Twee keer zoveel scooterongelukken?

Door Inger Waling

Het aantal verkeersongevallen met scooters is spectaculair gestegen, aldus BN DeStem op 26 augustus. Volgens de krant zijn er tussen 2005 en 2009 maar liefst 87 procent meer scooterongelukken gebeurd dan in de jaren daarvoor. Is scooter rijden echt zo gevaarlijk geworden in vier jaar tijd?

BN DeStem baseert haar artikel op een persbericht dat van de Stichting Consument en Veiligheid komt. Cees Meijer, woordvoerder van deze stichting, vertelt dat er inderdaad een stijgend aantal scooterongevallen is geconstateerd in de betreffende jaren. “Maar dat komt omdat we ditmaal voor het eerst hebben gekeken naar het aandeel van de scooterongevallen binnen het totale aantal verkeersongelukken dat geregistreerd wordt door het Letsel Informatie Systeem.” 

Met het Letsel Informatie Systeem (LIS) van de stichting Consument en Veiligheid worden slachtoffers geregistreerd die na een ongeval zijn behandeld op de Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis. Voorheen werd bij het tellen van het aantal scooterongevallen alleen gekeken naar de gegevens die de politie beschikbaar stelde. “Dat gaf geen volledig beeld, omdat daarbij alleen een ongeluk werd meegeteld als de politie eraan te pas kwam. Zo werden een hoop kleinere ongelukken – waarbij de politie niet ingeschakeld hoefde te worden- over het hoofd gezien. Deze ongelukken hebben we nu dankzij deze registraties wél meegeteld,” aldus Meijer.

Eenzijdige ongelukken

Wanneer dit soort kleine ongelukken worden meegeteld, schiet het totale aantal scooterongevallen omhoog. Zo is te zien dat in 44 procent van de gevallen letsel wordt veroorzaakt door een ‘eenzijdig’ ongeluk; ongelukken waarbij geen botsing met een persoon plaatsvond en waarbij de politie niet werd ingeschakeld. “Dit zijn vooral kleine ongelukken zoals uitglijers, het omvallen van de scooter, tegen paaltjes en stoeprandjes aanrijden,” aldus Meijer.

In het bericht van BN DeStem wordt eveneens genoemd dat 44 procent van de ongevallen eenzijdig is. Doordat voor het eerst alle eenzijdige ongelukken meegenomen worden in de telling, verandert het totale beeld van het aantal en het soort scooterongelukken in Nederland.

Meer scooters op de weg

Over de totale omvang van het bromfietspark zijn geen cijfers die teruglopen tot 2005. Wel zijn er gegevens over het aantal verkochte scooters in de betreffende jaren. Daaruit blijkt dat tussen 2005 en 2009 flink wat meer scooters zijn verkocht dan in de jaren daarvoor. Volgens brancheorganisaties BOVAG en RAI werden er in 2005 in Nederland nog 40.859 brom- en snorfietsen verkocht. In 2009 liep dat aantal op tot 97.566, meer dan een verdubbeling in vier jaar tijd.

Met meer scooters op de weg is het niet verwonderlijk dat er meer ongelukken zijn, vertelt Meijer. “Dit hebben wij ook duidelijk in ons persbericht gezet.” In het artikel van BN DeStem blijft dit achterwege.

Conclusie

BN DeStem baseert haar artikel op een persbericht van Stichting Consument en Veiligheid. In het artikel staan geen onjuistheden, alle cijfers kloppen met de informatie van de stichting. Hier zijn wel opmerkingen bij te maken die de stijging kunnen duiden, zoals de aparte registratie en de stijging in het aantal verkochte scooters.

“Het persbericht riep een aantal vragen op,” aldus Yolanda Sjoukes, journalist en auteur van het artikel in BN DeStem. “Ik heb dan ook contact opgenomen met de Stichting Consument en Veiligheid om de cijfers na te gaan. Ik heb ook contact opgenomen met de politie. Zij registreren eveneens het aantal scooterongelukken, maar hadden deze gegevens niet direct beschikbaar, deze heb ik twee weken na dato pas gekregen. De stijging van het aantal scooterongelukken kan worden verklaard doordat meer eenzijdige ongevallen zijn opgenomen in de registraties.”

De verdubbeling van het aantal verkochte scooters in de betreffende periode is nieuw voor Sjoukes. “Het klinkt logisch dat dit de cijfers beïnvloedt. Hier heb ik me bij het schrijven van dit bericht niet mee bezig gehouden”, vertelt ze. “Kortom,” zegt Sjoukes, “het artikel klopt, er zijn alleen wat nuances bij te plaatsen.”

Bronnen:

BOVAG –RAI

http://www.bovag-cijfers.nl/bovag_cijfers_2wielers_nl_2008.html

http://www.bovagrai.info/tweewieler/2010/2.1.html

Paul de Waag – Perswoordvoerder BOVAG

Cees Meijer – Perswoordvoerder Stichting Consument en Veiligheid

http://www.veiligheid.nl/over-ons/sterke-toename-verkeersongevallen-met-scooters

Document Achtergrondinformatie Persbericht: “Sterke toename verkeersongevallen met scooters”, Wim Schoots, 4 augustus.

Advertisements

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Twee keer zoveel scooterongelukken?

  1. Jos

    Puur nieuwsgierigheid.. Hoeveel Nederlanders met een jas met bontkraag zoniet ook met een wit petje, waren statistisch gezien betrokken bij al die ongevallen? Ik heb namelijk geen flauw idee

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s