Kerstkaart nog steeds via de post; digitalisering wel merkbaar

Door: Ben Smeets

Stuurden we de kerstkaarten tijdens de afgelopen feestdagen nog steeds massaal via de post of worden steeds meer digitale kerstwensen gestuurd? In het gratis dagblad Metro werd die vraag op 6 december al beantwoord. ‘Kerstkaartje per post nog steeds geliefd’, kopte de krant. Maar is dat ook zo?

‘Negen op tien Nederlanders stuurt nog steeds fysieke kerstkaarten naar vrienden en familie’ en ‘nog steeds is digitaal niet erg populair’. Dat zijn, volgens Metro, de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat Greetz.nl liet uitvoeren onder 559 Nederlanders van 16 jaar en ouder. In het artikel komen verschillende feiten aan bod, en deze zijn correct overgenomen. Het is echter de vraag of de kerstkaart nog steeds geliefd is, zoals Metro beweert.

Greetz
Het onderzoek is in opdracht van Greetz uitgevoerd door Panelwizard. Het onderzoek is door middel van een online enquête tot stand gekomen. De steekproef van 582 panelleden vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking gelet op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen. Respondenten kregen zes vragen voorgeschoteld. Zo werd gevraagd naar het aantal verstuurde kerstkaarten tijdens afgelopen feestdagen, hoeveel euro en tijd men kwijt was aan kerstkaarten, de bestemming van de kaart en wat er met de kaart gebeurt na ontvangst. Ten slotte kwam de vraag naar welke BN’er men een kaart zou sturen.

Greetz is een online service waar je gepersonaliseerde wenskaarten kunt maken en via post kunt laten versturen. De publicatie in Metro lijkt op het eerste gezicht op een slimme marketingtruc van Greetz. De vraag is dan ook of de informatie klopt, zoals die door Metro gepubliceerd is. Uit het opgevraagde onderzoeksrapport van Greetz blijkt inderdaad dat ruim negentig procent van de ondervraagden nog steeds kerstkaarten per post stuurt. Maar in hoeverre is dit onderzoek betrouwbaar, aangezien het bedrijf een groot belang heeft bij deze uitkomst? Het is noodzakelijk om in dit geval verder dan Greetz te kijken.

Vermindering
PostNL verwerkt op jaarbasis zo’n 8,8 miljard geadresseerde poststukken – waarvan 100 miljoen pakketten – met meer dan 88 miljoen bestemmingen in Benelux, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. Alleen in deze landen is PostNL actief. De kerstperiode is een zeer intensieve periode voor het postbedrijf. In 2010 werden 180 miljoen kerstkaarten verstuurd. Afgelopen kerstperiode werden twintig miljoen kerstkaarten minder verstuurd. Volgens Hanne Kluck, woordvoerster van PostNL, is dat voor een belangrijk deel te wijten aan de digitalisering. “Vorig jaar stond de teller na kerstmis op 180 miljoen kerstkaarten”, laat Kluck weten. “Volgens onze schatting werden nu 20 miljoen minder kerstkaarten verstuurd in de periode van 6 december tot 6 januari.”

Internet speelt maar een kleine bijrol als het gaat om het verspreiden van kerstwensen. Althans, dat concludeert de journalist van Metro. Maar zowel in het artikel als in het onderzoek van Greetz kwam het versturen van kerstwensen via internet niet aan bod. Hoe kun je dan concluderen dat digitale kerstwensen niet erg populair zijn? Negen op de tien Nederlanders stuurt een fysieke kaart, maar betekent dat automatisch dat je geen kerstwensen via internet verspreidt? Meer inzicht biedt een onderzoek dat PostNL liet doen naar het versturen van kerstwensen. Aan het onderzoek namen 1.051 respondenten deel. De e-card blijkt inderdaad niet erg in trek.

E-cards
Uit het onderzoek van PostNL blijkt dat slechts 7 procent van de mensen de voorkeur geeft aan het verspreiden van kerstwensen via e-cards. Acht op de tien mensen (80 procent) stuurt een kerstkaart nog altijd het liefst via de post. Kerstwensen worden echter niet alleen per post verstuurd. Deze worden, behalve met de fysieke kerstkaart, ook mondeling (36 procent) overgebracht. Minder populair zijn kerstwensen via e-mail (28 procent), telefoon (24 procent) en social media (19 procent).

Hanne Kluck ziet een voorzichtige verschuiving naar het  internet. “Wij merken dat met name jongeren kerstwensen in de meeste gevallen via internet versturen”, laat de woordvoerster van PostNL weten op basis van haar eigen ervaringen. “Dat merken wij ook. Het aantal verstuurde kerstkaarten neemt dit jaar verder af, dat heeft voor een groot deel te maken met de digitalisering. In 2005 werden nog ruim 200 miljoen kerstkaarten verstuurd.”

Europa
Opvallend is overigens dat Nederlanders elkaar minder vaak kerstwensen sturen via de digitale weg dan inwoners in de rest van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek van MSN, dat 11.000 Europeanen in 12 landen ondervroeg naar het sturen van kerstwensen. Bijna de helft van de Spanjaarden en Portugezen wenst familie en vrienden fijne feestdagen toe via een e-mail. Nederland is daarentegen, samen met Finland, het enige Europese land waar de kerstkaart zo populair is. In de bijgevoegde staafdiagram zijn de resultaten van het onderzoek in beeld gebracht. Het gaat hier om de voorkeuren van Nederlanders.

Blijft nog één vraag open: hoe is het onderzoek van Greetz in de publiciteit gekomen? Greetz heeft een persbericht opgesteld en op eigen initiatief opgestuurd naar een aantal kranten, zegt Marieke van der Heijden, marketingcommunicatiespecialist van Greetz. “Als online wenskaartenservice zijn we continu bezig met trends op het gebied van kaarten sturen, zoals bijvoorbeeld met kerst. Daarom laten we deze regelmatig in kaart brengen door een onderzoeksbureau. Vervolgens benaderen we journalisten met de meest opmerkelijke resultaten. Natuurlijk bepaalt de journalist zelf de insteek van het artikel maar ik heb nog niet meegemaakt dat cijfers of conclusies op wat voor manier dan ook worden verdraaid.” Uit een inventarisatie van de berichtgeving in database LexisNexis blijkt dat 25 landelijke en regionale kranten één of meerdere punten uit het persbericht hebben gepubliceerd. In alle gevallen blijft het beperkt tot een weergave van de feiten.

Metro
Welke afwegingen zijn gemaakt door Metro, maar vooral: waarom en wanneer publiceert de krant een onderzoek van een bedrijf? De journaliste van Metro was helaas niet beschikbaar voor commentaar. Een week na het verschijnen van het artikel, bleek ze niet meer voor de krant werkzaam te zijn. Jeroen van Wieringen, eindredacteur van het gratis dagblad, kon ook maar weinig informatie loslaten. “Ten tijde van het tot stand komen van dit artikel was ik niet aanwezig”, geeft Van Wieringen aan. “Ik kan dus ook niets vertellen over de afwegingen die erbij zijn gemaakt.”

Conclusie
De fysieke kerstkaart is nog steeds geliefd in Nederland. Verschillende onderzoeken tonen aan dat de digitalisering merkbaar is, maar dat Nederlanders nog steeds de kerstwensen het liefst per post versturen. De conclusie van Metro dat negen op de tien Nederlanders nog altijd kerstkaarten per post stuurt is ook discutabel. Uit onderzoeken van PostNL en MSN blijkt tenslotte dat acht op de tien Nederlanders kerstkaarten per post stuurt. Het aantal verstuurde kaarten daalt bovendien: afgelopen jaar werden naar schatting 20 miljoen kaarten minder verstuurd dan in 2010. Als deze afname ook in de komende jaren doorzet, dan hebben Nederlandse postbodes een probleem. Hoe populair de kerstwens per post ook mag zijn.

Bronnen:

* ‘Kerstkaartje per post nog steeds geliefd’, Metro, 6 december 2011

* Jeroen van Wieringen, eindredacteur Metro

* Onderzoek en persbericht Greetz

* Marieke van der Heijden, marketingcommunicatiespecialist Greetz

* Hanne Kluck, woordvoerder PostNL

* Onderzoek PostNL

* ‘Nederland loopt achter met digitale kerstwensen’, Microsoft/MSN, 8 december 2011


Advertisements

4 reacties

Opgeslagen onder Metro

4 Reacties op “Kerstkaart nog steeds via de post; digitalisering wel merkbaar

  1. Ook ik heb angst gehad om me te binden aan degene van wie ik hield. Gelukkig ben ik destijds goed geholpen door de juiste mensen. Nu wil ik met mijn praktische e-book ook anderen helpen van hun bindingsangst af te komen. Neem een kijkje op http://www.bindingsangst.net voor meer informatie.

  2. Pingback: Het warme gevoel van een kerstkaart · Eric Vergunst

  3. Pingback: Online kaarten maken steeds populairder | Orangewebbers

  4. Pingback: Het warme gevoel van een kerstkaart

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s