Mens bij brand gewoontedier?

 Door Annelieke van der Linden
Mensen stellen zich bij een brand vaak te afwachtend op. Dat meldt Sp!ts in het artikel ‘Bij vlammen gewoontedier’ op 8 februari 2011. In dit bericht wordt een onderzoek van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) aangehaald over menselijk gedrag bij brand. 
 
In het artikel in Sp!ts staat dat veiligheidsmaatregelen niet toegespitst zijn op het gedrag van mensen bij brand. Mensen houden vast aan het normale gedrag als er brand is. De oorzaak zou zijn dat de mens, ook bij brand, een gewoontedier is. Wetenschapper Margrethe Kobes, verbonden aan het NIFV, promoveerde op 25 oktober 2010 op dit onderzoek.

Maar waarom staat dit nieuws, ruim drie maanden na bovenstaande datum, pas in Sp!ts? “Na mijn promotie is het nieuws door BNR Nieuwsradio, het Parool en een aantal tijdschriften opgepakt”, zegt Kobes. “In vakblad ‘de Psycholoog’ van de maand februari stond wederom een artikel over mijn onderzoek. De redactie van dit blad vond het interessant genoeg er extra aandacht aan te besteden. Via het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) is een persbericht verstuurd naar verschillende media. Sp!ts en Omroep Gelderland hebben er vervolgens iets mee gedaan.”Rosanne Kropman schreef het artikel in Sp!ts. Zij beaamt wat Kobes zegt. “Het onderzoek is in november door een krant en een paar tijdschriften opgepakt, het is niet in alle landelijke media verschenen. Vervolgens kregen we het persbericht van het NIP en wij vonden de resultaten belangrijk genoeg om nu nog te publiceren. Het is nog steeds relevant voor de brede doelgroep die Sp!ts voor ogen heeft, omdat dit onderzoek over mensen in het algemeen gaat.” 

Euroborg
Kobes deed eerst literatuuronderzoek naar wat er bekend was over menselijk gedrag bij brand. Vervolgens heeft ze een case study gedaan naar de brand in het Groningse voetbalstadion Euroborg in 2008 met behulp van videobeelden, foto’s en interviews. Het voorbeeld van deze brand haalt Sp!ts aan in het artikel door te vertellen dat de supporters zich bij de brand in het Groningse stadion nogal afwachtend gedroegen. Vervolgens deed Kobes twee experimenten met zo’n driehonderd mensen. Het eerste onderdeel was een onaangekondigde ontruiming in een hotel. Kobes: “Overal hingen camera’s om te kijken naar het gedrag en de routekeus van mensen.” Naast deze praktijksituatie ontwikkelde Kobes een game waarin mensen met een joystick door een virtueel hotel konden lopen. “Ze konden rondlopen in het hotel en ineens kwam het bericht dat er brand was in het hotel. Ik analyseerde vervolgens het gedrag en de routekeus.”
Onderzoeksmethode
De onderzoeksmethode van Kobes wordt niet genoemd in het artikel. Kropman: “Ik heb de invalshoek gebruikt die het meest relevant was voor de lezer. Het was een omvangrijk onderzoek en ik heb zelf beoordeeld of het betrouwbaar was of niet. Het is een promotieonderzoek, dus ik nam aan dat het een gedegen onderzoek was. Een uitleg van het onderzoek zou het verhaal een stuk langer maken, terwijl ik maar weinig ruimte had. Daarom heb ik de keuze gemaakt om de methode niet te vermelden.”

Tevreden?
Is Kobes tevreden met het artikel? “Mijn onderzoek is een boek vol informatie. In het artikel staat een fractie van wat mijn onderzoek inhoudt. Ik heb het stuk voorgelegd gekregen voor eventuele onjuistheden en er staan geen onwaarheden in. Ik ben er tevreden mee. Mijn onderzoek bestaat uit verschillende conclusies en insteken en dit is er één van. Ik ben blij dat het opnieuw in het nieuws is gekomen, maar ik had liever de aandacht tijdens mijn promotie gehad.”

Conclusie
Het artikel klopt. Het is een fractie van het onderzoek, maar de onderzoekster heeft het voorgelegd gekregen. Ze is tevreden en er zitten geen onwaarheden in het stuk. Je kunt wel stellen dat het bericht  laat is gebracht. Ten tijde van de promotie van Kobes zijn er media die aandacht hebben besteed aan het onderzoek. Door een persbericht op 7 februari 2011 wordt er opnieuw aandacht aan het bericht besteed. Sp!ts vond de relevantie van het onderwerp voor de doelgroep van groter belang dan het feit dat het onderzoek al in november is gepubliceerd.  

Bronnen:
– Margrethe Kobes, onderzoekster Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid
– Rosanne Kropman, redacteur Sp!ts
– Artikel: Kropman, R. Bij vlammen gewoontedier, 08-02-2011
Persbericht Nederlands Instituut Psychologen
Link naar onderzoek Kobes
Link naar interview van BNR Nieuwsradio met Margrethe Kobes op 25 oktober 2010

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Mens bij brand gewoontedier?

  1. Ontdek nieuwe methoden die u van uw bindingsangst af kunnen helpen. Neem een kijkje op http://www.bindingsangst.net en ervaar, net als duizenden voorgangers, deze effectieve manier om de levenskwaliteit te verbeteren.

Geef een reactie

