Gratis publiciteit voor supermarkt Plus

Door Anna van Diest

‘Supermarkt Plus stuurt kippen de wei in’, kopt Dagblad de Limburger. De supermarkt haalt binnenkort de scharreleieren uit de schappen en gaat volledig over op vrije uitloopeieren. De journalist stelt dat het een ‘feest’ voor de kippen is, dat scharreleieren ‘ten onterechte zo’n diervriendelijke naam dragen’ en dat ‘supermarkten eindelijk beseffen dat de consument van het dierenleed af wil’. Waar baseert journalist Jan Trommelen dit op?

‘Feest voor de scharrelkip: die mag straks naar buiten. Plus stopt als eerste supermarkt met het scharrelei, dat ten onrechte zo’n diervriendelijke naam draagt.’ Zo begint journalist Jan Trommelen van De Geassocieerde Persdiensten zijn artikel in Dagblad de Limburger van 14 maart 2012. Allereerst suggereert de kop dat de scharrelkippen naar buiten worden gestuurd. Is het ook zo dat de scharrelbedrijven, vrije uitloopbedrijven worden? Volgens Debbie Huisman, PR-Manager bij Plus, is dit niet het geval. “Het aantal uitloopbedrijven waar onze leverancier de vrije uitloopeieren vandaan haalt, is uitgebreid van twee naar zestien.” Plus maakt gebruik van meer uitloopbedrijven en het is dus niet zo dat de scharrelkippen straks vrije uitloopkippen worden.

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen deze twee soorten kippen? Trommelen legt in het artikel uit dat scharrelkippen met negen kippen op een vierkante meter leven terwijl vrije uitloopkippen vier vierkante meter per kip hebben. Deze afmetingen zijn inderdaad wettelijk vastgesteld, maar Trommelen geeft hier ook direct een mening over. Hij stelt in de tweede zin dat het scharrelei ten onrechte zo’n diervriendelijke naam draagt. Ook schrijft hij: ‘De scharrelkippen hebben het niet best.’ Negen kippen op een vierkante meter lijkt inderdaad niet al te diervriendelijk, maar is dat ook zo? Of zijn er nog andere factoren die hier meespelen?

Gert-Jan Oplaat van de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders, vindt het onzin dat een scharrelkip het niet best zou hebben. “Met een scharrelkip is niks mis. Als zo’n kip echt ongelukkig zou zijn, zou hij minder eieren leggen, daar kun je het meteen aan zien. Bovendien zijn kippen kuddedieren. Bij mij in de stal zie ik dat ze vaak maar een derde van de ruimte gebruiken, ze kiezen er dus zelf voor om op een kluitje te gaan zitten.”

Oplaat denkt dat kippen niet de hele dag buiten willen zijn. Hij ziet dat als er buiten een afdakje is, de kippen daar vaak onder gaan zitten. “Als ze de keuze krijgen naar buiten of naar binnen, gaan ze naar binnen. Een kip hoeft dus niet naar buiten.” Hij waarschuwt ook voor de gevaren die bestaan bij vrije uitloopkippen. “Kippen die buiten vrij rondlopen hebben elf keer zoveel kans op ziektes zoals de vogelgriep. Dit komt omdat in de periode eind januari – half mei, veel ganzen overvliegen. De kippen eten vaak hun uitwerpselen op en daar kunnen ze ziek van worden.” Volgens Oplaat is het daarom beter om de kippen in ieder geval in die periode binnen te zetten. Vrije uitloopeieren mogen nog steeds onder die naam worden verkocht als ze in die periode niet buiten komen. “Plus heeft  zelf de eis gesteld dat de vrije uitloopkippen altijd buiten moeten lopen, maar dit vergroot dus de kans op ziektes. Dit kan ook zeer schadelijk zijn voor de export want bij geruchten van ziektes stoppen buitenlandse bedrijven vaak de inkoop al’”, aldus Oplaat.

Volgens de Dierenbescherming zijn vrije uitloopeieren wel diervriendelijker. “Het is goed voor kippen als ze in de buitenlucht leven en meer ruimte hebben. Dat verkleint de kans op kannibalisme en het pikken van veren. De weerstand van kippen wordt beter als ze buiten lopen. Een vrije uitloopruimte moet goed ingericht zijn. Als je ze alleen buiten laat lopen en verder niks doet, dan is het niet diervriendelijk. Maar als er schuilmogelijkheden zijn, voelen kippen zich veiliger”, vertelt persvoorlichter Casper Schrijver. Op de vraag of het pluimvee dan niet sneller ziek wordt, zegt hij: “Als er goede beschuttingsmogelijkheden zijn, komen de ganzen er  minder snel op af, wat de kans op ziektes weer kleiner maakt. Laatst zijn er ook kalkoenen geruimd die binnen liepen. Dieren binnen zetten is geen garantie dat ze niet ziek worden.”

Bovenstaande achtergrondinformatie staat niet in het artikel in De Limburger. Bij een kort bericht is er weliswaar niet altijd de ruimte om alles uit te leggen, maar nu zijn bepaalde uitspraken enkel gestaafd op het feit dat scharrelkippen minder ruimte hebben van vrije uitloopkippen. Hiermee onderbouwt Trommelen niet waarom hij vindt dat de term ‘scharrelei’ een  niet diervriendelijke naam zou zijn. Hij had bijvoorbeeld kunnen vertellen dat het een typisch Nederlandse naam is en dat in andere EU-landen dit soort eieren schuureieren genoemd worden. Deze informatie had zijn uitspraak in ieder geval sterker gemaakt, maar het was nog beter geweest als hij iemand van een dierenorganisatie had geciteerd.

Tussen scharreleieren en vrije uitloopeieren zijn dus veel verschillen. Maar kent de consument deze verschillen ook? “Veel consumenten denken bij de term scharrelei dat het iets diervriendelijks is en dat de kippen lekker buiten scharrelen. We hebben wel een code- en een sterrensysteem ontwikkeld, maar ik denk dat die termen voor veel consumenten nog niet helemaal duidelijk zijn”, zegt Schrijver van de Dierenbescherming. “Het is maar de vraag of een scharrelei die slechte naam heeft. Het besef dat het dierenleed is, is er denk ik helemaal niet.”

Stichting Wakker Dier beaamt dit. “Het schap met eieren is een onduidelijk schap in de supermarkt”, zegt woordvoerster Hanneke van Ormondt. En ook Plus zelf erkent dat de verschillen onduidelijk zijn voor de consument. “In tegenstelling tot wat de meeste Nederlanders denken, komen scharrelkippen nooit buiten”, aldus Huisman. Als deze verschillen kennelijk zo onduidelijk zijn voor de consument, hoe kan Trommelen dan stellen dat’diezelfde consument ‘het dierenleed vindt en er vanaf wil’?

Tenslotte komt in het artikel het verschil in prijs naar voren. Trommelen citeert Dennis Vorstenbos van Plus, die vertelt dat de inkoopprijs bij een scharrel en een vrije uitloopei stijgt van zeven naar acht cent. Dit terwijl de kippen dus 36 keer meer ruimte hebben. Klopt dit? Toch nog even navragen bij de supermarkt zelf en die komt met een merkwaardige verklaring: “Wij doen geen uitspraken over de inkoopprijzen van producten, maar het verschil is wel groter dan in het artikel wordt gesteld. Het is geen uitspraak van ons. Wij hebben dit bij de betreffende journalist aangegeven, maar onze suggestie om dit aan te passen is niet overgenomen”, vertelt Huisman.

Tijd voor een telefoontje naar de journalist. Die wil in eerste instantie niet meewerken omdat hij ‘geen goede ervaringen heeft met factchecken’. Na even aandringen, wil hij toch horen wat de vragen zijn. Hij zegt dat Plus hem heeft verteld dat sommige scharrelbedrijven wel degelijk worden omgezet naar vrije uitloopbedrijven. Bij de vraag waarop hij baseert dat scharreleieren ten onrechte zo’n diervriendelijke naam krijgen, zegt hij dat hij genoeg uitleg geeft door verderop in het artikel de Dierenbescherming te citeren. Hierna wil hij niet meer reageren en bij de vraag hoe hij weet dat consumenten het dierenleed vinden en van de scharreleieren af willen, wordt de hoorn op de haak gegooid. Waar hij zijn uitspraken op baseert, komen we dus helaas niet te weten.

Conclusie
De hoofdlijn van het verhaal is dat het heel goed is wat Plus doet. Dat scharrelkippen het niet best hebben en ten onrechte zo’n diervriendelijke naam krijgen. Deze uitspraken onderbouwt de journalist nie,t terwijl hij dit met de nodige informatie van verschillende dierenorganisaties wel had kunnen doen. Dat consumenten scharreleieren dierenleed zouden vinden en er vanaf willen, wordt niet uitgelegd in het artikel. Waar hij deze informatie vandaan heeft, is dus niet bekend. Hierdoor heeft het artikel meer weg van een opiniestuk in plaats van een kritisch nieuwsverslag. De PR afdeling van de Plus kan zichzelf in ieder geval een schouderklopje geven, zij heeft het voor elkaar gekregen gratis reclame in de krant te krijgen.

Bronnen:

Dagblad de Limburger

Debbie Huisman, PR Manager supermarkt Plus

Casper Schrijver, persvoorlichter Dierenbescherming

Gert-Jan Oplaat, voorzitter bestuur Nederlandse Vakbond Pluimveehouders

Hanneke van Ormondt, woordvoerster Wakker Dier

Jan Trommelen, Geassocieerde Pers Diensten

http://www.boerderij.nl/Pluimveehouderij/Nieuws/2011/8/Britten-vallen-over-scharrelei-AGD570862W/

http://www.rijksoverheid.nl/…over…scharrelei/beantwoording-kamervragen.pdf

About these ads

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Gratis publiciteit voor supermarkt Plus

  1. Je zegt: “Dat scharrelkippen het niet best hebben en ten onrechte zo’n diervriendelijke naam krijgen.” Maak je nu geen fout? Scharrelvleeskippen die Producert gecertificeerd zijn komen wel buiten. Je gooit nu leg en vleeskippen op een hoop, en dat is niet terecht. Het is wel zo dat de scharrelsector er bar weinig aan doet om hun systeem goed uit te leggen. Ten onrechte!
    Kijk bv hier: http://www.okvlees.nl/wij/biologisch-of-scharrel Ik probeer daar de verschillen duidelijk te krijgen..

    • Anna van Diest

      Beste Peter, in mijn conclusie schrijf ik wat de hoofdlijn van het artikel is. Trommelen stelt dat scharrelkippen het niet best hebben en dat ze ten onrechte zo’n diervriendelijke naam dragen. Het gaat dus om een uitspraak van hem, niet om mijn eigen conclusie. Er zijn inderdaad ook weer verschillen tussen scharrelkippen, maar wat ik met het artikel duidelijk wil maken is dat de journalist uitspraken doet die hij niet onderbouwt. Ik stel dus niet zelf dat scharrelkippen ten onrechte zo’n diervriendelijke naam krijgen, maar ik vat in mijn conclusie samen wat de journalist in het artikel vermeldt.
      Groet,
      Anna

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s