Zestiger met snor als trendsetter?

Door Yannick Eling

‘Derksen-schoenen niet aan te slepen’, kopt het AD op 29 september. De voetbalcriticus was op televisie te zien op vuurrode schoenen.  O’Quirey’s, zo bleek, van het type Berlino. En die vliegen sindsdien de winkel uit, aldus ontwerper en verkoper Jan Palmen in het AD. Is dat zo?

Geen verkoopcijfers
Johan Derksen zette tijdens een uitzending van Voetbal International zijn schoenen op tafel. Felgekleurde rode stappers, een opvallende verschijning. Volgens het AD zou het feit dat Derksen op de bewuste O’Quireys loopt enorm hebben bijgedragen aan de verkoop. In het artikel van het AD worden geen verkoopcijfers genoemd die groei aantonen. Jan Palmen, ontwerper en eigenaar van O’Quirey, weigert cijfers te geven, die kunnen aantonen dat de schoenen inderdaad de deur uit vliegen. “Ik geef nooit verkoopcijfers. Ook de journalist van het AD heeft ze niet gekregen. Mijn conclusie dat het aantal verkochte schoenen explosief is toegenomen, baseer ik op een toename van het aantal online transacties. Maar daar geef ik geen cijfers van.”

Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) heeft het bedrijf twee medewerkers en vestigde het zich in augustus 2000 in Assen, in tegenstelling tot het jaartal 2003 dat in het artikel van AD genoemd wordt. Maar dat is dan ook de enige informatie die de KvK beschikbaar heeft van het bedrijf. De winkel ging in 2001 open, en in 2003 werd het merk O’Quirey geïntroduceerd, aldus Palmen.

Rondje langs de schoenenzaken
Een rondje bellen met veertig O’Quirey-leveranciers wijst uit dat negentien van hen de bewuste kleurige ‘soul-stappers’ uit het AD verkopen, oftewel het type Berlino. De andere 21 staan wel als leverancier op de site van O’Quirey, maar verkopen alleen laarzen of hebben het merk helemaal niet meer in het assortiment.

Van de negentien verkooppunten zeggen er vijf dat ze geen uitspraken kunnen doen over groei van de verkoop, omdat ze de schoen nog niet zo lang verkopen. Elf leveranciers geven aan niet te merken dat de schoen meer verkocht wordt sinds Johan Derksen bekend staat als openlijk O’Quirey-drager. Sommigen geven wel aan dat mensen de schoenen herkennen. “Ze doen het goed in de etalage”, zegt een van de verkopers. Welgeteld drie verkooppunten zeggen dat Derksen inderdaad voor een verkoopgroei heeft gezorgd, maar alle drie de winkels kunnen of willen niet in cijfers uitdrukken wat die ‘groei’ dan is.

Op de site van O’Quirey kun je met je postcode zoeken naar het dichtstbijzijnde verkooppunt. Als je een willekeurige postcode in Oudewater intypt, de kleine stad waar Johan Derksen woont, krijg je zeven resultaten. Bij drie van die zeven winkels verkopen ze het type Berlino. Eén leverancier verkoopt de schoen nog maar één seizoen, dus kan niets zeggen over een stijging of een daling. Nummer twee zegt inderdaad dat de Berlino z’n best verkopende schoen is, maar opvallend genoeg waren ze vooral vorig jaar niet aan te slepen. Een derde schoenenzaak noemt de schoen een tegenvaller. “Het is absoluut niet wat we ervan hadden verwacht, die man met die snor heeft zeker niet voor een explosieve groei gezorgd.” Alle schoenverkopers gaven trouwens aan dat ze liever anoniem willen blijven.

Hoe kwam dit bericht in de media?
Jan Palmen en Johan Derksen kennen elkaar goed. Palmens vader kreeg een relatie met Derksens moeder. Toen de voetbalcriticus in de winkel kwam, kocht hij een paar Berlino’s. Palmen geeft toe dat Derksen de schoenen nu gewoon krijgt. “Ik zeg liever dat we hem voorzien. Maar Johan is een keurige man: hij vraagt altijd wat ik ervoor wil hebben.” De aandacht voor zijn schoen is een heel prettige bijkomstigheid, zegt Palmen. “Na het artikel in het AD hadden we ineens duizend bezoekers per dag in plaats van honderd op onze website.” Daarna namen onder meer het Dagblad van het Noorden, De Telegraaf en RTL Boulevard het verhaal over. Jan Palmen heeft het AD niet zelf om free publicity gevraagd. “Ik lees die krant niet eens, ze kwamen uit zichzelf naar me toe.”

Victor Schildkamp, schrijver van het artikel in het AD, heeft besloten om niet te reageren.

Conclusie
Het AD bracht het artikel over de Derksen-schoenen als een gezellig en opmerkelijk verhaal met kleurige foto’s en in een losse stijl geschreven, maar het mist duidelijk een nieuwsaanleiding. In het artikel wordt de conclusie getrokken dat de schoenen extra veel verkocht worden sinds Johan Derksen openlijk drager is. Die conclusie lijkt niet op feiten gebaseerd. Een rondje bellen langs veertig O’Quirey-verkopers wees uit dat negentien van hen het type Berlino oftewel de Derksen-schoen verkoopt. Slechts drie daarvan beamen de conclusie van het artikel. Verkoper Jan Palmen zegt dat de gestegen verkoop vooral te zien is in het aantal online transacties, maar geeft geen cijfers. De gevolgtrekking is van het AD is daarmee opmerkelijk te noemen. Het wekt bovendien de schijn van free publicity, want hoewel Jan Palmen niet zelf naar het AD is gestapt, is hij blij met de aandacht voor zijn product.

Bronnen:

 ‘Derksen-schoenen niet aan te slepen’, AD, 29 september 2011

 Lijst met O’Quirey-verkopers, via http://www.oquirey.com/en/dealers/;

 Jan Palmen, ontwerper en verkoper O’Quirey

 Veertig schoenverkopers verspreid over het hele land

 Kamer van Koophandel, via Company Dashboard. KvK-nummer 04062227-0000

 Schrijver van het artikel in AD, Victor Schildkamp

Advertisements

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Zestiger met snor als trendsetter?

  1. Ziet er goed uit Eling. En daarbij, weer erg leuk geschreven! Kan niet wachten totdat ik eindelijk aan de slag mag.

  2. Vincent

    “Het wekt bovendien de schijn van free publicity, want hoewel Jan Palmen niet zelf naar het AD is gestapt, is hij blij met de aandacht voor zijn product.”

    *is* het niet gewoon free publicity? Of wordt met de woordkeuze (“wekt de schijn van”) bedoeld dat free publicity iets onbehoorlijks is?

    De aandacht die Derksen voor die schoenen heeft gegenereerd, daar kan je negatief over oordelen – maar dat het AD er zo’n ronkend stukje over schrijft, dat valt vooral het AD aan te rekenen.

    Als de onderliggende stelling (verkoop explosief toegenomen) waar en onderbouwd was geweest, dan was het artikel nog steeds “free publicity” geweest, niet?

    (dit is de tweede keer dat free publicity in een context wordt gebruikt alsof het iets verwerpelijks is – zie ook https://fhjfactcheck.wordpress.com/2011/10/18/geen-iphone-5-maar-een-4s/ . Mis ik iets aan de definitie van die term?)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s