Slecht artikel of goede reclamestunt?

Door Diede Schots

Koppels ruziën 312 keer per jaar’, is de titel van het artikel dat op 19 januari 2011 verscheen op nu.nl. Een opvallende titel; mijn vriend en ik redden de 312 in ieder geval bij lange na niet. Zelfs niet als we iedere irritatie, meningsverschil of ieder wissewasje mee zouden rekenen.

De eerste vraag ligt dus voor de hand: wat wordt er eigenlijk bedoeld met ruzie? Volgens Sabrina Meijer van nu.nl, die het artikel heeft geschreven, moeten we bij ruzies denken aan alle kleine irritaties die er zijn in een relatie. “Ik denk dat ze niet alleen grote ruzies bedoelen, anders zouden het er wel heel erg veel zijn.” Dit werd echter niet duidelijk in het artikel.

Viva-forum

Het artikel van nu.nl blijft ook niet onopgemerkt op het forum van www.viva.nl. Leentje87, een van de discussiërende vrouwen, heeft het artikel op nu.nl gelezen en wil weleens weten of zij zo abnormaal weinig ruzie heeft. En wat blijkt? Van de 44 reacties komt niemand in de buurt van de 312 ruzies per jaar. Lizl reageert: “312x per jaar? Zo vaak heb ik überhaupt in 36 jaar niet eens geruzied. Met mijn vriend misschien zo’n 5x in de 4 jaar dat wij nu samen zijn.”
Om te kunnen zien of het onderzoek klopt, moet het opgevraagd worden. Het onderzoek, dat uitgevoerd is door de Britse badkamergigant Better Bathrooms, is niet te krijgen. “Over welk onderzoek heb je het?”, vraagt Scot Daniels, medewerker van de badkamerhandel. Na drie telefoontjes is hij er eindelijk uit. “We kunnen je het onderzoek of de resultaten van het onderzoek niet geven. Het is niet voor buitenstaanders.” Maar waarom zou je de resultaten van een onderzoek dat je gedaan hebt niet willen geven, als je er wel achter staat? En als ik het onderzoek niet kan krijgen, heeft nu.nl het dan wel gezien voordat het artikel gepubliceerd werd? Nee, is het antwoord. Het artikel is overgenomen van de website van de Daily Mail. De journaliste heeft ook niet gekeken naar de publicatie van de badkamerhandel zelf. “Ik heb nog wel gegoogled, maar ik heb alleen het artikel van de Daily Mail gevonden”, vertelt Meijer. En hoe heeft Meijer bepaald of het onderzoek geloofwaardig is? “Wij kijken naar verschillende criteria waaronder het aantal onderzochten. Zijn dit er veel dan vinden wij het een goed onderzoek.” Het onderzoek werd gehouden onder 3.000 mensen.

Free publicity

Niet alleen nu.nl en The Daily Mail berichten op hun website over de ruzies. Ook de Engelse krant The Telegraph en de Nederlandse De Telegraaf berichten over het ‘nieuws’. Toch is dit niet eens zo opmerkelijk. Behalve op de website van nu.nl, staan er op de andere sites banners van de badkamerwinkel. Op twaalf december 2010 stond op de site van  The Daily Mail zelfs nog een artikel over de best verkochte producten van de eerdergenoemde badkamerhandel. Wellicht is het een vorm van ‘free publicity.’ Hierover schreef journalist Leendert van der Valk eerder in NRC. Als ik de journaliste van nu.nl hiermee confronteer , reageert zij als volgt: “Wij vinden de Daily Mail een betrouwbare bron. Vandaar dat wij het nieuws overgenomen hebben. Of het free publicity is, kan ik niet met honderd procent zekerheid zeggen. Maar als ik eerder had geweten dat er op de website ook veel reclame gemaakt werd voor de desbetreffende badkamergigant, hadden we het misschien wel niet geplaatst.”

De bron

Had nu.nl wat naspeuringen gedaan naar de bron, dan was duidelijk geworden dat de woordvoerder van Better Bathrooms in het artikel op de eigen website reageert op het onderzoek. Hij legt uit dat de meeste ruzies in huis en in de badkamer ontstaan. Hij weet daarnaast te melden hoe je zoveel ruzies per jaar kunt verminderen. “Most of the things listed here as annoying habits are no doubt frustrating but there are always solutions to problems. Whether it’s introducing a new towel rack to help them dry or having a larger toilet roll holder. And if you clean after yourself as you go it will help reduce mess and dirt in the long-term”. Oftewel; sla je slag bij Better Bathrooms en je relatiestrubbelingen zijn opgelost.

Bronnen:

Voor tweeduizend euro sta je in een blad, Leendert van der Valk, NRC 20 december 2010.

Koppels ruziën 312 keer per jaar, Sabrina Meijer, nu.nl 19 janurair 2010.

Couples argue 312 times a year (mostly on Thursday at 8pm for ten minutes), Daily Mail reporter, Daily Mail 18 januari 2011

Better Bathroom Features in The Daily Telegraph, website Better Bathrooms.

Better Bathrooms Features in The Daily Mail, website better Bathrooms.

Bijna het hele jaar ruzie, Telegraaf, 19 januari 2011

Discussieforum VIVA

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s