-analyse in november gedaan. Daarnaast hebben we dubbele zoektermen en aan spam gerelateerde resultaten verwijderd.”

Jansen vervolgt met een voorbeeld: “Stel dat er deze week ergens een natuurramp is of een beroemdheid in het nieuws komt, dan kan er zeker nog een wijziging in een rangschikking komen. Wij hebben ervoor gekozen om de lijst begin december uit te brengen, omdat onze ervaring vanuit eerdere jaren is dat met 11 maanden de hoofdlijnen van de tijdsgeest in 2010 goed zichtbaar zijn. Kleine verschillen kunnen echter, zoals hierboven opgemerkt, voorkomen.”

Conclusie
Zo’n Zeitgeist rapport is interessant om inzicht te krijgen in wat Nederland op het internet zoekt. Maar het bericht van het ANP zou vollediger zijn geweest als het persbureau had gemeld dat de resultaten uit het Google Zeitgeist rapport niet definitief zijn. De lezers krijgen nu namelijk een lijst voorgeschoteld die misschien niet compleet zal veranderen, maar feitelijk gezien is de lijst sinds november al aan verandering onderhevig. Het blijft nog even de vraag of Hyves daadwerkelijk de meest gebruikte zoekterm van 2010 in Nederland is.

Bronnen
Ertan Basekin (ANP)
Mark Jansen (Google)
Google Insights for Search
Persbericht Google Zeitgeist 2010
Google Zeitgeist 2010

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s