PVV-stemmer geeft het minst, maar waarom?

Door Kristel Schreurs


‘PVV-stemmer geeft minst aan goede doelen’ , kopte het Algemeen Dagblad (AD) op 18 januari. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat PVV’ers gemiddeld € 54 doneren aan goede doelen en dat ChristenUnie-stemmers jaarlijks € 823 geven. Een aanzienlijk verschil, dat werd opgemerkt door het AD. Maar kloppen de cijfers in het onderzoek?

De ontdekking van de AD-journalist Mark van der Werf zorgde voor een kettingreactie. Media als De Telegraaf en De Pers namen het nieuws over en kopten ‘PVV’er minst vrijgevig’. Aan welke doelen de verschillende politieke partijen geven en met welk motief, is in de berichtgeving onduidelijk. Een verklaring voor de opvallende onderzoeksresultaten ontbreekt.

Onderzoek GfK
Toegeven: de cijfers kloppen. Na een zorgvuldige blik op het onderzoek, dat dateert van eind december 2010, en navraag bij het betreffende marktonderzoeksbureau Growth from Knowledgde (GfK), blijkt dat de cijfers er niet om liegen. ChristenUnie-stemmers doneerden in 2010 gemiddeld € 823 en PVV-stemmers doneerden € 54. Ook de bedragen van andere partijen en het gemiddelde bedrag dat Nederlanders schenken – € 144 euro – blijken te kloppen. Lianne van der Wijst van GfK: “Voor het rapport is geput uit verschillende onderzoeken: een onderzoek over goede doelen dat door de GfK periodiek wordt uitgevoerd en een groot kwantitatief onderzoek dat GfK elke maand uitvoert onder leden van het internetpanel. Het panel is representatief voor de Nederlandse samenleving, doordat er rekening wordt gehouden met de variabelen leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en regio.’

Inclusief kerkbelangen
Maar waarom geven ChristenUnie-stemmers (€ 823) fors meer dan Nederlanders die op de PVV (€ 54) of de SP (€ 64) hebben gestemd? Een verklaring voor het grote verschil ligt in de belangen die de verschillende partijen behartigen. Map van der Wilden, communicatiemedewerkster bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) vertelt: “Zendingsorganisaties – kerkelijke organisaties gericht op ontwikkelingssamenwerking en het verspreiding van het geloof – en andere donaties voor kerkelijke doeleinden (collecte) behoren ook tot de goede doelen.” Het is dus niet zo vreemd dat mensen die stemmen op partijen met een religieuze achtergrond meer geld aan goede doelen geven. Ook in het onderzoek van de GfK is deze informatie duidelijk zichtbaar. Lianne van der Wijst: “We hebben onderzocht aan welke doelen de verschillende kiezers geven: gezondheid, internationale hulpverlening, natuur en milieu en welzijn. Hieruit blijkt dat de achterban van het CDA en de ChristenUnie de voorkeur geeft aan internationale hulpverlening. Daarnaast geldt voor de ChristenUnie dat zij een bovengemiddelde interesse hebben in goede doelen die zich bezig houden met welzijn, waaronder goede doelen die zich bezig houden met de kerk en levensbeschouwing.” De conclusie die Van der Wijst daaruit trekt, is dat het geven aan goede doelen nauw samenhangt met de morele waarden van een persoon of groep. Van der Wijst: “Het geven aan goede doelen wordt verklaard door leeftijd en de religieuze achtergrond van mensen, maar ook door de manier waarop die mensen in het leven staan.”

Verknipte berichtgeving?
In de berichtgeving van het Algemeen Dagblad (AD) ontbreekt deze informatie. De feiten kloppen volledig, maar de berichtgeving is niet helemaal compleet omdat er informatie wordt weggelaten. Journalist van het AD, Mark van der Werf, verklaart: “Ik heb voortijdig contact gehad met het onderzoeksbureau over het onderzoek. In het oorspronkelijke bericht heb ik de onderzoekster aan het woord gelaten. De beweegredenen van de kiezers om te stemmen en op welke goede doelen ze stemmen, werd in dat gedeelte genoemd. Helaas is de toelichting eruit gehaald door onvoldoende ruimte. Het artikel kreeg een plaats op de voorpagina en door plaatsgebrek is er informatie verloren gegaan.” 

Tendentieus en nadelig voor de achterban van de PVV, vindt Van der Werf het bericht niet. “Wanneer de SP onderaan in het lijstje had gestaan, was de kop natuurlijk anders geweest. Punt is gewoon dat het belangrijkste nieuws – de PVV’er geeft het minst aan goede doelen – in de kop staat.”

Conclusie
De feiten in de berichtgeving van het AD kloppen: PVV’ers geven inderdaad het minst aan goede doelen. Echter, door ruimtegebrek in de krant ontbreekt de toelichting van het onderzoek. Waarom christelijke partijen als de CU en het CDA veel meer geven, wordt nu niet duidelijk. Zo wordt het niet duidelijk dat het geven van geld aan zendingsorganisaties en andere donaties voor kerkelijke doeleinden in het onderzoek ook onder goede doelen vallen.

Bronnen:

‘PVV-stemmer geeft minst aan goede doelen’, Algemeen Dagblad, 18-01-2011

Jaargids 2011 onderzoeksbureau GfK
‘Goede doelen vrijgevigheid en solidariteit in crisistijd’ (pagina 32-35)
http://www.gfkbenelux.nl/actueel/nieuws/nieuws_site/007126/index.nl.html

Map van der Wilden, Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF)

Lianne van der Wijst, Onderzoeksbureau Growth from Knowledge (GfK)

Mark van der Werf,  Algemeen Dagblad (AD)

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s