Elektrische auto slechts duur speelgoed?

Door Frodo de Poortere

Duur, onpraktisch en niet meer dan een speeltje van de overheid. De elektrische auto komt er bekaaid vanaf in het PowNews bulletin van maandag 12 maart. Het gegeven dat er slechts 58 van deze bolides zouden zijn verkocht de afgelopen twee jaar, grijpt de omroep aan als bewijs voor het falen van de elektrische auto.


In het één minuut durende nieuwsitem passeren enkele sprekers de revue, namelijk Cornelis Kit van magazine Autoweek, hoogleraar Transport aan de Technische Universiteit van Delft Bert van Wee en trendwatcher Richard Lamb. Kern van het verhaal is dat de elektrische auto slechts een speeltje van de overheid is en dat onderbouwen Dominique Weesie en de zijnen onder meer met tegenvallende verkoopcijfers. Waar het cijferwerk vandaan komt, blijft echter ongenoemd en ook de geïnterviewden reppen er met geen woord over.

HOEVEEL

Uit de cijfers blijkt dat er heel wat meer dan 58 elektro bolides zijn verkocht de afgelopen twee jaar. Hans Winter van magazine Autowereld: “Er zijn in alleen 2011 al honderden elektrische auto’s verkocht. Neem bijvoorbeeld de volledig elektrische Mitsubishi mIEV, waarvan er al zo’n 293 aan de man werden gebracht.” Winter baseert zich op cijfers die door het RDC (Realistisch, Daadkrachtig en Consistent) zijn gepubliceerd. Dit is een organisatie die onderzoek uitvoert in de mobiliteitsbranche. Een bericht op de website van Autoweek maakt echter één en ander duidelijk. Daarin staat dat er 58 elektrische auto’s zijn verkocht aan particulieren. Cijfers over de verkoop aan leasemaatschappijen en bedrijven staan hier dus blijkbaar los van, terwijl daar volgens Winter ook veel consumenten in rijden.

DUUR

De reden dat de elektrische vierwielers slecht verkopen aan particulieren is volgens PowNews onder meer de prijs. Veel van de elektrische auto’s zijn ook volgens Winter vrij duur, maar daar begint verandering in te komen. “Onlangs is de Renault Zoé gelanceerd met een prijskaartje van rond de twintigduizend euro.” Tanken met een elektrische auto is daarnaast voorlopig nog gratis terwijl de kosten voor benzine en diesel de pan uit rijzen. Markus van Tol van de ANWB: “Het opladen bij een snellaad-paal is tot tenminste deze zomer nog gratis. Het opladen duurt daar zo’n 20 minuten.” Overigens geven beide heren wel aan dat de meeste elektrische modellen wel vrij prijzig zijn, vergeleken met een vergelijkbaar benzine auto.

SPEELTJE

Je zou zeggen dat met een aanschafprijs van twintig mille en voorlopig geen brandstof- en belastingkosten de elektrische auto juist interessant is. Hoogleraar Transport Bert van Wee benadrukt dan ook dat elektrisch rijden meer is dan enkel een speeltje van de overheid. “Er zijn een paar belangrijke barrières zoals de oplaadtijd, gebrek aan oplaadpalen en de actieradius. Toch is de elektrische auto een van de potentieel kansrijke opties voor de toekomst”, aldus Van Wee. Ook de ANWB sluit zich hierbij aan. Van Tol: “Elektrische auto’s kunnen met name in de binnensteden de luchtkwaliteit verbeteren. En het opladen van een accu kost in vergelijking met benzine of diesel, zeker nu een luttel bedrag.”

CONCLUSIE

Het lijkt er op dat PowNews te sterk heeft ingezet met uitspraken zoals ‘slechts 58 stuks verkocht’ en ‘een auto waar je nog geen 100 kilometer mee kunt rijden’. Cornelis Kit, die geïnterviewd wordt in het item, laat weten dat de mensen die hij sprak van PowNews op de hoogte waren van het feit dat het enkel om het verkochte aantal aan particulieren ging. Dit is niet specifiek gemeld door PowNews. Hiermee vergeet PowNews een veelvoud aan mensen dat elektrisch rijdt met een leaseauto. Dat zijn er naar schatting ruim duizend (ANWB). Dat er slechts 58 exemplaren zijn verkocht wekt dus de indruk dat de elektrische auto flink gefaald heeft. Dit is onterecht volgens de bronnen.

Eigenlijk is iedereen die aan het woord komt in dit artikel het er wel over eens; de elektrische auto is nog niet echt interessant voor de consument en daarom blijft het totale aantal elektrische auto’s dat is verkocht marginaal. Praktische bezwaren, zoals het opladen en de aanschafprijs die voor de meeste modellen veel hoger ligt dan van een zelfde soort auto met benzinemotor, worden door experts onderstreept. PowNews vergroot deze belemmeringen echter uit zonder dat men de voordelen voor bijvoorbeeld het milieu noemt en ook de juiste aantallen zijn simpelweg niet genoemd.

De elektrische auto een succes noemen durft nog niemand, maar potentie is er zeker. Dat PowNews de elektrische auto slechts een speeltje van de overheid noemt, zonder op de voordelen in te gaan, is daarmee te scherp en eenzijdig.

En wat vinden de heren geïnterviewden hier eigenlijk van. Kit blijkt zich niet zo druk te maken om het item. “Het is geen hard nieuws verhaal. De manier waarop het is gebracht past ook wel bij PowNews.” Van Wee laat weten dat er in eerste instantie een andere nieuwsaanleiding met hem is besproken, namelijk of de overheid zou moeten investeren in elektrisch rijden. “Mijn reactie was dat het onjuist is te stellen dat dit weggegooid geld is. De twee zinnetjes die ze hebben uitgezonden waren slechts opmerkingen ‘in de marge van het interview’.”

Na een telefoongesprek met de PowNews redactie bleek dat redacteur Alexander Hendrikse het item heeft geproduceerd met Daan Nieber als verslaggever. Men liet echter telefonisch en per mail weten niet te willen meewerken aan dit factcheckartikel.

Bronnen:

PowNews bulletin van 12 maart 2012. Van minuut 6.00 tot minuut 7.00 Dit item is gemaakt door redacteur Alexander Hendrikse en verslaggever Daan Nieber.

Hans Winter, directeur Autowereld
Cornelis Kit, redacteur/blogger Autoweek
Bert van Wee, hoogleraar Transport aan de Technische Universiteit Delft
Markus van Tol, woordvoerder ANWB

http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=12013 http://tudelft.nl/fileadmin/UD/MenC/Support/Internet/TU_Website/TU_Delft_portal/Actueel/Dossiers/Archief/Dossier_Racewagen_op_Biobrandstof/Duurzaam_vervoer/Aandrijving_en_brandstof/Elektriciteit/doc/Volkskrant18-06-08.pdf
http://www.elektrische.nl/
http://www.autoweek.nl/autonieuws/18887/verkoopcijfers-elektrische-autos-vallen-tegen

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s