Haai is geen trend

Door Siska van Vliet

Bij het woord ‘haai’ denkt men al snel aan het roofdier dat de zeeën terroriseert. Afgezien van deze kwalijke reputatie is de haai in veel keukens een geliefde vissoort, vooral in China en Indonesië. Maar als we de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) mogen geloven, wordt de haai als delicatesse ook in Nederland en België steeds populairder. Volgens het artikel, gepubliceerd op 2 februari, staat de haai steeds vaker op de menukaart van restaurants.

In het artikel valt te lezen dat restaurant Blue Olive in Hasselt een honderdvijftig kilo zware haai heeft gekocht van Murko Seawood. De visgroothandel importeerde deze haringhaai uit Noorwegen, een haai waar ook in Noorwegen niet op gevist mag worden. Hij staat namelijk als kwetsbaar op de rode lijst van de IUCN, de internationale unie voor natuurbescherming. De visgroothandel had dan ook het grote geluk dat deze haai, als bijvangst, terecht was gekomen in een van de netten van vissers. Wanneer de haai in zo’n geval nog leeft, moet deze worden teruggezet. Maar de haai in kwestie was dood en mocht dus worden verkocht.

Jambalaya
Bij navraag blijkt dat de haai niet aan restaurant Blue Olive is verkocht, zoals het artikel vermeldt. De haai is verkocht aan restaurant Jambalaya, die niets met de Blue Olive deelt, behalve de eigenaar. Restaurant Jambalaya is een Australisch restaurant in België. Het serveert kangaroe, krokodil en haai. Dimitri Hons, chef-kok van de Jambalaya, is erg blij met de vangst. De haai staat al zo’n vijf jaar op de kaart, maar is lange tijd niet te krijgen geweest. Hons geeft aan dat de haai vrij frequent opgediend wordt, maar dat er geen stijging zichtbaar is.

Geen trend
Horeca Nederland kan niet bevestigen dat er sprake is van meer vraag naar haai. Sectormanager Van der Kooij signaleert geen trend op het gebied van het consumeren van haaien. “Het speelt niet of nauwelijks onder leden”, aldus Van der Kooij.
Een paar telefoontjes naar visrestaurants in Nederland bevestigen zijn uitspraken. Zo geeft Els Mulder van visrestaurant Lucius in Amsterdam aan dat zij de haai niet op de menukaart hebben. Dertig jaar geleden bood het restaurant de doornhaai aan, maar dat was destijds een hype en er is al lang geen vraag meer naar.
Het Nederlandse Bureau voor Visserij antwoordt ontkennend op de vraag of zij een trend signaleren.”Het lijkt ons onwaarschijnlijk dat restaurants in Nederland de haai steeds vaker op de menukaart zetten, omdat de vis lastig verkrijgbaar is. Als restaurant geef je er geen goed signaal mee af”, aldus Celeste Richardson.

Stagiaire
Het artikel blijkt geschreven door een stagiare. Frank Balkenende, PZC-verslaggever, neemt het voor haar op: “Je kunt gewoon niet alles vijfentwintig keer checken”. Volgens hem is de informatie gebaseerd op Murko Seawood. “Daar is ongetwijfeld iets op aan te merken, maar we maken allemaal fouten”. Dat klopt: een haai op het menu is geen trend.

Bronnen:

PZC  – Haai steeds vaker op de menukaart

Marloes Kraan, Productschap Vis

Hans van der Kooij, Koninklijk Horeca Nederland

Celeste Richardson, Nederlands Visbureau

Dimitri Hons, chef-kok van restaurant Jambalaya

Restaurant Blue Olive

Restaurant Lucius

Restaurant Librije

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s