Meer bezoeken aan tandarts in buitenland?

Door Rowan Teegelaar

De Telegraaf publiceerde op 15 september een bericht op haar website over het stijgende aantal tandartsbezoeken in het buitenland. Speciale reisbureaus zouden steeds vaker complete vakantiereizen inclusief hotel, transfer én tandarts verkopen. Waar heeft de krant dit vandaan en hoeveel tandartsreizen zijn er geboekt? 

Het bericht op de Telegraafsite bestaat voornamelijk uit ervaringen van mensen die ooit een tandartsreis gemaakt hebben. Cijfers om de snelle stijging van het aantal tandartsbezoeken in het buitenland te bevestigen, zijn niet terug te vinden in het artikel. Ook een bron is niet direct terug te vinden.

Organisaties
Een Google-sessie leert dat er meerdere organisaties zijn die tandartsreizen aanbieden. Zo heb je Tandartsreizen.nl, Globaaltandartsreis.nl, TotalWellnesstravel.nl, Dentalreizen.com, Poestareizen.nl en Toptanden.nl. Op de sites van deze bedrijven zijn geen cijfers of feiten te vinden over een stijging van het aantal boekingen. Om hierachter te komen, neemt FHJ Factcheck contact op met de verschillende organisaties.

Al snel blijkt dat Musa Temel, eigenaar van Dentalreizen.nl, met een Telegraafjournalist over dit onderwerp heeft gesproken. Hij geeft aan dat de mensen die in het artikel over hun ervaringen praten, bij hem vandaan komen. Temel bevestigt de stijging van het aantal geboekte tandartsreizen.

“Ik ben in 2004 begonnen met het aanbieden van tandartsreizen. Toen kozen ongeveer tien mensen per maand voor een tandartsreis. In de periode 2004-2011 is dit met eenderde toegenomen, op dit moment zijn er dertig tot veertig mensen per maand die een tandartsreis boeken.”

Hoewel TotalWellnesstravel.nl niet de prioriteit bij het verkopen van tandartsreizen heeft liggen, merkt ook dit bedrijf een stijging in het aantal boekingen. Eigenaresse Carla Hoogland: “Het aantal mensen dat een tandartsreis boekt, is op één hand te tellen. Toch zien we een stijging. Vorig jaar boekten hooguit vier mensen een dergelijke reis. Dit jaar zijn dat er tien. ”

“We raden de tandartsreizen over het algemeen niet aan”, vervolgt Hoogland goudeerlijk. “De Thaise tandarts waar we mee werken, is erg voorzichtig met het behandelen van buitenlanders. Als er iets misgaat, moeten de klanten namelijk terugkomen naar het land waar ze de behandeling hebben laten doen en dat kost flink wat geld. ”

Het bedrijf Toptanden.nl biedt reizen naar Hongarije en Turkije aan. Eigenaresse Beata Gyarmath is wat voorzichtiger met het benoemen van een stijging. “We zijn geen grote aanbieder, het aantal boekingen is relatief klein. Gemiddeld boeken twee tot drie mensen per maand een tandartsreis.” Gyarmath denkt dat het bericht uit de Telegraaf zou kunnen kloppen. “Het aantal boekingen is bij ons iets toegenomen, niet verdubbeld.”

Gülperi Acar, eigenaresse van Globaaltandartsreis.nl, zegt dat de stijging van het aantal boekingen bij haar bedrijf per kwartaal verschilt. “In de periode 2007-2009 hadden we gemiddeld acht tot vijftien patiënten over twee maanden. Vanaf begin 2010 tot nu hebben gemiddeld zes tot tien mensen per maand een tandartsreis geboekt.” Zowel uit de cijfers als uit de ervaringen van Acar blijkt dat er een stijging heeft plaatsgevonden bij Globaaltandartsreis.nl. “Mensen tonen steeds vaker interesse in mijn bedrijf”, vertelt Acar. “De behandelprijzen binnen Europa stijgen sneller, waardoor mensen steeds vaker een uitweg zoeken naar het buitenland. De kwaliteit van de behandeling in het buitenland is hetzelfde, maar de prijzen zijn veel lager.”

Geen cijfers
De organisatie Poestareizen.nl, die tandartsreizen naar Hongarije aanbiedt, kan geen cijfers geven. Het bedrijf is pas een half jaar geleden gestart, meldt de eigenaresse. Tandartsreizen.nl zegt wél cijfers van het aantal boekingen op papier te hebben, maar wil deze niet vrijgeven. Volgens de eigenaar moeten deze cijfers intern blijven. Een reden hiervoor heeft hij niet. Op de vraag of ze een stijging van het aantal boekingen hebben gemerkt, wil hij ook niet reageren.

Om een goed overzicht te krijgen van organisaties die tandartsreizen aanbieden, ging FHJ Factcheck op zoek naar ‘officiële’ lijsten met organisaties en het aantal boekingen. Zowel de Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde (NMT), het Capaciteitsorgaan Mondzorg als het Verbond van Verzekeraars kan hier geen cijfers van geven.

Paul Koopman, woordvoerder bij het Verbond van Verzekeraars, verwijst ons door naar Zorgverzekeraars Nederland. Zij vertellen dat Vektis een organisatie is die alle declaraties in de zorg bijhoudt. Dit gaat echter alleen om declaraties in Nederland. Er is wel enig zicht op declaraties die in het buitenland zijn gedaan, maar daarbij is weer niet bekend welke zorg er is geleverd. Ook de Vereniging van Laboratoriumhoudende Tandtechnici (VLHT) kan geen cijfers geven van het aantal tandartsbezoeken in het buitenland.

Reactie journalist
Frank Kromer, verslaggever bij de Telegraaf, heeft het artikel over het stijgende aantal tandartsreizen naar het buitenland geschreven. Volgens hem zit de verwarring in het feit dat er op internet een ander bericht is geplaatst dan het originele bericht dat Kromer in de krant schreef.

Het verschil blijkt al snel wanneer hij het originele krantenbericht opstuurt. De titel van het artikel is als volgt: ‘Op vakantie naar de tandarts’. Deze titel verschilt met het artikel dat op internet verscheen. Hiervan was de titel: ‘Bezoek aan tandarts in het buitenland groeit snel’.

Kromer: “Twee weken voordat ik dit artikel schreef, was ik bezig met een kort verhaal over de hoge prijs van bruggen en kronen in Nederland. Ik sprak toen een tandarts die mij vertelde dat mensen door die hoge prijzen in Nederland steeds vaker naar het buitenland gaan voor een gebitsbehandeling.” Kromer heeft vervolgens bij een aantal bureau’s die deze tandartsreizen verkopen, nagevraagd of er sprake is van een stijging. Hieruit bleek volgens hem inderdaad een stijging. Hij besloot hier een verhaal van te maken, dat op pagina 5 belandde. “Onze pagina 5 is een pagina vol human interest, waar de mens centraal wordt gezet en niet het harde feitennieuws.”

Volgens Kromer was het niet de bedoeling van het artikel om het nieuws van de stijging van het aantal boekingen te brengen. “Voor de invalshoek van het verhaal vond ik het niet nodig om de stijging met percentages te ondersteunen.” Ook het noemen van bronnen was volgens Kromer niet van belang voor het artikel. “Ik heb inderdaad gesproken met Musa Temel, eigenaar van Dentalreizen.nl. Ik heb zijn bedrijf niet genoemd, omdat ik geen reclame wilde maken. Bij een human-interestverhaal is het benoemen van bronnen niet noodzakelijk. Deze voegen in dit verhaal niets toe.”

Het krantenartikel is vervolgens overgenomen –met een aantal aanpassingen- op de internetsite van de Telegraaf. In deze overname is het volgens Kromer fout gegaan. “Dat gebeurt nu eenmaal. Maar het was niet mijn insteek om er een hard-nieuwsverhaal van te maken.”

Conclusie
Het bericht uit de Telegraaf klopt. Als we uit moeten gaan van de organisaties die tandartsreizen aanbieden, is er inderdaad een stijging in het aantal boekingen zichtbaar. Volgens Frank Kromer, schrijver van het Telegraaf-artikel, is het misgegaan bij de plaatsing op internet. Het krantenbericht zoals hij het had geschreven, was bedoeld als human-interestverhaal. Dit blijkt uit de titel en de opbouw van het artikel. Het bericht dat later op de site van de Telegraaf verscheen, is herschreven. Door de nieuwe titel en lead werd het een verhaal met hard nieuws, terwijl dit niet de bedoeling van Frank Kromer was.

Bovendien vond Kromer het niet nodig om zijn bronnen te vermelden in het stuk, omdat hij een human-interestverhaal wilde schrijven. Volgens hem voegen bronnen in zo’n verhaal niets toe.

Bronnen:

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder De Telegraaf

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s