‘Kwart kinderen leert niet om te gaan met geld’

Door Diede Schots

Met deze titel kopt De Telegraaf 19 januari op zijn website. Betekent dit dat een kwart van alle kinderen in heel Nederland niet leert omgaan met geld? En dat al deze kinderen in de schulden komen later, zoals in het artikel te lezen staat? Of toch niet?

Pas bij lezing van de lead wordt duidelijk waar het artikel precies over gaat. Het gaat niet om een kwart van alle kinderen in Nederland, maar om een kwart van alle basisscholen. Na eigen onderzoek blijkt het zelfs slechts te gaan om leerlingen van groep drie tot en met acht.

Berekeningen

Allereerst vraag ik mij af hoe De Telegraaf de getallen in de lead berekend heeft: ‘Een kwart van de basisscholen in ons land besteedt geen enkele aandacht aan het omgaan met geld. Daardoor krijgen ruim 270.000 kinderen geen goede financiële educatie.’ Die 270.000 leerlingen komen niet zomaar uit de lucht vallen. Het getal staat in het bericht dat het Nibud publiceerde naar aanleiding van een onderzoek . Na een eigen berekening met cijfers van het CBS kom ik echter op het getal 397.938 uit. Deze berekening is ook een schatting, maar het verschil is dermate groot dat ik het interessant vind om het verder uit te zoeken (kijk voor de berekeningen onderaan dit artikel).

Na een gesprek met Annemarie Koop van het Nibud, kom ik tot de conclusie dat de groepen één en twee van de basisschool niet meegenomen zijn in het onderzoek. Dit stond niet in de publicatie van het Nibud en er stond niets over vermeld in de eerste alinea van het artikel op de website van De Telegraaf. Mijn twijfel was dus niet voor niets. De 270.000 leerlingen zijn wel degelijk te onderbouwen. Maar er had moeten staan dat het alleen om de groepen drie tot en met acht ging.

Bijna alle
Daarnaast vermeldt De Telegraaf in het artikel dat bijna alle schoolhoofden het belangrijk vinden dat leerlingen leren omgaan met geld. Nu is ‘bijna alle’ een vaag begrip. Maar misschien wist de journalist het werkelijke cijfer zelf ook niet. Uit de resultaten van het onderzoek komen namelijk een paar verschillende antwoorden naar voren: 14% van de respondenten (307 basisschooldirecteuren) heeft geen behoefte om aandacht te besteden aan leren omgaan met geld. Daarentegen vindt 91% van de respondenten dat scholen aandacht moeten besteden aan omgaan met geld. Ook staat in hetzelfde onderzoek dat bijna 50% van de respondenten vindt dat leren omgaan met geld een taak is van de ouders en niet tot de taken van de basisschool behoort. Op welk cijfer de woorden ‘bijna alle’ gebaseerd zijn, blijft helaas de vraag.

Uit de lucht gevallen
In hetzelfde artikel wordt ook gesteld dat kinderen die op school niet leren omgaan met geld, later veel meer kans hebben om in de schulden te belanden. Waar de journalist van de Telegraaf die kennis vandaan heeft, blijft onduidelijk.  In het eerder genoemde onderzoek waar De Telegraaf zich op beroept, wordt daarover in elk geval niets gezegd. In de studie wordt namelijk niet naar de toekomst of het verleden gekeken.

Eigen berekeningen:
Gebaseerd op cijfers CBS schooljaar 2009-2010.
6.895 basisscholen in Nederland.
1.591744 basisschoolleerlingen in Nederland.

Gemiddeld aantal leerlingen per basisschool:
1.591.744/6895 = 230,85

Een kwart van de basisscholen in ons land besteedt geen enkele aandacht aan het omgaan met geld:
6.895/4 = 1723.75

Het totaal aantal leerlingen zonder les, is het aantal basisscholen in ons land zonder les, vermenigvuldigd met het gemiddelde aantal leerlingen = 1723,75 x 230,85 = 397.938

NB: Op het moment van berekenen, was nog onbekend dat groep 1 en 2 niet meegerekend moesten worden.

Berekeningen Nibud:

Deze cijfers zijn gebruikt in het artikel van De Telegraaf.
8.000 locaties basisscholen, gemiddeld 195 leerlingen

Er zijn 8.000 locaties, daarvan wordt op 23 procent helemaal geen les in omgaan met geld gegeven, dat is 1840 scholen.

Gemiddeld 195 leerlingen per school: 1840 * 195 = 358.800

Dit zijn alle groepen, we halen daar groep 1 en 2 af. Ervan uitgaande dat in ieder schooljaar evenveel leerlingen zitten, rekenen we met 6 van de 8 klassen:  358.800 * 6/8 = 269.100.

Bronnen:

Kwart kinderen leert niet om te gaan met geld, Telegraaf 19 januari 2010

Persbericht Nibud.

De rol van financiële educatie in het basisonderwijs

Persvoorlichter Nibud Annemarie Koop.

CBS cijfers aantal basisscholen + aantal leerlingen 2009-2010

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “‘Kwart kinderen leert niet om te gaan met geld’

  1. Heb je mensen hebben een Facebook Fan Page? Ik zocht naar een op twitter, maar kon niet ontdekken, ik zou graag een fan te worden!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s