Is er écht niets te doen tegen Bossche afvaldetectives?

Door Sander Trum

Afval hoort in de prullenbak, want iedereen wil een schone straat. Zo ook de gemeente ’s-Hertogenbosch die vervuilers bestraft. Het Brabants Dagblad schrijft op 25 augustus 2012 dat inwoners die hun vuilniszak naast de ondergrondse vuilniscontainer dumpen, een boete riskeren van 150 euro. Opsporingsambtenaren spitten vuilniszakken door, op zoek naar adresgegevens van de slordige eigenaar. Uiteraard is FHJ Factcheck nieuwsgierig of de berichtgeving over deze afvaldetectives correct is.

Boete

Een boete van 150 euro lijkt veel geld voor het dumpen van een vuilniszak. Na contact met Marieke de Jong,  persvoorlichter  van de Gemeente ’s-Hertogenbosch, blijkt de vork ook net iets anders in de steel te zitten:  “Allereerst moet worden opgemerkt dat het niet gaat om een ‘boete’, maar om een kostenverhaal inzake spoedeisende bestuursdwang. Dit betekent dat de kosten die worden gemaakt voor het opruimen van het afval, worden verhaald op de overtreder. Het bedrag dient bovendien betaald te worden per overtreding en niet per vuilniszak.” Het Brabants Dagblad gebruikt de term ‘boete’ hier dus verkeerd. Helaas voor de vervuilers blijkt de 150 euro die zij moeten betalen wel te kloppen.

Afvaldetectives

Uiteraard zijn wij ook benieuwd naar de afvaldetectives die de vuilniszakken uitpluizen, om door middel van een envelop of adresbandje de gegevens van de overtreder te achterhalen. De gemeente ’s-Hertogenbosch  meldt:  “Om te kunnen achterhalen wie het afval heeft achtergelaten, wordt de zak doorzocht op NAW-gegevens, hetgeen soms ter plaatse gebeurt, soms nadat de zak is meegenomen. Aangetroffen afval wordt doorzocht door toezichthouders van stadstoezicht.

Maar wat gebeurt er wanneer een vuilniscontainer vol is, of dichtgevroren door de kou? De gemeente ’s-Hertogenbosch meldt: “Indien een afvalcontainer niet meer open gaat, kan men contact opnemen met de afvalstoffendienst, die direct voor herstel zorgt. De ondergrondse containers worden bij de afvalstoffendienst via een computersysteem gevolgd. Zo kunnen wij signaleren of een ondergrondse container vol of defect is.”

Heeft klagen zin?

Volgens het Brabants Dagblad heeft klagen geen zin: “Dat blijkt uit afhandeling van de eenentwintig bezwaarschriften die in de eerste helft van dit jaar bij de gemeente werden ingediend: zeventien keer ongegrond en vier keer niet ontvankelijk, omdat de bezwaarmaker er langer dan zes weken over had gedaan om bezwaar te maken.”  Hiermee impliceert het Brabants Dagblad dat er dit jaar in totaal eenentwintig bezwaarschriften zijn ingediend en dat alle bezwaarschriften zijn afgekeurd. Volgens een woordvoerder van de gemeente is dit niet correct. “Er zijn ook besluiten die naar aanleiding van een ingediend bezwaar zijn ingetrokken.”

Volgens de gemeente ‘s-Hertogenbosch zijn er dit jaar 24 gevallen ingetrokken. Dit gebeurde naar aanleiding van een bezwaarschrift en gebeurde meestal met behulp van een bemiddelaar. De persoon die was aangeschreven kon in deze gevallen niet worden aangemerkt als dader.

Reactie journalist

Ad Rijken is journalist bij het Brabants Dagblad  en schrijver van het artikel. Hij geeft een reactie op onze bevindingen. “Ik weet dat de 150 euro die vervuilers moeten betalen een kostenverhaal inzake spoedeisende bestuursdwang betreft. Dit heb ik voor de lezers bewust samengevat met ‘boete’.” Over de 24 gevallen waarin het kostenverhaal wel is ingetrokken zegt de journalist het volgende: “Oh, daar heb je een punt. Ik heb alleen gekeken naar de ingediende bezwaren die ongegrond of niet-ontvankelijk zijn verklaard.”

Conclusie

In eerste instantie valt dit artikel op vanwege de gemeentemedewerkers die afvalzakken doorzoeken, op zoek naar adresgegevens om de overtreders te achterhalen. Dit blijkt allemaal te kloppen. De journalist gebruikt niet de correcte term voor de 150 euro die overtreders moeten betalen, maar de woordkeuze is begrijpelijk. Zolang er betaald moet worden zal het de overtreders weinig uitmaken of zij het bedrag kwijt zijn aan een boete of aan een kostenverhaal. De journalist had  wel moeten vermelden dat meer dan de helft van de bezwaarschriften wel wordt goedgekeurd. Hiermee krijgt het artikel een andere lading. Klagen blijkt dan in een groot deel van de gevallen wel zin te hebben.

 Bronnen

Marieke de Jonge, persvoorlichter van de gemeente ’s-Hertogenbosch

Brabants Dagblad van zaterdag 25 augustus 2012, katern ’s-Hertogenbosch

Ad Rijken, journalist Brabants Dagblad

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Brabants Dagblad

Plaats een reactie