“Zo serieus was dit verhaal ook weer niet”

Door Brenda van den Broek

‘Nederlanders verkiezen zappen boven seks’ kopt Dagblad De Limburger op maandag 13 december. Volgens het bericht, gebaseerd op een onderzoek van Logitech, heeft 23 procent van de Nederlanders liever geen seks meer, dan het zonder hun afstandsbediening te moeten stellen.


Verder zou 30 procent van de volwassenen liever afstand van de tandenborstel doen dan van de zapper. Toch zou 15 procent van de Nederlanders volgens het onderzoek totaal niet met de afstandsbediening kunnen omgaan.

Beproefd marketingrecept

Opmerkelijk is dat de auteur van het artikel, Cor de Boer, zelf in zijn bericht al aangeeft dat de bron van het onderzoek (Logitech) wellicht niet al te betrouwbaar is. Hij schrijft namelijk: “Deze trivia zijn opgetekend door Logitech – wereldwijd fabrikant van consumententechnologie- bij de 60ste verjaardag van de tv-afstandsbediening. Het concern onderzocht de innige band van Nederlanders met hun afstandsbediening natuurlijk niet zonder reden. Logitech zelf verkoopt ze ook. Het is een beproefd marketingrecept: laat een opiniepeiler de behoefte aan jouw product aantonen.” Verderop in het artikel besteedt De Boer echter toch aandacht aan de nieuwe zapper van Logitech: “Dat is de Harmony-reeks, een serie universele afstandsbedieningen die alle andere zapdoosjes overbodig hoort te maken.”

Geen toestemming van onderzoeksbureau

Serge van Rooij van de afdeling communicatie kan ons alleen het perbericht over het onderzoek sturen. Het onderzoek zelf kan FHJ Factcheck volgens hem niet krijgen omdat het is uitgevoerd door een Amerikaans onderzoeksbureau (Wakefield Research). Dat zou er geen toestemming voor geven om het onderzoek naar journalisten te sturen.

In het persbericht vond FHJ Factcheck de contactgegevens van Tera Werkman, Senior Marketing & PR Specialist bij Logitech. Zij belooft het onderzoek op te sturen. Helaas krijgen we van haar slechts twee pagina’s met onderzoeksresultaten. Desgevraagd geeft zij aan dat dit de enige onderzoeksgegevens zijn die ze ons kan sturen. Ook van Wakefield Research zelf krijgen we niet meer gegevens.

Cijfers uit het persbericht

Uit het persbericht blijkt echter al dat het niet zo is dat 23 procent van de Nederlanders liever seks opgeeft dan de afstandsbediening. 23 procent heeft namelijk liever een maand geen seks dan de controle over de tv te verliezen. Dat is nogal iets anders. Ook is het niet zo dat 15 procent van de Nederlanders niet met een afstandsbediening om kan gaan. In het persbericht staat namelijk dat uit het onderzoek blijkt dat in 15 procent van de huishoudens iemand aanwezig is die niet overweg kan met het apparaat.

Al met al resten er nogal wat vragen voor de journalist. Zoals waarom hij het nieuwe product van Logitech aanprijst terwijl hij toch duidelijk laat zien door te hebben dat zulke onderzoeken vaak marketingtrucs zijn. Ook vraagt FHJ Factcheck zich af hoe het komt dat er met de percentages uit het persbericht gerommeld is.

Bericht uit Leeuwarder Courant

Wanneer FHJ Factcheck contact opneemt met Dagblad de Limburger blijkt dat de krant het artikel heeft overgenomen van een andere krant. Welke is niet bekend en waar Cor de Boer werkt ook niet. Verder wil de krant niet reageren. Uiteindelijk blijkt Cor de Boer bij de Leeuwarder Courant te werken als hoofd van de bijlageredactie. Het artikel is daar precies een maand eerder, op 13 november, gepubliceerd. Het enige verschil is de kop. Die luidt in de Leeuwarder Courant: ‘Liever zappen dan tandenpoetsen’.

De lezer laten glimlachen

De Boer noemt het stuk zelf een “niet erg serieus bedoeld artikeltje.” Toch geeft hij graag antwoord op onze vragen. Hij geeft aan dat het artikel is geplaatst omdat het goed paste op de consumentenpagina’s in de weekendbijlage van de Leeuwarder Courant. Op die pagina’s worden volgens De Boer regelmatig nieuw aangekondigde producten besproken: “Dat het apparaat met een marketingcampagne aan de man wordt gebracht, betekent niet dat we het zullen negeren.”

De Boer benadrukt nogmaals dat het stuk “allerminst is opgezet als hard nieuwsverhaal, maar meer als amuserend artikel.” Hij heeft bij het schrijven van het artikel dan ook vooral gekozen voor onderzoeksfeitjes waar lezers om zouden kunnen glimlachen. Hij kan zich herinneren dat er in het persbericht werd gesproken over een maand zonder seks: “Ik herinner mij die passage, maar hoe ik precies heb geredeneerd weet ik niet meer. Zo serieus was dit verhaal ook weer niet.”

Bronnen:

Dagblad De Limburger 13-12-2010

Serge van Rooij, communicatiemedewerker Logitech

Tera Werkman, Senior Marketing & PR Specialist Logitech

Persbericht Logitech ‘Al 60 jaar smoorverliefd op de afstandsbediening’

Cor de Boer, journalist Leeuwarder Courant

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s