Klagen bij de Europese Ombudsman, maar waarover?

Door Sjoerd Scholten

Het Brabants Dagblad (BD) meldt dat Nederlanders officieel nauwelijks klagen over Europa. ‘Weinig klachten over Europa’ staat er boven een artikel op de binnenlandpagina van dinsdag 17 mei 2011. Maar wat weten we nu écht na het lezen van dit artikel?

Het artikel in het BD is een bewerkt ANP-bericht en begint als volgt: “Nederlanders klagen officieel nauwelijks over Europa. Nederlanders dienden vorig jaar zestig klachten over Europese instanties in bij de Europese ombudsman, minder dan kleinere staten als Tsjechië en Griekenland.”

Als lezer vraag je jezelf af: waar is dat ‘nauwelijks’ op gebaseerd? Het totale aantal klachten zou perspectief kunnen bieden, maar dat cijfer ontbreekt. Die gegevens zijn wel te vinden in het  persbericht dat de Europese Ombudsman uitbracht. In totaal ontving de ombudsman 2.667 klachten in 2010 vergeleken met 3.098 in 2009. Ook het ANP-bericht waarop het BD het artikel baseerde, noemt het totale aantal klachten.

Een tweede vraag die je je als lezer kunt stellen, is hoe het aantal Nederlandse klachten zich met de klachten uit Tsjechië en Griekenland verhoudt. In het artikel wordt wel een vergelijking gemaakt, maar cijfers ontbreken. Die zijn ook niet te vinden in het persbericht, en alleen uit het originele onderzoek is te halen dat het totale aantal klachten uit Tsjechië 63 en uit Griekenland 65 bedraagt.

Verhouding

Dan deze zin.“In verhouding tot zijn bevolkingsomvang behoort Nederland tot de groep Europese landen die het minst klaagt.”  Hoe is die verhouding berekend? Ook dat staat niet in het persbericht, maar wel in het onderzoek. De Europese Ombudsman hanteert de volgende formule: de klachtenratio wordt berekend door het aandeel van elke lidstaat in het totale aantal klachten te delen door het aandeel in de gehele EU-bevolking.

Verder staat in het onderzoek te lezen: Een cijfer groter dan 1 betekent dat het land in kwestie meer klachten bij de Ombudsman heeft ingediend dan op grond van de bevolkingsgrootte zou kunnen worden verwacht.”

We nemen als voorbeeld Nederland. Zestig klachten op een totaal van 2667 is 2,2 procent.Voor het percentage van de bevolking bellen we Gundi Gadesmann, zij is woordvoerder van de Europese Ombudsman. “We zijn uitgegaan van de cijfers van Eurostat: 501.105.661 Europeanen en 16.579.989 Nederlanders. Als je het aandeel Nederlanders deelt door Europeanen krijg je 3.3 procent. Het percentage klachten (2,2) delen door het percentage van de bevolking (3,3) is 0,7.”

Vraag twee: wie behoren nog meer tot die groep ‘Europese landen die het minst klaagt’? Uit het onderzoek van de Europese Ombudsman blijkt dat tot de groep minst klagende landen ook Zweden (0.7), Roemenië (0.6), Denemarken (0.5), Frankrijk (0.5), Italië (0.4) en Groot-Brittannië (0.4) gerekend kunnen worden.

Ook deze formulering roept vragen op:“De Luxemburgers blijken verhoudingsgewijs de grootste problemen te hebben met Europese instellingen”. Hoeveel klachten zijn dat? In totaal klaagden de Luxemburgers 34 keer. Volgens de Europese Ombudsman heeft die bevolkingsgroep een ratio van 12.7 waarmee het verhoudingsgewijs de meeste klachten indient.

Dit is de laatste zin. “De meeste klachten kwamen vorig jaar uit Duitsland en Spanje.”
Ook hier ontbreken cijfers in het artikel. In het complete onderzoek staat te lezen dat Duitsland koploper is met 375 klachten (ratio 0,8) en Spanje volgt met 349 (ratio 1,5).

Soort klachten
We dienden vorig jaar dus in totaal zestig klachten in bij de Europese Ombudsman. Maar waarover? In het persbericht staat het volgende. “The most common subject matter of inquiries closed by the Ombudsman in 2010 was lack of transparency in the EU administration (33%), including refusal to release documents or information. Other cases concerned problems with the execution of EU contracts or calls for tender unfairness, abuse of power, or discrimination.”

En dit: “Most of the inquiries opened in 2010 concerned the European Commission (65%), followed by the European Personnel Selection Office (10%), the European Parliament (7%), and the Council (2%). Taken together, the EU Agencies accounted for 10% of all inquiries opened in 2010.”

In het ANP-bericht (geschreven door Robert Bloemen) wordt in de laatste alinea wel genoemd waarover wordt geklaagd: “De ombudsman opende de meeste onderzoeken tegen de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, en het bureau dat personeel selecteert voor Europese instellingen. Klagers vonden zich bijvoorbeeld oneerlijk behandeld of eisten meer informatie.”

In perspectief
Hoe tevreden is de Europese Ombudsman over de berichtgeving na hun persbericht? “Nagenoeg elk land besteedde er aandacht aan”, zegt Gundi Gadesmann, woordvoerder van de Europese Ombudsman. “Wat je wel ziet is dat elk land het accent legt op zijn eigen statistieken. Daarom is niet alle berichtgeving even compleet.” Gadesmann is vooral te spreken over de nauwkeurigheid. “We hebben geen fouten kunnen ontdekken in de cijfers.”

Het is niet zo dat Nederlanders niet klagen, zegt persvoorlichter Sandra Loois namens de Nationale Ombudsman: “Het aantal klachten dat wij binnenkrijgen is gestegen van 12.222 in 2009 naar 13.979 in 2010.” Ze geeft een mogelijke verklaring voor het verschil in klachten op Europees en nationaal niveau. “Europa staat verder van onze directe leefwereld af. Misschien is de Europese Ombudsman ook minder bekend bij Nederlanders.”

Had er in het bericht niet het totale aantal klachten moeten staan? En waarover er wordt geklaagd? “Je hebt helemaal gelijk”, zegt Tanja Kits. Zij is eindredacteur van de centrale redactie Wegener in Nijmegen. Die afdeling levert de binnenlandpagina aan voor alle dagbladen die onderdeel zijn van uitgever Wegener. Een collega van Kits heeft het stuk geplaatst, maar zij was eveneens eindverantwoordelijke. “Die toevoegingen waren beter geweest. Er is te snel gehandeld en mijn collega heeft zich te weinig in het onderwerp verdiept. Je zou het op snelheid en slordigheid kunnen afwentelen.”

Conclusie
Wat we werkelijk weten na het lezen van het artikel? Dat Nederlanders vorig jaar zestig keer klaagden bij de Europese Ombudsman. Daarmee behoort Nederland tot de groep minst klagende landen van Europa. Maar hoeveel er totaal werd geklaagd bij de Europese Ombudsman blijft achterwege. Hiermee mis je als lezer perspectief. Hoeveel is zestig als je het nergens tegen af kunt zetten? Bovendien staat er in het artikel ook niet vermeld waarover wordt geklaagd. Tanja Kits, eindredacteur van de centrale redactie Wegener in Nijmegen, geeft ons helemaal gelijk. Het had er moeten staan.

Bronnen:

www.ombudsman.europa.eu

Gundi Gadesmann, woordvoerder Europese Ombudsman

Sandra Loois, persvoorlichter van de Nationale ombudsman

Tanja Kits, eindredacteur van de centrale redactie Wegener in Nijmegen

ANP, Robert Bloemen

http://portal.anp.nl/anpportal/index.html/

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Brabants Dagblad

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s