Slechte zomer goed voor hotels en musea?

Door Rob Hirschmann

De Gelderlander meldt op donderdag 1 september dat de Gelderse musea, hotels en bed & breakfasts geprofiteerd hebben van de slechte zomer. Ze ontvingen namelijk meer bezoekers dan werd verwacht. De helft van de Gelderse campings heeft om die reden juist minder bezoekers mogen begroeten. Maar komt dat écht alleen door het weer? Ook andere redenen blijken een rol te spelen.

De schrijver van het bericht haalt als bron de Monitor Toeristische Bedrijven aan. Dit onderzoek, dat drie keer per jaar plaatsvindt, wordt gedaan door het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT). Voor deze meting zijn 400 bedrijven in Gelderland en Overijssel benaderd met vragen over het toeristisch seizoen in de maanden juli en augustus. Uiteindelijk reageerden er 196, 116 uit Gelderland en 80 in Overijssel. Het rapport geeft aan dat de resultaten niet voor 100% nauwkeurig zijn. Er is uitgegaan van 95% zekerheid. Het betekent dat wanneer het onderzoek aangeeft dat 50% van de respondenten zegt meer bezoekers te hebben gehad, er in werkelijkheid sprake is van een percentage dat tussen de 44,2 en 55,8% ligt.

De eerste zin van het artikel luidt als volgt: Musea, hotels en bed & breakfasts in Gelderland hebben geprofiteerd van de slechte zomer. Gert-Jan Jacobs, voorlichter bij GOBT, reageert: “Dat is erg gechargeerd, want wat is per definitie een slechte zomer? In ons rapport spreken we over een ‘natte’ zomer, dat is toch iets anders.”

Meerdere redenen
Uit het rapport blijkt echter dat het natte weer niet de enige verklaring is voor de toename. De volgende redenen worden namelijk ook genoemd: aanbiedingen, een verbeterde marketing, investering in voorzieningen, investering in een website, toegenomen naamsbekendheid. Er is dus niet één verklaring voor de toename, er zijn er meer. Die redenen worden echter niet in het persbericht genoemd.

Het artikel meldt verder dat 50 procent van de campingondernemers deze zomer minder gasten ontving dan de vorige. Dat strookt met het rapport. Het weer was inderdaad de hoofdreden, maar ook de economische situatie werd door de respondenten genoemd.

Reactie de Gelderlander

Hans Gulpen, redacteur bij De Gelderlander, heeft het bericht geschreven. “Ik het rapport niet heb gelezen. Ik heb het artikel op basis van de informatie uit het persbericht van het GOBT opgeschreven.” Gulpen geeft aan dat het voorval te maken heeft met tijdsgebrek. “Ik heb gewoonweg niet de tijd voor dit soort berichten zo’n heel rapport te gaan lezen. Je moet natuurlijk ook kijken naar de importantie van een bericht. Bij een belangrijker verhaal neem ik natuurlijk wel de tijd om het helemaal uit te zoeken. Als ik bij een persbericht al het idee heb dat er iets niet klopt, dan zoek ik het uit. Dat idee had ik bij dit bericht niet.”

Bronnen:

Artikel: Slechte zomer goed voor hotels en musea, uit De Gelderlander, pagina 7, donderdag 1 september 2011

Monitor Toeristische Bedrijven, van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme

Persbericht van het GOBT

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder De Gelderlander

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s